22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Lex

Screenshots macbook pro

Beste mensen,
    Ik maakte altijd screenshots op mijn Macbook (Mas OS sierra) met shift-command-4. Dit werkte prima, de screenshots kwamen op mijn bureaublad terecht. Kortgeleden werkte dit niet meer, en zie ik na het nemen van een screenshot een melding rechtsboven het scherm verschijnen dat er “er een link op mijn klembord is geplaatst”. Ik weet niet wat ik moet met die link, ik wil gewoon weer dat hij naar mijn bureaublad gaat. Ik ben niet handig met computers, op internet gezocht, en gevonden hoe ik dit weer kan herstellen: een commando via programma’s-hulpprogramma’s-terminal invoeren etc. Na lang klooien werkte dit (je moet je maar een tekentje of spatie vergissen en het werkt niet) gingen de shots weer naar het bureaublad. Echter,enige tijd later gebeurde er hetzelfde: toch weer naar het klembord. Hoe kan dat nou? De hele procedure opnieuw gedaan, en het werkte weer; ze gingen weer naar het bureaublad. Vandaag gaat het opeens weer fout: nu gaan ze weer naar het klembord, en dat wil ik niet. Ik heb niets veranderd (dat ik weet), hoe kan het dat dit, i.p.v. bureaublad opeens toch weer naar het klembord? Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!!!

Bijdrager
    SJEBloem

As je op je klembord staan, betekend dat dat je ze ergens kan plakken. Bijvoorbeeld in Word, je klembord is een soort van geheugen waar objecten/bestanden komen als je deze kopieert. Misschien helpt het om via Mission Control –> Hulpprogramma’s –> Schermafbeelding te openen en even in de instellingen te kijken. Waarschijnlijk kan je hier aangeven wat er met een genomen screenshot moet gebeuren.
    Je kunt eventueel ook via Spotlight zoeken: cmd + spatiebalk om Spotlight te openen. Typ dan ‘schermafbeelding’, je kunt dan de applicatie openen die erbij hoort.

Ik had heb graag even verder voor je uitgezocht, maar zit momenteel op werk waar geen macOS draait. Als het antwoord nog niet is gegeven ga ik vanavond thuis voor je kijken.

Bijdrager
    Lex

SJEBloem, bedankt voor de snelle reactie! Echter, bij Schermafbeelding in de instellingen kan ik niets vinden waarmee ik kan instellen waar een screenshot heen moet. En ik had het eerder via Terminal al opgelost, maar het probleem keert na een aantal weken weer terug…

Moderator
    Night

De shortcuts kun je controleren in de systeemvoorkeuren (keyboard/toetsenbord) > Shortcuts (tab) > Screenshots (linker-kolom)

Dit zijn de standaard instellingen:

Command-Shift-3: Take a screenshot of the screen, and save it as a file on the desktop
    Command-Shift-4, then select an area: Take a screenshot of an area and save it as a file on the desktop
    Command-Shift-4, then space, then click a window: Take a screenshot of a window and save it as a file on the desktop
    Command-Control-Shift-3: Take a screenshot of the screen, and save it to the clipboard
    Command-Control-Shift-4, then select an area: Take a screenshot of an area and save it to the clipboard
    Command-Control-Shift-4, then space, then click a window: Take a screenshot of a window and save it to the clipboard
    In Leopard and later, the following keys can be held down while selecting an area (via Command-Shift-4 or Command-Control-Shift-4):

Space, to lock the size of the selected region and instead move it when the mouse moves
    Shift, to resize only one edge of the selected region
    Option, to resize the selected region with its center as the anchor point
    [edit]

Leesvoer m.b.t. instellingen die via de Terminal gemaakt kunnen worden:
    http://guides.macrumors.com/Taking_Screenshots_in_Mac_OS_X

Bijdrager
    Lex

Beste Night,
    Als ik Command-shift-3 of 4 doe gaat de shot TOCH naar het clipboard. Das was nooit zo, heb ik hersteld, en is nu toch weer zo (zoals helemaal boven uitgelegd). Dat is nu juist mijn probleem. Snap ik iets niet?

Moderator
    Night

Staat dit ook zo ingesteld bij de toets-combo’s in de Apple systeemvoorkeuren > toetsenbord > shortcuts (oid)? Of juist niet?

Bijdrager
    Lex

Bij toetscombinaties staat bij Shift (toets met pijltje erop) Command 3 of 4 “bewaar afbeelding van selectie als bestand”. Heb ik nooit iets aan veranderd, heeft altijd gewerkt. Wat me toen overkwam kun je helemaal bovenaan lezen. Ik snap er niets van.

Bijdrager
    koen
    Lex op 26 januari 2017

Beste mensen,
    Ik maakte altijd screenshots op mijn Macbook (Mas OS sierra) met shift-command-4. Dit werkte prima, de screenshots kwamen op mijn bureaublad terecht.
    Kortgeleden werkte dit niet meer

Heb je vlak daarvoor iets geinstalleerd, een update uitgevoerd, je MB opgeruimd, etc ?

Bijdrager
    Lex

Niet dat ik me kan herinneren, niets bijzonders. Van tijd tot tijd zijn er updates van van alles natuurlijk, en die voer ik uit. Altijd gedaan, ook met eerdere Mac’s, dit verschijnsel nooit gehad. Ik kan via Terminal weer dat commando invoeren, en dan zal ie de shots wel weer op mijn bureaublad zetten. En dan maar weer afwachten hoeveel weken het duurt voor ze weer naar mijn klembord gaan, haha…

Bijdrager
    koen

Post anders eens de log van het programma Etrecheck hier. Misschien dat daar iets in staat dat dit zou kunnen veroorzaken.

Bijdrager
    Lex

Ha Koen,
    Ik gaf al een dat ik weinig van computers en software weet. Ik weet niet wat een “log” van een programma is, laat staan hoe ik er aan kom, laat staan hoe ik dat moet “posten”…

Moderator
    Night

Etrecheck maakt zelf een “log” aan. Dat hoef je alleen maar te kopiĆ«ren en kun in een nieuw bericht plakken en plaatsen.

Bijdrager
    feek

Weet je zeker dat je niet iets hebt geĆÆnstalleerd?

Het lijkt er op dat je een dienst hebt geactiveerd die jouw schermafbeeldingen in de cloud plaatst om direct te delen.

Om er achter te komen, kan je het volgende doen.

Maak weer een schermafbeelding en wacht tot de melding “er een link op mijn klembord is geplaatst” weer komt.

Ga naar jouw browser (Safari / Firefox / Chrome) en ga naar de adresbalk en druk āŒ˜-V (Plakken). En kijk waar welke dienst de link leidt.

Je zou ook de link hier kunnen plaatsen.

Bijdrager
    Lex

Sorry mannen, dit gaat al ver boven mijn pet. Hoe maak ik een log van dat programma?

Bijdrager
    feek

Plaats eerst eens de link uit jouw klembord hier….. waarschijnlijk hebben we meteen de boosdoener te pakken…

Bijdrager
    feek

Dropbox dus:)

Bijdrager
    Lex

En nu? En hoe is dit gekomen?

Bijdrager
    feek

Druk op het Dropbox icoontje in je menubalk

Druk vervolgens op het tandwieltje rechtsonder en klik op voorkeuren.

Onder importeren vinkje naar delen met Dropbox uitzetten:

en alles werkt weer als vroeger!

Bijdrager
    Lex

Ha Feek,
    Geweldig! Het werkt inderdaad weer. Ik vraag me af hoe #!#@!&$##!! dat vinkje aangezet is….
    Maar dankzij jullie weer wat geleerd!

Moderator
    Night

Ik gebruik geen dropbox, dus hier zou ik nooit op gekomen zijn. Weer wat geleerd.

Bijdrager
    Spinozo

Nice One Feek! ?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.