7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    rbroen

Schrijfrechten verkloot! Stom,stom,stom!

Ik wilde mijn iPhoto map verhuizen van mijn eigen gebruiker (rbroen) naar een andere gebruiker op dezelfde machine (dutchbob). Slepen ging niet, de foto’s waren niet meer toegankelijk:( . Via de Shared map ging ook niet :oops: . De schrijfrechten wijzigen ging ook niet :cry: . Inmiddels zit ik met een foto archief in mijn dutchbob user met 3400 bestanden waarvan de schrijfrechten niet voor allemaal hetzelfde zijn; de meeste foto’s kan ik lezen – maar niet schrijven :evil: :x

Weet iemand hoe ik de schrijfrechten kan forceren voor een map en alles wat erin zit (bestanden, mappen, submappen, subsubmappen,subsubsubmappen, enz..)?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    michelvdb

Toon info
    Eigenaar en bevoegdheden
    Slotje klikken
    Groep > Toegang: Lezen en schrijven ipv. Geen toegang
    Anderen: Lezen en schrijven ipv. Geen toegang
    Pas toe op ingesloten onderdelen

Bijdrager
    DesertDog

Veranderen via het info-paneel wilt niet altijd helemaal lekker werken. Als je het liever niet via Unix commando’s wilt doen raad ik het programma ‘FUGU’ aan. Dit is eigenlijk een sftp app, maar daarin zit een mooie info optie waarmee je de permissions van je locale (of externe via ssl-verbinding) mappen kunt veranderen
    Fugu kun je vinden via apple.com/macosx -> downloads

Bijdrager
    rbroen

michelvdb: Bedankt voor je reaktie, maar dat was het dus niet!
    DesertDog: Ik ga het vanavond proberen. Maar over UNIX, laat maar komen, ik doe het liever met standaard terminal commando’s dan met allerlei tools.

Bijdrager
    araminta

Waarom jas je er dan niet een chmod a+rw overheen?

Ga naar de folder waar al die kiekjes staan (mag ook met subfolders) en doe voor (bijvoorbeeld) tiffjes:

find . -name “*.tiff” -exec chmod a+rw {} ;

Kan zijn dat ik de syntax niet helemaal 100% correct heb, maar dan moet je maar even in man find grutten.

Bijdrager
    Mako

In het gratis programmaatje Cocktail (zie versiontracker) en met disk utility (staat op je schijf) kun je de permissies repareren, hoef je niet in de terminal te doen.

Bijdrager
    rbroen

Fugu, Cocktail en Disk Utility deden niet wat er moest gebeuren.:(
    De UNIX commando’s wilde ik pas proberen als de syntax 100% correct was.:oops:

Maar nu de oplossing: Activeer de root user zoals in Applecare document 106290. Log nu in als user “root” met het ingestelde wachtwoord. Wijzig de schrijfrechten en klik op “pas toe op ingesloten onderdelen…”. Omdat de root meer rechten heeft dan wie dan ook worden nu al mijn (stomzinnige) handelingen ongedaan gemaakt. 8)

Dit had voorkomen kunnen worden als ik de complete map in de shared user map had gezet, de schrijfrechten overdragen aan iedereen, dan inloggen als de nieuwe gebruiker en de schrijf rechten aan mijzelf toe-eigenen! :innocent:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.