13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Wammes

scroll pijlen onder Mavericks

Hoe krijg ik de ‘ouwe’ pijltjes onderaan de schuifbalk weer terug? Heb zojuist een iMax 27″ gekocht en ik kan pijltjes niet meer vinden

Sleutelbeheerder
    Night

Ik wil ook wel een iMax:p

Bijdrager
    Niels

Welke pijltjes bedoel je?

Bijdrager
    Shmoo

Die pijltjes onderaan. Die volgens mij al meer dan twee jaar compleet weg zijn omdat niemand ze meer gebruikt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die krijg je helaas niet terug — je kunt gelukkig wel de schuifbalk permanent aanzetten (in Systeemvoorkeuren → Algemeen), maar dan zonder pijltjes.

Bijdrager
    GastonM

Als het goed is heb je bij je nieuwe iMac een Magic Mouse gekregen, daarmee kun je veel praktischer scrollen dan door domweg op die pijltjes te klikken. De pijltjes zelf kun je niet meer krijgen, gezien deze verwijderd zijn in Mac OS X 10.7, die in 2011 verscheen. Jouw nieuwe iMac beschikt waarschijnlijk over OS X 10.8 of OS X 10.9. In het geval van de eerste kun je gratis upgraden via de Mac App Store.

Bijdrager
    Wammes

Ik heb geen nieuwe Magic Mouse genomen maar een Trackpad maar daar moet ik nog erg aan wennen . Heb geen ervaring met besturing met allerlei hand- en vingerbewegingen (iPad en zo, heb ik niet en wil ik niet) dus dat had ik allemaal uitgeschakeld met de bedoeling die functies weer geleidelijk aan te zetten. (Intussen gebruikte ik mijn MacBook trackpad en een ouwe muis (met staart). Nu ik lees dat de schuifpijltjes niet terugkomen, heb ik toch maar de Trackpad geconfigureerd voor scrollen met twee vingers wat ik minder handig vind dan de pijltjes maar ja… Anyway, allemaal bedankt voor je input.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Gastje8 op 17 december 2013

daarmee kun je veel praktischer scrollen dan door domweg op die pijltjes te klikken

Wat is daar dom aan, als ik vragen mag? De pijltjes zijn bedoeld om een klein stukje op- of neer te scrollen, waarvoor ze voor sommige mensen ongetwijfeld handiger zullen zijn dan vegen over een muis of trackpad. (Wat wel dom is, of in elk geval onwetend, is alléén scrollen met zulke pijltjes, zoals hele volksstammen doen.)

Bijdrager
    Wammes

Ben het eens met Jakko. Als Mac-gebruiker sinds 1988 (in die tijd had je nog een schuifbalk met langzame “vaste” pijltjes aan weerszijde, later kon je ze samen aan één kant plaatsen; en je kreeg er dubbele pijltjes bij om snel naar begin of eind te komen – allemaal erg handig hoor) weet ik heel goed hoe het gebruiksgemak zich bij Mac heeft ontwikkeld en het opheffen van de pijltjes is gewoon een achteruitgang. Ik had niet nog niet opgemerkt omdat ik nog 2 laptops gebruikte met oudere software. `Hopelijk maakt iemand nog een Freeware programma’tje om de missing feature op te vullen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hopelijk maakt iemand nog een Freeware programma’tje om de missing feature op te vullen.

Reken er maar niet op. Sinds dat ze verdwenen zijn, dus sinds 10.7 en dat is al sinds juli 2011 is dat door derden al geprobeerd maar het schijnt echt niet te kunnen.

Het verdwijnen van de pijltjes is voor een aantal mensen (waaronder ik zelf) een negatief aspect van het OS. Het is namelijk zo dat de keuze mogelijkheid gehandhaafd had moeten worden d.m.v. een optie en wel om twee redenen:

1) Het is een iOS feature overgenomen in OS-X dat een aspect vervangt waar iedereen al sinds het ontstaan van de GUI mee werkte en soms mee wil blijven werken. Het gaat daartbij niet om wat nu het beste is maar om het handhaven van de spreekwoordelijke gebruiksvriendelijkheid van een Mac.

2) Scrollen met een veeg beweging werkt alleen op een magic mouse of te wel een muis met een aanraak oppervlak. Op elk andere muis die mogelijk ergonomisch beter verantwoord is moet je het scrolwieltje gebruiken wat lang niet zo prettig en soepel werkt als een veeg beweging. Wederom dus een aspect van gebruiksvriendelijkheid dat verloren is gegaan.

Bijdrager
    Wammes

Hendrik: dit is een antwoord waar ik wat aan heb. Jammer dat we dus geen aanvulling kunnen verwachten. V.w.b. muis en touch pad heb je helemaal gelijk. De gebruiksvriendelijkheid van de Mac is in de loop der jaren (voor mij sinds 1988) achteruit gegaan. Ik heb de laatste jaren met Panther gewerkt maar kreeg steeds meer aanwijzingen dat ik toch moest gaan moderniseren. Als je dan overstapt naar Mavericks, is het net of je in een Windows omgeving terecht komt. Wat maak Apple het allemaal ingewikkeld tegenwoordig. Ik denk met weemoed aan de Classic.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Wammes op 18 december 2013

Ik heb de laatste jaren met Panther gewerkt maar kreeg steeds meer aanwijzingen dat ik toch moest gaan moderniseren. Als je dan overstapt naar Mavericks

Ik denk dat je probleem vooral dat is: je maakt in één keer een stap van tien jaar. Mijn eerste Mac draaide Panther, dus de veranderingen sindsdien zijn voor mij veel kleinere stapjes geweest, waardoor er makkelijker aan te wennen was. Het wegdoen van de pijltjes in Lion vind ik echter ook een slechte stap.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb de laatste jaren met Panther gewerkt maar kreeg steeds meer aanwijzingen dat ik toch moest gaan moderniseren.

Dat kun je wel zeggen ja.:)
    Ik heb alle OS-X versies van 10.2 tot 10.6 ten volle tevredenheid op mijn Mac’s gehad en ik kan je vertellen dat ik liever met 10.6 werk dan met 10.7 of hoger omdat vanaf 10.7 de grootste verschillen plaatsvonden in het GUI design en gedrag tussen alle versies ooit. Nu maakt dat op zich niet uit, maar ik vond na jaren van nieuwe versies dat ik niets had aan die verschillen en nu werk ik voor 90% met 10.6.8 en heb ik 10.9 op een tweede drive staan waar ik dus zelden van op start omdat 10.6 voor mij veel prettiger werkt dan wat daarna kwam.

Waar ik o.a. over val is het veel te weinig contrast tussen iconen, buttons, scrolbars t.o.v. hun achtergrond en actieve en inactieve vensters c.q. buttons vanwege het platte grijs op grijs design. Er zijn geregeld situaties dat ik 3 keer moet kijken waar nu de regelaar staat in de ‘sleuf’ van een scrollbar als deze door het grote aantal van de inhoud steeds korter gaat worden. Tot aan 10.6 ziet dit er veel beter uit en heeft het ook meer diepte.
    Nu zijn er weer vast mensen die het daar niet mee eens zijn, maar ik hoef maar een 10.6 venster naast een 10.9 venster te zetten om mijn gelijk te bewijzen…

Te veel simpliciteit kan een nadeel worden voor de ‘beleving’ dat een echt bureaublad op je scherm moet worden nagebootst (Dat was immers het doel van de originele GUI!) . Draaien we het om dan vertegenwoordigt 10.6 een bureaublad met dikke boeken in verschillende kleuren en goed verlicht en 10.7 en later een staalgrijs bureaublad met daarop platte A4tjes die allemaal wit zijn waar de zon fel op schijnt. De GUI van een Mac bootst dus voor een deel geen bureaublad meer na vanwege de iOS features die zijn ingevoerd die je op een iPhone of iPad vindt want die hebben zelfs nooit een bureaublad nagebootst…

Ik kan mij dus wel voorstellen dat iemand die van 10.3 naar 10.9 gaat het erg wennen is en het een vreemd systeem vindt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.