30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Jodokus

Schrik voor upgrade naar EL-Capitain

Beste mensen,

Ik ben echt een leek op computer gebied en zit met het volgende probleem.
    Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Mijn Imac van 2010 draait nu op OSX 10.8.5 zonder noemenswaardige problemen.
    Safari is nog 6.2.

Nu krijg ik de melding om over te stappen naar El-Capitain.
    Als ik lees hoeveel problemen en zijn tijdens het overstappen naar El-capitain heb ik daar moeite mee. Ik heb de vorige update naar Yosemite om deze redenen ook al overgeslagen.

Ik lees allerlei oplossingen en goede bedoelingen wat voor mij absoluut hocus-pocus is.
    Maar op deze manier kan ik dus nooit overstappen. Hebben jullie a.u.b. een idee hoe ik dit beste kan aanpakken?

Ik stel jullie hulp bijzonder op prijs.

Met vriendelijke groet,
    Chris

Bijdrager
    Blieper

Je kunt gewoon upgraden.

Het probleem zit hem vaak in de programma’s zoals bv Adobe die adviseerde om nog niet te upgraden, omdat de programma’s er nog niet voor klaar waren, maar volgende week zal waarschijnlijk 10.11.5 uitkomen en daar zullen nog zo’n beetje de laatste bugjes uit zijn gehaald.

Ik werk al vanaf het begin met El Capitan en enige adobe paketten en het werkt gewoon goed.

Dus je moet even overwegen of je programma’s hebt draaien die afhankelijk zijn van de systeemvereisten.

Mocht je toch overgaan, dan zou ik zeker een BackUp van je huidige systeem achter de hand houden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Blieper.

Bijdrager
    NielsDam

Als je echt zeker wilt zijn kun je naast een Time Machine back-up ook een complete clone maken van je hardeschijf op een externe schijf. Mochten bepaalde dingen dan niet werken na een update, dan kun je deze clone gewoon 1 op 1 terugzetten op je opstartschijf.

Heb je hier verder hulp mee nodig, laat het dan even weten;)

Bijdrager
    gipsman

Zit er 4Gb geheugen in de iMac? Dit is nl. de minimum vereiste voor el Capitan.
    Maak je eerst een goede backup, bv. via time machine (of andere app) naar een externe disk?
    Indien 2 keer ja, dan rest enkel nog koudwatervrees.
    En daarna beginnen uitkijken naar een nieuwe mac. Een 5 jaren-cyclus is best OK maar je zit al in het 6de jaar…
    Alternatief: koop meteen een gloednieuwe mac, waar el capitan al in zit, zet je backup terug en als alles goed werkt, maak dan de oude leeg en doe er een tweedehandskoper of familie&vrienden een plezier mee, of houd ‘m gewoon achter de hand.

Bijdrager
    whaha

Waar je ook rekening mee moet houden is dat sommige software niet ondersteund word door El Capitan.
    Dat is de reden dat ik het nog niet heb, want ik ben dol op TotalSpaces2 en dat wordt niet ondersteund door 10.11.x

Bijdrager
    koen
    Jodokus op 04 mei 2016

Mijn Imac van 2010 draait nu op OSX 10.8.5 zonder noemenswaardige problemen.

Nu krijg ik de melding om over te stappen naar El-Capitain.

Je kunt dat natuurlijk gewoon negeren. Als je iMac nu goed werkt, zou ik het gewoon laten zoals het is.

Bijdrager
    Facundo

Ik raad je aan te doen wat NielsDam zegt: Een kopie maken met SuperDuper of CarbonCopyCloner, want die programmas maken een gekloonde backup waarvan je je mac kunt opstarten. Je kunt dan naar hartelust 10.11 installeren en testen op je mac. En als het je niet bevalt start je je mac op via je gekloonde backup en zet je m.b.v. Schijfhulpprogramma je backup terug. Zo kan er niets fout gaan.
    Genoemde programmas zijn hun geld sowieso dubbel en dwars waard, want je hebt dan altijd de zekerheid van een perfecte kloon, waarvandaan je direct verder kunt werken. Dat kan niet met Time Machine.

Bijdrager
    Jodokus

Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor de snelle reacties.

Ik heb op time machine een externe schijf continue mee draaien. Heb ik dan een complete clone?

Voor wat betreft het geheugen van de Mac. Hier staat 4 GB 1333MHz RAM
    Ik heb geen bijzondere programma’s op de Mac staan.

Tot zover de update van het bericht.

Groet,
    Chris

Bijdrager
    Shmoo

Safari 6.2 is wel iets dat je natuurlijk niet zomaar even moet negeren aangezien wij op versie 9.1 zitten.

Natuurlijk werkt je computer nu prima voor je gevoel en dat is ook heel erg fijn maar veiligheid is ook wel iets om rekening mee te houden.

Zodra je met deze computer upgrade zal je performance inleveren hoe goed het OS ook mag zijn, je computer specs zijn gewoon aan de oude kant en dat zorgt er voor dat je performance zult inleveren, daar is verder niets verkeerd aan maar dat is gewoon heel normaal.
    Iemand die zegt, gewoon upgraden moet je iet geloven. Dit zijn dingen waar je wel ven goed over na moeten denken omdat je computer nu gewoon goed functioneert en straks werkt bijv. 10% niet meer.

Mijn advies,
    Kijk of het mogelijk is om je iMac te upgraden. Zorgt dat je minimaal 8GB RAM erin kunt zetten, er kan max. 16GB RAM in deze iMacs en het voordeel is wel dat RAM geheugen voor deze computers volgens mij niet al te prijzig is op Marktplaats of via Tweakers. Kortom, als je RAM upgrade heb je al meer ruimte voor je computer om dingen te doen, je computer zal hierdoor iets beter aanvoelen op zo’n nieuwer OS met oudere specs.
    Mocht je iets meer willen investeren dan zou ik kijken of jij iemand kunt vinden die de HD kan vervangen door een SSD en dan ga je qua performance echt een flinke stap vooruit. Waarschijnlijk zal je iMac dan sneller functioneren dan dat deze nu doet.

Dus ik denk dat je beter ongeveer 250 of 300,- kunt investeren in hardware upgrade en dan de software uprade uitvoeren. Met een SSD + meer RAM geheugen zal deze computer nog makkelijk 2 a 3 jaar kunnen functioneren.

Het mooie is wel dat je nu een 5 a 6 jaar oude computer hebt dat wel een mogelijkheid heeft om nog te upgraden naar het laatste OS en dus alle veiligheid-patches van nu kan krijgen. Veiligheid is wel iets waar je serieus over moet nadenken in 2016. Jaren geleden kon je natuurlijk veel eenvoudiger met oudere computers blijven werken omdat er ook veel minder gejaagd werd op deze machines. Tegenwoordig is elk neefje van 14 die geen vriendinnetje heeft een hacker of nieuwsgierig naar hoe al dat soort dingen werken. Dat was vroeger natuurlijk veel minder.

Bijdrager
    sedikit

Ik zit op Mountain Lion, en hoef niet zo nodig “hoger”, hoewel de dwang groter wordt. Advies: denk ook even na over de specificaties van je printer en scanner. Zou dat wel even vooraf controleren. Evenals de comptabiliteit van je programma’s:
    https://roaringapps.com/apps

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Shmoo

De dwang wordt helemaal niet groter.. Jullie blijven achter en drukken niet tijdig op updaten/upgraden waardoor het probleem alleen maar groter wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    janbertwedman

Een complete clone met TM heb je niet, alleen met SuperDuper of CCC

Bijdrager
    sedikit

@shmoo, mij best dat je dat vindt. Toevallig vind ik, dat ik gedwongen wordt mijn scanner te vernieuwen van € 180, evenals mijn printer en meerdere programma’s. Je mag van mij best geloven hoor, dat al het ge-upgrade in jouw voordeel is bedoeld. En dat iedereen, die iets gebruikt wat ouder is dan 5 jaar, ouderwets is. Mijn zegen heb je, maar ik hoef mij door niemand iets voor te laten schrijven, zeker niet als ik al het volle pond betaald heb. Simpel hè! (ik heb een Citroen van 40 jaar oud, het ding rijdt als een trein, en ik krijg nog steeds service! :) )

Bijdrager
    bjorngra

Ik draai Adobe CC, ID, PS, AI zonder problemen in Capitan.

Blieper op 04 mei 2016

Je kunt gewoon upgraden.

Het probleem zit hem vaak in de programma’s zoals bv Adobe die adviseerde om nog niet te upgraden, omdat de programma’s er nog niet voor klaar waren, maar volgende week zal waarschijnlijk 10.11.5 uitkomen en daar zullen nog zo’n beetje de laatste bugjes uit zijn gehaald.

Ik werk al vanaf het begin met El Capitan en enige adobe paketten en het werkt gewoon goed.

Dus je moet even overwegen of je programma’s hebt draaien die afhankelijk zijn van de systeemvereisten.

Mocht je toch overgaan, dan zou ik zeker een BackUp van je huidige systeem achter de hand houden.

Bijdrager
    makasa

Overstappen heeft ook met beveiligings issues te maken. Bij heeft de overstap voor geen enkel probleem gezorgd. Adobe pakketen ook niet.
    Check vooraf of je randapparatuur ermee om kaan gaan naast je software. Maar je geeft aan geen bijzondere software te gebruiken. Eventueel je inter geheugen naar 8 Gb upgraden. Dat kan je zelf. Daar je een leek bent kan je een SSD plaatsen (als zeer goede upgrade. Mijn 2007 iMac draait daardoor best goed met EC) beter uitbesteden.

Moderator
    Night

Aan de andere kant..: Don’t fix what ain’t broken.

Als je geen gekke dingen doet op het internet en je koppie erbij houdt m.b.t. downloaden van content kun je de update best uitstellen tot je Mac versleten is en je noodzakelijkerwijs een nieuwe moet aanschaffen. Dan weet je ook zeker dat hard- en software op elkaar is afgestemd en zul je alleen hier en daar wat 3rd party software moeten updaten.

Een stelregel is dat een Mac het beste draait met de OSX systeemsoftware die is meegeleverd bij de aankoop en dat je bij upgrades nooit meer dan 2 stappen omhoog moet gaan (dus als een Mac is geleverd met OSX 10.6 moet je niet verder willen gaan dan 10.8)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night.

Bijdrager
    Blieper

@bkorngra ik ook hoor, maar het is echt niet feilloos. Maar ik vind het goed genoeg. Althans voor mij wel. Ik kan altijd nog terug naar een ouder systeem, dan waag je het er vaak ook eerder op denk ik.;-)

Bijdrager
    sedikit

@night, helemaal met je eens. Ik heb deze iMac ± 6 jaar geleden gekocht, met de Leopard bijgeleverd. Ik ben nu aangeland bij de Mountain Lion (draait als een tierelier), omdat de steun voor de Snow Leopard ophield. Nu wordt de Mountain Lion óók niet meer ondersteund (ik onthoud me maar van commentaar). Ik wil best nòg een keer upgraden naar Mavericks, maar Apple is zo “vriendelijk” je die mogelijkheid niet eens te geven, want dat systeem kun je niet meer downloaden. Ik moet meteen naar El Capitan. En ik ben zo vrij om dat te weigeren, en dat, nog vrijer, dwang te noemen.
    Snow Leopard 7 jaar oud
    Lion 6 jaar oud
    Mountain Lion 4 jaar oud
    Mavericks 3 jaar oud

Bijdrager
    GoeieDag
    Night op 04 mei 2016

Een stelregel is dat een Mac het beste draait met de OSX systeemsoftware die is meegeleverd bij de aankoop en dat je bij upgrades nooit meer dan 2 stappen omhoog moet gaan (dus als een Mac is geleverd met OSX 10.6 moet je niet verder willen gaan dan 10.8)

Ik neem aan dat dat ‘de stelregel van Night’ is? Want mijn stelregel is het in ieder geval niet. :nerd:

Bijdrager
    Shmoo

Nee dat is gevoelsmatig.. Komt nog uit de tijd dat je aan het eind van de levensduur van de computer meestal twee stapjes qua generaties terug ging om zo genoegen te nemen met minder functies maar betere prestaties.

Dat was nog in de tijd dat mensen na 4 jaar geen SSD in hun computer stopte waardoor de machine 5 keer meer snelheid kreeg dat de oldtimer specs van de computer camoufleerde.

Bijdrager
    Jodokus

Goedemorgen allemaal,

Heel interessant om alle reacties te lezen en vooral de motievaties.
    Ik waardeer jullie hulp en het is toch mooi als je elkaar zo kan helpen.

Zelf had ik niet het gevoel dat mijn computer al zou oud was, maar als je vandaag een computer koopt is hij morgen al weer verouderd.

Ik vind het niet zo belangrijk wat voor nieuwe mogelijkheden er bij een upgrade wordt geleverd. Ik surf op het internet en schrijf hier en daar een mail.
    Dat is eigenlijk waar ik dagelijks de computer voor gebruikt. Tevens zet ik mijn foto’s op de Mac.

Ik heb een een Mac gekocht op advies van een kennis, geef wat meer geld uit en dan doe je er ook langer mee was het motto.
    Al vrij vlot heb ik Mountain Lion gekocht omdat dat nodig was om de agenda van een ipad te laten communiceren met de Mac.
    Na deze upgrade kreeg ik hier en daar een hapering. Het klopt dus dat de software waar op de Mac mee is afgeleverd het mooiste draaide.

Veiligheid vind ik wel belangrijk. Ik klik niet zomaar rond tijdens het surfen, maar je weet natuurlijk nooit. Het is ook niet mogelijk om een nieuwere versie van Safari te installeren. Ik krijg het gevoel dat het alleen maar om geld draait en dat de fabrikant al snel stopt met het ondersteunen van de software. Apple vind ik een prettige computer, mooi, maar behoorlijk aan de prijs. Ik wil niet meer terug naar een window machine met de dagelijkse update. Toch zet het je wel aan het denken voor wat betreft de prijs en de veroudering en ondersteuning.

Mijn Mac draait nog prima, maar ik ga wel voor veiligheid. Als ik in de auto stapt moet hij het gewoon doen en zijn de banden versleten is dat gevaarlijk. Dan koop ik nieuwe banden, maar geen nieuwe auto. Hieruit blijkt wel dat ik niet veel kijk heb in de computerwereld.
    Hiermee wil ik aangeven hoe ik als leek de hele upgrade naar El-Capitain ervaar. Daarom zijn jullie reactie zo waardevol.

Tot zover en nogmaals dank voor jullie reacties.
    Groet,
    Chris

Bijdrager
    Shmoo

Computers zijn normaal met een jaar of 5 afgeschreven en aan vervanging toe qua hardware. Dat je vaak 8 jaar met een Mac kunt doen is natuurlijk mooi meegnomen maar dat moet je niet als standaard gaan zien want dan koop je ooit een computer met verkeerde verwachtingen.

Voor het geen dat jij doet op je Mac heb je denk ik genoeg aan alleen een RAM upgrade.

Je kunt dan twee dingen doen. Of je koopt één RAM-latje van 8GB en stopt deze op de positie van een 2GB latje dat er nu in zit. Dan heb je 8GB + 2GB = 10GB RAM.

Of je koopt een setje van twee keer 8 = 16GB RAM en vervangt beide 2GB latjes die er nu inzitten. Dan heb je 16GB RAM, het maximale aan geheugen dat er in je computer kan.

Persoonlijk zou ik voor dat laatste gaan omdat je met een wat oudere computer nooit te veel RAM kunt hebben en het verschil tussen 8GB of 16GB kopen niet heel erg groot is.

Bijdrager
    GoeieDag

Het is er inderdaad niet makkelijker op geworden nu er ook iDevices bij zijn gekomen. Deze zijn nog volop in ontwikkeling; verbeteren snel; er worden nog veel (door de consument gevraagde) features ingestopt, etc. Maar daardoor kan de hardware aan Mac kant de benodigd software soms niet goed bijhouden. Gelukkig kun je de iDevices tegenwoordig volledig los van de Mac laten werken, en is bv een recent versie van iTunes op de Mac daarmee niet meer nodig.

Afijn: ik heb hier een iMac Late 2009 en een MB Alu Late 2008 op El Capitan draaien; de eerste met wat extra RAM maar wel een oude HD, de tweede met 4 GB RAM maar wel een nieuwe SSD. Draait op beiden als een speer.

Wel is het zo dat als iemand zich een ‘echte leek’ noemt, zijn computer vaak vol staat met rotzooi; want vanwege gebrek aan kennis én kritische blik wordt er op elk pop-up venster om malware te installeren met volle overtuiging op ‘ja’ wordt geklikt.
    Misschien El Capitan maar eens schoon installeren, en dan zaken terug zetten vanuit de backup?

Bijdrager
    GoeieDag
    Jodokus op 05 mei 2016

Het klopt dus dat de software waar op de Mac mee is afgeleverd het mooiste draaide.

Als je zo weinig weet van computers, moet je dit soort uitspraken niet doen; ook niet uit de enkele ervaring die jij hebt, want die kan 1000&1 oorzaken hebben.
    De stelling die jij hier poneert is in ieder geval onzin.

Bijdrager
    sedikit

@shmoo. Ik heb tijden geleden al onderzocht dat op mijn iMac (gekocht in 2009) maximaal 2x2GB RAM kan. Hoe graag ik ook je advies zou willen opvolgen, gaat dat helaas bij mij niet op. Niettemin bedankt voor de moeite!
    -Processor 2,8 GHz Intel Core 2 Duo,
    -Geheugen 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM
    -Videokaart ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB
    -Software OS X 10.8.5 (12F2560)

Bijdrager
    GoeieDag

Elke Mac uit 2009 (dus als release date) kan minimaal 8 GB aan.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag, Dat was in 2009 bij iCentre in A’dam dus een “aardige” koop in september 2009. Nog even gekeken; ik heb toen een iMac uit 2008 gekocht……Dan geldt die RAM-upgrade niet volgens mij.

Bijdrager
    Shmoo

Jouw iMac.

De iMac van de TS.

Jouw iMac is op, versleten, afgeschreven of beter gezegd aan vervanging toe want hij is al bijna 8,5 jaar oud. De iMac van de TS wordt over twee maanden 6 jaar oud dus hij zit in een andere situatie dan jij.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    Jodokus

Beste mensen,

Allemaal hartelijk dank voor jullie hulp.
    Ik ben een paar dagen weg geweest vandaar mijn late reactie nu.

Ik ga er geheugen bij plaatsen. Ik zie zie zelfs een kostenplaatje bij de reacties en een voorbeeld wat ik kan kopen.
    Daarbij de opmerking koudwatervrees, die heb ik ook ter harte genomen en ga dus El-Captian installeren.
    Mijn computer is nu toch oud. Over twee jaar komt er een nieuwe Mac, maar ik vind het toch raar om dat deze nog prima fusioneert.
    Ik ben inderdaad een echte leek, maar toch heb ik altijd voor ogen gehad mijn Mac opgeruimd te houden maar zal zeker troep hebben op de HD.

Nogmaals heel hartelijk dank dat jullie mij van advies hebben willen voorzien. Ik vond het echt heel fijn.

Hartelijke groet,
    Chris

Bijdrager
    Jodokus

Beste mensen,

Ik wil even laten weten dat ik vanmorgen El-capitain op mijn iMac heb geïnstalleerd.
    Alles is prima verlopen. Start goed op. Helemaal top.

Ik wil jullie bedanken voor jullie hulp.

Hartelijke groeten,
    Chris

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.