7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Koekenboes

[scriptie schrijven] programma om citaten te categorizeren

Ik ben begonnen met mijn master en heb al een aantal handige applicaties voor het schrijven van mijn scriptie zoals texshop en bibdesk.

Het enige wat nog mist is een klein programmaatje waarmee ik m’n citaten kan categorizeren aan de hand van tags/keywords.

Notae komt er tot nog toe het dichtst in de buurt

Maar zoek eigenlijk iets wat echt voor wetenschappelijke citaten bedoeld is.

Iemand tips?

Bijdrager
    arieboomsma

Jij bent op zoek naar Endnote X. Te krijgen via surfspot.nl. Dat is bij mijn weten het enige echte, officiele wetenschappelijke citatenprogramma. OVerigens een zeer goed programma!

Van de website:

Research Products and Services for Researchers, Writers and Students
    EndNote®, ProCite®, Reference Manager® are the industry standard software tools for publishing and managing bibliographies on the Windows and Macintosh desktop. Using these products, writers save countless hours of typing and interpreting style requirements when creating bibliographies for curricula vitae, manuscripts, thesis/dissertations, grant proposals, term papers and other publications.

Bijdrager
    MacHW

JJ Jonker heeft inderdaad gelijk. Echter is de combinatie Endnote X met Office 2004 prima te doen, maar indien je Office 2008 gebruikt moet je Endnote X1 en Office 2008 SP1 hebben draaien, anders werkt het echt niet. Succes ermee!

Bijdrager
    Koekenboes

Endnote ken ik natuurlijk, maar dat vind ik eerlijk gezegd een behoorlijk baggerprogramma.

Daarbij is het een referencemanager en die heb ik al in de vorm van bibdesk (icm skim), wat een veel stabieler, mooier en fijner programma is, helaas alleen niet helemaal geïntegreerd met office of pages, maar wel met latex.

Ik ben dus op zoek naar een programmaatje waarmee je stukjes tekst kan categoriseren (het gaat dus niet om referenties), maar stukjes tekst die ik in m’n scriptie kan gebruiken. Ik lees tientallen artikelen/boeken waarin weer tientallen stukken bruikbare tekst staan. Die wil ik dus kunnen categoriseren op tags en ze dus weer terug kunnen halen als ik voor een bepaald onderwerp of onderwerpen bepaalde onderbouwing nodig heb. Hiervoor is zowel endnote als bibdesk niet geschikt, die zijn bedoeld voor het bijhouden van een database van referenties naar artikelen (niet naar individuele citaten binnen die artikelen)

Op zich ziet Notae er precies uit wat ik wil hebben, maar vroeg me af of er niet een mooiere geïntegreerde manier was met bibdesk en meer gericht op wetenschappelijk schrijven (dus dat je er ook referenties naar het artikel in kwijt kan)

Inactief
    Anoniem

Papers werkt prima hierzo:)
    Je krijgt 40% studentenkorting (zie helpfile)

Is LaTeX moeilijk om te leren? Ik ben namelijk in een zeer pril stadium met mijn Bachelor scriptie. Ik wilde gebruik maken van EndNote X, maar ik vind dat ook kloten werken. Het werkt ook niet met Pages.
    Ken jij een goed programma waarbij je citaten kan toevoegen, en ook automatisch bijwerkt als je in het begin van je scriptie nog wat citaten toevoegd? Dat is namelijk wel het mooie van EndNote:)

Jij vertelde wel iets over bibDesk, maar dan krijg je lastige [code:1:02e4ada385]cite[/code:1:02e4ada385] codes. Maar Pages kan hier niks mee. LaTeX wel?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja cite is een LaTeX code.

Persoonlijk vind ik het maar lastig om een thesis te schrijven in code (LaTeX). Ik verkies LyX (soort GUI voor LaTeX) of Scrivener, denk ik…

Bijdrager
    Koekenboes

Even wat leven in deze brouwerij brengen:)

Notae komt nog steeds het meest dichtbij voor wat ik nodig heb, maar is nog steeds niet ideaal.

Het mooiste zou zijn als ik vanuit elk willekeurig programma een stukje text direct naar notae kan verzenden en alleen maar tags hoef toe te voegen (vind de tagbrowser van notae trouwens redelijk bagger, een echte tagcloud waarin je tags kan in- en uitschakelen zou mooier en overzichtelijker zijn)

Nu heeft notae wel een services menu: send selected text to notae, maar dit is een hoop geklik en doet de handigheid eigenlijk weer te niet.

Heb nu geprobeerd om via systeem-voorkeuren een shortcut aan dit services-menu te koppelen, maar dit werk niet gek genoeg.

Is er een manier om dit services-menu direct aan je contextuele menu te koppelen? Dan is het een simpele kwestie van rechts klikken.

Oplossing voor een werkende manier van keyboard shortcuts zijn ook welkom.

En om nog even terug te komen op latex: de leercurve ligt behoorlijk hoog, maar uiteindelijk bespaart het zooooo veel werk, zeker wat betreft citaten en literatuurlijsten. Bibdesk, Textmate en Skim zijn in dit geval voor mij echt onmisbaar.

Een ideaal programmaatje voor het categorizeren van citaten zou trouwens het volgende zijn:

– enorm simpel, alleen een schermpje om tekst toe te voegen en tags toe te kennen. Datum automatisch koppelen aan de huidige, maar die in edit-modus aan te passen is.
    – een overzicht-scherm met tagcloud en zoekveld
    – mogelijkheid om als achtergrond applicatie te laten draaien in je menubalk
    – mogelijkheid om vanuit elk programma direct geselecteerde tekst toe te voegen.

Dit zou echt super-ideaal zijn voor het schrijven van een scriptie.

Indien een ontwikkelaar zich geroepen voelt;)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.