12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ralphclaes1

screenhack

hoe kan ik de resolutie van mijn imac g3 350 mhz verhogen.
    een screenhack doen zoals ze zeggen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Daar zou je volgens mij het scherm mee beschadigen.

Bijdrager
    buxx

Is die screenhack niet om een 2de monitor op de computer aan te kunnen sluiten.
    Kan me niet voorstellen dat je met een hack opeens meer pixels in je scherm kan proppen.

Bijdrager
    ralphclaes1

maar dan wordt alles toch kleiner en kan je meer vensters openen op dezelfde ruimte.
    niet

Bijdrager
    PietjePuk
    ”buxx”

Is die screenhack niet om een 2de monitor op de computer aan te kunnen sluiten.
    Kan me niet voorstellen dat je met een hack opeens meer pixels in je scherm kan proppen.

Klopt!

Bijdrager
    KarelWillem

Er is een maximum aantal pixels dat een scherm kan laten zien.
    Daar valt niets aan te ‘hacken’.

Voor jouw Mac is dat 1024×768 en daar zul je het mee moeten doen.

Bijdrager
    HSL

ik heb nog een potje pixels, die had guggie over na het repareren van zijn scherm…

Bijdrager
    Gijs Raggers

Nu gaat er iets borrellen. Vroeger, toen alles beter was, bestond er inderdaad een screenhack die meer pixels op je beeldscherm toverde. Ik had toen een Mac IIci en het Apple 13″ High Resolution scherm. De hack maakte van 640×480 iets van 720×512 oid. Die goeie ouwe tijd. Dit is geen antwoord op de gestelde vraag maar laat wel zien dat het in uitzonderlijke gevallen mogelijk is meer pixels in beeld te krijgen dan gedacht.

Bijdrager
    foobar

hou het maar bij je 1024×768: dat is niet voor nies de max. res.

het zal best mogelijk zijn om er meer pixels op te toveren, maar dan kan je het toch niet meer lezen
    ikzelf heb zeer slechte ervaringe met programma’s voor onmogelijke resoluties… :|

waarschijnlijk kan je videokaartje ook niet meer aan….

Bijdrager
    Festinger

Voor zover mij bekend heeft de imac g3 nog een CRT scherm (beeldbuis dus). Voor CRT schermen gelden wat betreft resoluties wat andere regels als voor LCD schermen.
    Een LCD scherm heeft een maximale resolutie die beperkt wordt door het aantal pixels. Bijvoorbeeld 1024×768. Stuur je een hogere resolutie aan (bijvoorbeeld 1280×1024 o.i.d), dan ziet het er niet meer uit, waar geen pixels zijn, kan ook geen informatie ‘verzonnen’ worden. Overigens ligt het aan de beeldscherm/driver/videokaart combinatie of het aansturen van een hogere resolutie mogelijk is. Meestal gaat het niet.
    Een CRT scherm werkt goeddeels analoog. Hierbij wordt de maximale resolutie niet beperkt door het aantal pixels, maar door andere factoren. Grofweg komt het neer op de kwaliteit van de beeldbuis zelf, de aanstuurelectronica, en de videokaart.
    Stel nu Apple heeft in de G3 een prima beeldbuis gemonteerd, deze kan de resolutie van 1280×1024 nog prima aan, het kan zeer scherp weergeven (al worden, als je verder niets aanpast de lettertjes op het scherm wel vrij klein )…. Dan hangt het nog steeds af van de kwaliteit van de aanstuur electronica, en de videokaart. De aanstuur electronica moet de hogere verversingsfrequenties die bij een dergelijke resolutie horen, aankunnen. Is de electronica niet goed beveiligd, dan kan het na kortere of langere tijd zelfs defect raken. :cry:
    De videokaart krijgt bij een hogere resolutie ook meer informatie te verwerken, dus ook deze zou op de hogere resolutie ontworpen moeten zijn.
    Daarbij moet de driversoftware zo geschreven zijn dat het hogere resoluties toelaat. Als bij een apple, geen software gebruikt wordt die door apple geschreven/gecertificeerd is, dan noemen sommige mensen dit “hacken”.
    Wat een echte hack of hackers is? Daarover zijn de meningen verdeeld (9-4-2006) http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker

Om een lang verhaal wat korter te maken:
    – een hogere resolutie bij CRT schermen is vaak mogelijk
    – Het beeld wordt meestal onscherper, dit is afhankelijk van de kwaliteit van de hardware
    – Afhankelijk van de kwaliteit van de hardware is het defect raken van die hardware mogelijk.

@ martijngrootens

hou het maar bij je 1024×768: dat is niet voor nies de max. res.

Tsja wat je met je computer doet moet je natuurlijk zelf weten. Achter die 1024×768 zit natuurlijk een ontwerpfilosofie. Dat kan ingegeven zijn door hardware met beperkingen. Maar de geschiedenis heeft geleerd dat gebruikers ook om andere redenen worden beperkt in hun mogelijkheden.
    In dat laatste geval staat niets je in de weg om de hard en software te gebruiken naar wat er mee mogelijk is.

Ik heb regelmatig de beeldscherm electronica (en soms mijn ogen) gepijnigd door hogere resoluties te gebruiken. Als het de enige manier is om je doel te bereiken, namelijk bepaalde software draaien, of meer informatie op het scherm toveren dan is de keus eenvoudig.:)

Bijdrager
    ralphclaes1

weet er dan iemand hier een site waar je die programmatjes kan downloaden

Bijdrager
    wilko

Het kan niet, punt. En als het al zou kunnen zou je het niet willen, want hogere resolutie betekent vaak een lagere refreshrate en daar krijg je barstende koppijn van.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.