16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Zora la rousse

Screen Cezanne Elite / G5

Hallo, iemand ervaring hiermee?

Een Screen Sezanne Elite is aangesloten op een G5 middels een SCSI verbinding. Er wordt gebruik gemaakt van Systeem 10.3.
    In System profiler wordt de kaart wel gezien, maar de scanner niet. Vermoedelijk een driver probleempje, maar ik vind het erg ouderwets om een scanner op een SCSI verbinding aan te sluiten.
    Zijn er mensen die ervaring hebben met hardware aansluiten via SCSI op een G5 met OS X?

Bijdrager
    appleholic

Misschien via een SCSI-FireWire adapter?

Bijdrager
    bruno

scsi is toch niet ouderwets?

Bijdrager
    Zora la rousse

De voormalige LinoColor / Heidelberg scanners met een type nummer eindigend op 50 hadden al een FireWire poort.
    Sinds de introductie van USB 2.0 en FireWire is SCSI niet gebruikelijk voor externe apparaten, en als ik het goed heb is er vanaf de G3 standaard geen SCSI meer op een Mac.
    Vanmiddag toegekeken hoe met veel moeite een SCSI kaart aan de praat werd gebracht met drivers en updates. Op een G5 wel te verstaan.

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”appleholic”

Misschien via een SCSI-FireWire adapter?

Werkt niet, want de Screen software “praat” niet direct met de scanner, maar via een soort Server die je op de G5 moet installeren. Theoretisch kan je daardoor de scanner op afstand bedienen, maar ik heb geen idee wat je daar aan zou hebben.

Bijdrager
    ateazz

Hey Zora,

Ik wil iets meer info van je.
    Welke scsi-kaart is het, in welk slot zitie?

ik hoor het wel

greetzz

Bijdrager
    Zora la rousse

Dat moet ik morgen opzoeken voor je. Mocht helaas niet bij de installatie aanwezig zijn.

Maar ik wil hier ook mijn algemene vraag naar voren brengen: ik vind een SCSI kaart in een G5 vreemd (achterhaald), daar er modernere oplossingen zijn. Ben ik nou gek?

Bijdrager
    ateazz

nee je bent niet gek, verre van dat zelfs

scsi is en blijft een snelle en betrouwbare manier van communiceren.
    Firewire is misschien wel moderner maar niet per definitie sneller.
    Sommige apparaten zijn gelimiteerd aan een bepaalde snelheid.
    Als jouw scanner niet sneller mag of kan als 10MB/s kun je wel firewire 800 hebben maar je gebruikt maar een klein deel.

Dus waarom overgaan op iets nieuws terwijl er nog potentie zit in een protocol wat zich al bewezen heeft.

greetzz

Bijdrager
    Zora la rousse

B.v. vanwege compabiliteit. SCSI wordt intern en extern niet meer door Apple gebruikt.

Bijdrager
    ateazz

en het geeft 3e partijen de kans om te ontwikkelen.
    vergeet niet dat firewire niet duur is voor Apple, hebben ze zelf verzonnen in tegenstelling tot scsi.

greetzz

Bijdrager
    Deskman

Ik heb ondertussen ontdekt dat de meeste SCSI kaarten niet meein een G5 aan de praat te krijgen zijn. Een Adaptec 2930 (den de 2906) hebben een verkeerde werkspanning, las ik. Blijven de kaarten van Atto over. Waar ik ook inmiddels achter ben is dat de combinatie software – scanner een heel gevoelige is.
    Nou ken ik de Cezanne alleen maar van plaatjes, maar er is een aardige kans dat de scanner alleen maar op een vast ID wordt herkend.

Overigens gaat het bij scannen om de scanner en niet om de computer; ik zou dat ding gewoon aan een oud werkpaard hangen, een G3 is al mooi zat. De beeldbewerking doe je dan lekker op een snelle G5.

Bijdrager
    Zora la rousse

Fabrikant 0x9005, fijn al die code’s. Krijg je nou ook een lijstje met verklaringen?

Bijdrager
    Macclown

Ik heb een Saphir ultra II geprobeerd aan te sluiten via een SCSI kaart (Adaptec 2930) op mijn G4. In Jaguar wed de kaart wel gezien maar de scanner niet. Een vergelijkbare situatie vermoed ik. MacOSX heeft problemen met de combinatie SCSI-kaart en SCSI-scanners. Uiteindelijk heb ik de scanner aangesloten op mijn 9600/350 die daarmee een tweede leven als scanstation is gegund.

Bijdrager
    Deskman
    ”Zora

Dat moet ik morgen opzoeken voor je. Mocht helaas niet bij de installatie aanwezig zijn.

Maar ik wil hier ook mijn algemene vraag naar voren brengen: ik vind een SCSI kaart in een G5 vreemd (achterhaald), daar er modernere oplossingen zijn. Ben ik nou gek?

Hier wil ik nog wel wat op zeggen.

Ja.

G5 met SCSI is achterhaald als het gaat om een bus voor randapparatuur. het mist alle dingen waar we nu zo aan gewend zijn geraakt met USB en Firewire. Hot-plugable bijvoorbeeld, geen ID instellen, geen terminatie instellen, geen gehannes met drie apparaten op rij waar er een als hij uit staat ook de spanning van de bus afhaalt zodat niks het meer doet.

Voordeel van SCSI is de zeer betrouwbare dataoverdracht en de hoge transfersnelheid (vooral bij heel snelle SCSI-systemen. Maar voor een scannertje gaat dat allemaal niet op). Juist voor dit soort apparaten is Firewire een uitkomst. Die staan niet de hele dag aan en je hoeft niet te herstarten als de boel eens uit stond bij het opstarten.

Dus: zet een oud appletje neer naast de scanner en laat die het werk verzetten, voor mijn part onder OS9 (linocolor… Hm)

Ik trek mijn 9600/ G3-300 ook weer eens uit de kast voor scanwerk. Anders moet ik met zo’n klein rotscannertje aan de slag:-(

Bijdrager
    MacBeer

Bij de overgang van OS 10.2 naar 10.3 op mijn Quicksilver G4 kwam ik ook in de problemen met mijn Adaptec 2906.
    Mijn scanner werd niet herkend en systeemprofiel gaf wel aan dat er een kaart zat, maar liet geen scanner zien.

Het downloaden van een driver bracht vervolgens mijn systeem zodanig in de war dat ik een re-install van het systeem moest doen.
    Na tips en wat informatie van MacOSX.nl kwam ik erachter dat het downloaden van een driver niet noodzakelijk is.
    Dus laat die driver maar gewoon achterwege (die van de scsi kaart dan).
    Systeemprofiel laat nu nog steeds zien dat er geen scanner is, maar de scanner werkt wel. Niet te vertrouwen dat systeemprofiel (met SCSI tenminste).

Mijn scsi kaart blijft in mijn mac totdat mijn scanner kapot is. Hij doet het, de snelheid is goed (ik interesseer me niet zo voor snelheid maar prefereer goede scans) en ik heb geen last van conflicten en bezette usb-poorten. Zo’n vreselijke hub… bah, die komt er bij mij niet in.
    Dus waarom geen SCSI in een G5 als er nog goed functionerende randapparatuur op scsi is? Moderniseren hou je niet tegen, maar ‘if it ain’t broke, don’t fix it’.

Bijdrager
    Torz

Ik gebruik een adapter van 2nd wave voor scusi apparaten naar firewire.
    Hij werkt niet met alles maar een flink aantal wel!
    Wel moet je rebooten met het apparaat aan maar dat was met scusi ook al zo.
    http://www.2ndwave.com/
    je kunt hem rechtsstreeks in de US bestellen bij hen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.