9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Rees

Scrollen PDF niet vloeiend

Goedemiddag,

Het irriteert me een beetje dat ik niet lekker vloeiend kan scrollen in een PDF bestand…
    Wellicht dat jullie weten waarom en waardoor het komt? Of misschien scrollt het PDF bestand ook niet echt vloeiend bij jullie.
    Een link naar het PDF bestand, 12,1 MB groot (PPT export): klik.
    Het is niet zo dat ik daar altijd last van heb, ik denk alleen maar bij “grote” PDF bestanden (> 5 MB of zo).
    Ik heb trouwens een mid 2010 MBP 15″: 2.53 GHz Intel Core 2 Duo en 4 GB intern geheugen. Ik draai 10.6.7.
    Tijdens studeren heb ik eigenlijk alleen Voorvertoning en Safari open staan (Safari open d.m.v. cmd W).

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Bijdrager
    Rees

Ps ik open de PDF in Voorvertoning in volledige weergave (misschien dat dat uit maakt).

Bijdrager
    AppleStef

bij mij schokt het ook erg. ( met : iMac 3,06 GHz Intel Core 2 Duo 4GB geheugen)

Bijdrager
    Simonio

Ik heb er ook last van, hopelijk in Lion een verbetering?
    :innocent:

Bijdrager
    Rees

Haha ja, ik hoop het.
    Gelukkig ben ik dus niet de enige die er last van heeft. Maar toch vind ik het raar dat het niet vloeiend scrollt..

Bijdrager
    Bodevinaat

Ik zie dat de PDF gemaakt is met de Corel PDF Engine. Daarnaast is van belang welk bronformaat de plaatjes hebben. Vermoedelijk het native Corel formaat. Ik vraag mij af of deze combinatie een optimale PDF oplevert….

Bijdrager
    fatboysmart

Het bestand bevat vectortekeningen met verlopen die opgebouwd zijn uit honderden curves per verloop.
    Dit veroorzaakt het trage opbouwen van het bestand, waardoor scrollen erg schokkerig verloopt.

Hier een afbeelding hoe de tekening op de eerste pagina er ‘onder water’ uit ziet… en dit is hetzelfde bij vrijwel alle tekeningen door de gehele PDF.

close-up:

Bijdrager
    Rees

Ah bedankt voor je heldere uitleg, fatboysmart!

Bijdrager
    Mausy

Wat @fatboysmart zegt.
    Als ik scroll zie ik dat Preview het heel druk krijgt. Hij moet het bestand on-the-fly renderen. En omdat er zoveel details in zitten (met dank aan @fatboysmart) betekent dat veel rekenwerk voor Preview en dus een schokkerig scroll-gedrag.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.