30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    foobar

Scroll-wieltje sloopt vinger?

Vroeger (tot begin 2005) werkte ik met een of andere microsoft scroll-muis. Toen ben ik overgestapt op ‘De Mac’ en ben ik dus ook overgeschakeld op de eenknopsmuis. Na de intruductie van de MightyMouse heb ik er natuurlijk meteen een gekocht en ben verder vrolijk scrollend door het leven gegaan…

Nu begon een tijdje geleden het middelste gewricht van de wijsvinger van mijn rechterhand (muis-scroll-vinger) te ‘tikken’. Een heel irritant gevoel (en geluid) en het gebeurt iedere keer dat ik mijn vinger buig. Wat er gebeurt is het volgende:
    Over de gewrichten van je vingers lopen pezen, als je je vingers buigt, horen die pezen – volgens mij, en dat was tot voorkort ook zo – te blijven liggen op het midden van je gewrichten. Nu is het zo dat als ik dus die wijsvinger buig de pees van het middelste gewricht naar links ‘tikt’: hij verschuift dus een paar millimeter: dat geeft een tikkende gevoel en geluid en het is vreselijk irritant.

Ik had geen idee waar het door kwam en toen ik aan mn (windows)vader vroeg wat hij er van dacht wees hij meteen naar ‘die achterlijke muis’. Dus ik ben eens gaan kijken wat er gebeurt en zag het volgende: als ik gewoon ‘klik’ met de muis doet die pees niet vaag, maar op het moment dat ik ga scrollen gaat het fout: tikkerdetik zegt de vinger… (Heb even gekeken, maar bij andere scrollmuizen gebeurt hetzelfde: het ligt dus niet aan ‘die onergonomische rotmuis’)…

Heeft iemand een idee of dit echt door het scrollen kan komen en wat ik er mee moet doen? In de tussentijd ligt mijn machtig muisje droevig in de kast en muis ik weer met mijn nostalgische eenknopsmuis…

Bijdrager
    jensw

Ik heb het ook bij mijn rechterpink nadat er een keer botsplinters van het gewricht af zijn gesprongen.

Om de een of andere mysterieuze reden is ongeveer een jaar na mijn “pinkongelukje” de lichterpink ook aan het tikken begonnen.
    Ik doe niks achter de computer waarbij ik mijn pinken gebruik.. beetje toeval dus?

Bijdrager
    Donnie Darko
    ”martijngrootens”

…Heeft iemand een idee of dit echt door het scrollen kan komen en wat ik er mee moet doen? …

Misschien een Tekentablet kopen met een pen, zit dacht ik geen scrol knop op.

Bijdrager
    Jean R

weer een nieuwe vorm van RSI ? “muis-scroll-vinger”:P

Bijdrager
    Daan.

Ik dacht eerst die heeft vast de titel verkeerd om per ongeluk
    Scroll-wieltje sloopt vinger? i.p.v Vinger sloopt scroll-wieltje:)

Maar scrolle is inderdaad een nog al onnatuurlijke beweging voor je vinger
    dus zou goed kunnen dat het daardoor komt.
    Zal vast wel iets over te vinden zijn als je zoekt op google “vinger kapot scrollmuis” of iets in die richting succes met je vinger in ieder geval.

Bijdrager
    foobar
    ”Donnie
    ”martijngrootens”

…Heeft iemand een idee of dit echt door het scrollen kan komen en wat ik er mee moet doen? …

wat voor tablets zijn er en wat kosten ze?

ik heb een 1280×1024 scherm en er komt een 12″ laptop 1024×768…
    wat moet ik dan hebben? werken die dingen goed?

Bijdrager
    foobar
    ”jensw”

Ik heb het ook bij mijn rechterpink nadat er een keer botsplinters van het gewricht af zijn gesprongen.

Om de een of andere mysterieuze reden is ongeveer een jaar na mijn “pinkongelukje” de lichterpink ook aan het tikken begonnen.
    Ik doe niks achter de computer waarbij ik mijn pinken gebruik.. beetje toeval dus?

mmm ik heb -geloof ik- verder niks bijzonders gedaan met mijn wijsvinger… hopen maar dat die pees nu niet doormidden gaat slijten ofzo…:(

Bijdrager
    Xigh

Wanneer dat gebeurt zijn we weer enkele tientallen jaren verder hoor. Als je er heel erg mee zit zou je even foto’s kunnen laten maken in het ziekenhuis en dan kunnen ze je wel verder helpen.

Bijdrager
    joffrie

Ik heb er geen last van.
    Want ik zit nog met een één knops muis.

Dat heeft dan toch nog voordelen.

Bijdrager
    Webbiker
    ”Donnie
    ”martijngrootens”

Ik heb af en toe last gehad van een spastische rechterduim, dit komt idd door RSI. Je belast gewoon te vaak op dezelfde manier een spier. Had nog ergens een A5 Wacom tabletje liggen en binnen week had ik er geen last meer van. Sindsdien gebruik ik de pen en raak ik geen muis meer aan.

Bijdrager
    foobar

welke wacomtablet heb jij dan?

want die krengen zijn allemaal zo duur :S
    en zeker die van een beetje een aardig formaat…

wat heb je nodig als je je muis ermee wilt vervangen, er mee wilt kunnen tekenen in flash, photoshop??

Bijdrager
    sypie

Heerlijk is ook mijn oude en vertrouwde trackball… Plus natuurlijk dat je je vingers ook moet laten rusten. Scroll je even niet, leg je vinger languit. Ik merk soms ook van mezelf dat ik mijn duim heel krampachtig op mijn bal heb :evil: Op mijn trackball dan wel te verstaan. Voordeel is ook dat ‘ie draadloos is dus ik kan dat ding neerleggen waar ik wil. (alleen links wil niet, daar is weer een linker trackball voor nodig, die er tegenwoordig ook zijn..)

Bijdrager
    chocolate

beetje minder je hand onder tafel steken tijdens het maccen, doet wel wonderen hoor!

Geintje

Ik heb ook iets eigenaardigs het bovenste kootje van mn duim kan 90° graden buigen niet langs voor maar naar achter!!!!!!

Bijdrager
    foobar

volgens mij vallen we met zn allen uitelkaar: we zijn zo gammel als maar kan:P

Bijdrager
    Joop Vos

ClickScroll > werkt niet onaardig > http://www.macupdate.com/info.php/id/16608

Bijdrager
    awi

voor een 1280×1024 scherm kun je makkelijk met een a5 tablet uit de voeten, volgens mij is de prijs van de wacom graphire redelijk

Bijdrager
    Deskman

15 jaar en nu al versleten…

Zere vingers zijn geen RSI. Dat is meer. En eigenlijk is RSI alweer uit. Tegenwoordig heet het anders.

Een tablet lang niet altijd de oplossing. Ik vind een tablet geen oplossing voor krampige vingers. Wel voor tekenwerk en ander precies gepiel.

Beter is het om voor veel gemuis toetscombinaties te leren. Webpagina’s kun je doorlopen door de spatiebalk te gebruiken, of de pijltjestoetsen. En af en toe een op staan, rondje lopen etc.

Ingesleten gewoontes zorgen voor ingesleten gewrichten. Dus…

Bijdrager
    sypie
    ”Deskman”

En af en toe een op staan, rondje lopen etc.
    Dus…

Appeltje eten bijvoorbeeld, dan ben je toch nog lekker met je lievelingsding aan de gang:p

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

ik heb nu een muis met een klote scroll ding. Hij scrollt helemaal niet snel en de grip op het ding is ook niet echt fijn. Ik wil wel een nieuwe goede muis kopen zoiets als de logitech mx1000, maar dat kost weer een paar centen. En aangezien ik ook nieuwe boxen wil en een rijbewijs volgend jaar………:o doe ik het nog maar even met deze :o :D

Bijdrager
    addyboy

ik heb ook een pees die ‘knakt’ als ik opdruk. Dit komt omdat hij elke keer over een stukje bot heen gaat waardoor je het knak geluidje hoort.. volgens mij is het niet erg, maar het is niet erg prettig..

Bijdrager
    foobar
    ”Deskman”

15 jaar en nu al versleten…

Zere vingers zijn geen RSI. Dat is meer. En eigenlijk is RSI alweer uit. Tegenwoordig heet het anders.

Een tablet lang niet altijd de oplossing. Ik vind een tablet geen oplossing voor krampige vingers. Wel voor tekenwerk en ander precies gepiel.

Beter is het om voor veel gemuis toetscombinaties te leren. Webpagina’s kun je doorlopen door de spatiebalk te gebruiken, of de pijltjestoetsen. En af en toe een op staan, rondje lopen etc.

Ingesleten gewoontes zorgen voor ingesleten gewrichten. Dus…

mijn linkerhand ligt op het toetsenbord constant combi’s te rammen… maar mijn rechterhand scollt… (nu niet meer)

Bijdrager
    awi

een platenspeler kopen is ook een goede oplossing, elke 25 min even op staan om de lp om te draaien….

Bijdrager
    Slecht

Ik scroll al zeker 5 jaar en nergens last van.
    Misschien is het ook de manier waarop.

Ten eerste mijn vingers blijven altijd op de zelfde plek, ze gaan nooit naar links of naar rechts, ik weet niet of dat bij jou wel het geval is?

De palm van mijn hand ligt voor de muis en mijn onderarm plat op het bureau. Het ligt misschien aan een verkeerde houding en/of gebruik van de muis?

Bijdrager
    ommer_76

Als ik “gewoon” een USB tablet koop, is het dan inpluggen en gebruiken, en geen zorgen over drivers of niet Mac-compatible?
    Of moet ik toch opletten wat ik koop?:|

Bijdrager
    Slecht

Ik lees net dat je je wijsvinger gebruikt om te scrollen??
    Ik gebruik mijn middelvinger voor het scrollen.

Mijn wijsvinger op de linkerknop en en mijn ringvinger op de rechter (heb geen apple muis).

Bijdrager
    Freek.
    ”ommer_76″

Mac-compatible? Of moet ik toch opletten wat ik koop?:|

Opletten moet je sowieso :wink:
    Wacom is naar mijn bescheiden mening alleenheerser op het gebied van tabletten. Kijk even op Wacomshop.nl voor een overzicht en Nederlandstalige informatie.
    Over opletten gesproken: series PenPartner en Volito worden niet ondersteund voor Mac.

Bijdrager
    ommer_76

FreekMac schreef:

Opletten moet je sowieso

Dan hou ik mijn ogen maar mooi wijd open. :)
    Probleem is dat ik niet zomaar 250€ te verpatsen heb, ook al omdat ik er eentje wil kopen om ermee om te leren gaan. Enig idee of een goedkoop Trust tabletje ondersteund wordt?

Bijdrager
    Freek.

Puur om met een pen te werken ter voorkoming van RSI is een kleiner en eenvoudig tablet prima.
    Goedkoopste Wacom: Graphire4 Classic (CTE-440/S-CL). € 79,50 ex btw (in de aanbieding).
    Er moet niets hè, het is meer een gratis adviesje. Once you go Wacom… :wink:

Bijdrager
    ommer_76

:kleenex: Pure emotie dit, ik heb meteen zin naar de winkel te rennen..

Bijdrager
    foobar
    ”Slecht”

Ik lees net dat je je wijsvinger gebruikt om te scrollen??
    Ik gebruik mijn middelvinger voor het scrollen.

Mijn wijsvinger op de linkerknop en en mijn ringvinger op de rechter (heb geen apple muis).

ik ben ook bang dat het komt doordat ik mijn hele hand op de muis laat liggen en dan mijn wijsvinger van de knop naar het balletje verplaat…

”FreekMac”

Puur om met een pen te werken ter voorkoming van RSI is een kleiner en eenvoudig tablet prima.
    Goedkoopste Wacom: Graphire4 Classic (CTE-440/S-CL). € 79,50 ex btw (in de aanbieding).
    Er moet niets hè, het is meer een gratis adviesje. Once you go Wacom… :wink:

is dat niet heel erg klein?
    dan kun je toch niks tekenen en al helemaal niet over je pen muizen..?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.