30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    flierefluiter

schroefje onderplaat MBpro 13 inch 2009 dol gedraaid (HELP)

Onlangs een nieuwe accu besteld voor mijn MBpro 13 inch medio 2009. Gisteren vol goede moed de schroevendraaiers met alle bijbehorende bitjes erbij gehaald, ifixit video opgestart met een tutorial en aan de slag.

Bij het eerste schroefje van de onderplaat blijkt er al snel een probleem. Paar jaar geleden is de MBpro voor een reparatie weggeweest en is dze dus al open geweest. Nu blijkt het eerste schroefje waar ik aan begin dol gedraaid. Dat wil zeggen, de PH-00 schroef die het was is het nu niet meer. De schroef is verminkt waardoor de PH-00 niet meer pakt en hij er niet meer uitkomt. Mijn vermoeden is dus dat dit gebeurt is bij die reparatie jaren geleden (nooit opgemerkt). Deze winkel bestaat echter niet meer.

Ik heb ondertussen al andere methodes geprobeerd om de schroef er toch uit te krijgen. ik heb een tip gehad om een (post)elastiek tussen de schroef en de schroevendraaier te plaatsen zodat hij grip krijgt. Geen succes helaas.

Ook heb ik een tip gehad om een oud schroevendraaiertje met een drupje sterke lijm aan de schroef te bevestigen en daarmee de schroef er voorzichtig uit te draaien. Ook geen succes helaas.

Wie heeft er in dezelfde situatie gezeten en een passende oplossing gevonden? (HELP)

Bijdrager
    FFH

Wat kan, maar uiterst risicovol in deze situatie, is het uitboren van het kopje van de schroef, maar hierna zul je dit schroefgat niet meer kunnen gebruiken.

Heb je de truc met lijm ook geprobeerd met bison secondelijm?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  FFH.

Bijdrager
    Jeddes

Een magneet?:wink:

Bijdrager
    bbqwerty

Vorige maand heb ik hetzelfde gehad, maar dan met de schroefjes van de optical bay van een Macbook Pro 13” 2012 (echt een verschrikking die schroefjes van de optical bay!).

Nadat ik ongeveer alles al had geprobeerd op deze schroefjes van boter, zat er niets anders op dan eruit boren. Dit adviseerde een apple repair shop ook uit de buurt, die konden er ook niets anders mee dan uitboren, dus heb ik besloten het zelf te doen.

Niet te veel druk zetten en een iets groter boortje dan de schroefdraad werkte bij mij het beste.

Zoals hierboven al werd gezegd, je kan dat schroefje dan wel vergeten en je draait er dus ook niet meer een nieuwe in. Maar ach, er zijn meerdere schroefjes om de bodem op zn plek te houden denk ik dan maar!

Ik hoop voor je dat iemand anders een minder agressieve methode heeft, maar het zou wel eens kunnen dat dit je enige uitweg is..

Ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossing/hebt opgelost!

Bijdrager
    flierefluiter

Mijn god, wat een ellende dus.

Nou dan probeer ik de bison secondelijm nog en als dat niet lukt doe ik maar mijn ogen dicht en geef ik hem af aan een apple reseller om het geval uit te boren.

ik laat het resultaat nog weten.

Bijdrager
    flierefluiter

Kent iemand of heeft iemand ervaring met de soldeer truc?

Bijdrager
    FFH

Solderen zou mogelijk ook een optie zijn, alleen vraag ik me af of je genoeg ‘aanhechting’ krijgt met solderen. Je zou een druppel tin op het schroefje kunnen laten smelten en dan de schroevendraaier erin steken en de tin laten uitharden.

Ik verwacht alleen dat bison secondelijm sterker is dan tin.

Bijdrager
    flierefluiter

Ok thanx, dan ga ik nog eenmaal voor de lijm optie.;!

Bijdrager
    FFH

Goed laten uitharden en zorgen dat je de schroevendraaier zo recht mogelijk op het schroefje lijmt. Succes!

* ik bedenk me net dat er op de markt ook zogenaamde schroefvreters zijn. Dit zijn bitjes die zich in een beschadigde schroef vreten en je hiermee in staat stellen de schroef er alsnog uit te draaien. Ik ben alleen bang dat ze niet bestaan in het formaat voor z’n klein schroefje. Maar wie weet…

Bijdrager
    sedikit

https://goo.gl/F6l77b (maar dan wel op kleinere schaal!)

Bijdrager
    bbqwerty

En met solderen zou ik t nogal link vinden met de warmte. Weet niet of bij jouw model ook alles van aluminium is, maar dat geleidt natuurlijk als de tering, dus wie weet verhit je net de verkeerde plekjes door dat schroefje te verwarmen.

Ik zou bisonlijm, je hebt ook van dat componentenlijm van ze, ongelooflijk sterk, maar pas op dat het nergens anders op je macbook komt! zometeen plak je het schroefje alleen maar vaster.

Andere optie: met een mini vijl of iets dergelijks er een platte schroef van maken, eentje die je met een platte schroevendraaier open kunt maken. Wie weet lukt dat je

EDIT: met een druppel erop laten vallen, zou het wel lukken wellicht, dan wordt het niet zo warm natuurlijk. Wat helpt voor de hechting is het goedje S-65, de oppervlaktes hechten dan vele malen beter met elkaar

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  bbqwerty.

Bijdrager
    bbqwerty

Toen ik met mijn mac bij de macrepair stond, had hij het ook over zo’n schroevenuitrdraaitool, maar hij vermoedde dat dat te klein zou zijn. Deze gast heeft ook nog een oplossing: beetje ‘graven’ met een kleine platte schroevendraaier https://www.youtube.com/watch?v=YXGlQdAWrwE

Bijdrager
    bbqwerty

Nog een optie, een druppel tin op een schroevendraaier verwarmen, tin blijft in de regel wel hangen aan je schroevendraaier, je kan m dan mooi in die schroef duwen.

Bijdrager
    flierefluiter

Aha ok, de platte schroevendraaier variant probeer ik na de bison optie. Tin heb ik helaas niet op voorraad.

Kan een partij als Amac of Macrepair hier uiteindelijk nog iets mee denken jullie?

Bijdrager
    jv65

Maccare in A’dam weet hier waarschijnlijk wel raad mee. Toffe gasten en goedkoper dan Macrepair.

http://www.maccare.nl

Bijdrager
    flierefluiter

Ok thanx!

Bijdrager
    Verdult

Zelf heb ik het ook gehad bij de optibay.

Als je hem uitboort kan je er ook voor kiezen om een boortje van iets kleiner als het kopje maar groter dan de schroefdraad te gebruiken. hierdoor boor je alleen het kopje eraf en zodra je de onderplaat eraf hebt kan je met een tangetje de rest eruit draaien, zelf ook gedaan.

Bijdrager
    pruus

Kun je niet een stukje dun plastic, plectrum, of zo er tussen krijgen, en dan door te draaien, de schroef wat meer houvast te geven zodat hij eruit komt? Dus tussen de spleet het stukje plastic drukken…

Bijdrager
    THX-1138

ach, bij mij zijn er ook 2 uit. Maakt niks uit. Lekker zo laten. Gewoon af en toe checken of er rotzooi in de MBP zit. Zo ja, ff de kruimeldief er doorheen.

Anders dit

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 10 maanden geleden door  THX-1138.

Bijdrager
    Brombeer

Met lijmen en lassen loop je het risico dat je de schroef aan datgene vasthecht, waar je hem nou juist uit probeert te krijgen.
    Eigenlijk zou je het tapgat moeten kunnen verwarmen en de schroef niet. En dan met een heel klein* slagschroevendraaiertje een tik geven…

*Maar ik vrees dat die maat niet in de handel is

Bijdrager
    flierefluiter

@pruus
    Bedankt voor het meedenken. Mijn post is misschien niet duidelijk genoeg bedenk ik mij nu. De schroefdraad is niet dol, maar de kop van de schroef is verminkt waardoor de schroevendraaier niet meer pakt en nutteloos rond draait.

Bijdrager
    flierefluiter

@thx-1138
    Bedankt voor de link!

@brombeer
    ja dat zou mooi zijn inderdaad;!

Moderator
    Night

Ik zou het proberen met een ‘gewone’ horlogeschroevendraaier, die nét wat groter is als het gaatje. Net zo lang op en neer wrikken tot de tip erin gaat en voorzichtig proberen los te draaien.

Bijdrager
    anna66

@ff

Ik heb nog een tip,wel even het scherm bedekken met ietszachts(ivm klappen),met een klein schroevendraaiertje(horloge oid)voorzichtig met een klein hamertje,een groef linksom maken(tegen de klok in)(zodat je weer wat houvast hebt)meestal gaat hij dan wel los(gem schroef zit niet heel vast in een mb)
    Alles wel met beleid doen.

Bijdrager
    flierefluiter

Bedankt voor de tip Anna66!

Bijdrager
    RoyB

Met de drempel weer een kruisje in de schroef proberen te dremelen het is al eens gelukt met een iPhone 4 toen in het glas wilde vervangen . Maar succes dit zijn altijd van die k***t dingen die kunnen voor komen als je zelf repareert

Bijdrager
    anna66

@ff

Laat nog even weten of je geslaagd bent?

Bijdrager
    flierefluiter

Vanavond doe ik weer een poging. Resultaat volgt uiteraard.

Bijdrager
    Brombeer

En?

Bijdrager
    flierefluiter

Is er nog niet uit helaas. Nou moet ik zeggen dat ik ook wat weinig tijd had. Vanavond nieuwe poging.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.