11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    mphoogeveen

Schoonmaken MacBook van Binnen?

Hallo,

Ik heb een Macbook black 13″ is inmiddels 3 jaar oud. Is het verstandig om deze een keer van binnen schoon te maken of zou je zeggen zolang hij werkt lekker niks aan doen. hij is en wordt zeer intensief gebruikt als laptop zijnde.

alvast bedankt1

Mvg Martijn

Bijdrager
    Maverick9898

Ik zou het gewoon laten. Kan alleen maar problemen veroorzaken en als ie prima werkt, is daar verder geen reden voor. Ik zou ‘m wel koesteren. Persoonlijk vind ik dat een van de mooiste Macs (naast de iMac G4) die er ooit is geweest.

Bijdrager
    Gastje01

Zolang je er geen problemen mee hebt, gewoon laten zoals ie is. Ik heb er zelf ook een die ik zeer intensief gebruik, die ook nog steeds perfect. Wanneer je problemen krijgt met hitte (en dan bedoel ik problemen, uit zichzelf kunnen ze al vrij warm worden) zou je met wat perslucht uit zo’n spuitbus je ventilatoropening schoon kunnen blazen, maar nogmaals, als je nergens last van hebt, vooral niet doen.

Bijdrager
    LighScan

Ik heb mijn MacBook (eind 2007, wit) al enkele keren “opengehad”.
    Laptop is ondertussen ook al bijna 3 jaar oud. Tevens wordt de laptop ook intensief gebruikt en dus ook dagelijks.
    En gelukkig kan ik je toch wel zeggen: vuil worden ze niet van binnen. Er zat een beetje stof aan het enkele fannetje dat de MacBook heeft, maar geen heuse stofwolk en nauwelijks de moeite waard om zelfs schoon te maken.
    Verder leek de rest van de hardware (hdd, moederbord, noem maar op) nog splinternieuw, in die zin van: geen stoflaagje of dergelijke.
    Lijkt me dat de MacBook’s zich prima weten te redden… Op af en toe is een crack in de topcase na dan. *zucht*

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik heb ook een 3 jaar oude MacBook, en ik heb wel het idee dat de heatsink vol zit met stof. De MB wordt vaak zo’n 100 tot 107’C, met ong. 60-80% CPU gebruik. Zou ik die wel eens moeten schoonmaken? Ik kan het best, want ik werk vaak binnen computers. (Ik denk het zelf wel, of zijn die temperaturen normaal bij 70-80% CPU-gebruik?)

Bijdrager
    Vinhelper

Mijn MacBook is bijna 2½ jaar oud, en ik merk de laatste tijd ook vaak dat de fans staan te loeien, terwijl de CPU zo rond de 30-50% hangt gemiddeld.

Met ‘loeien’ bedoel ik dus een duidelijk hoorbaar verschil tussen basissnelheid en huidige snelheid. Die laatste is zo’n 3500-4000 rpm. Temperatuur is dan 62-75 graden continu. Als Flash weer eens op hol slaat, wordt het wel bijna 80 met fans op 5500.

Nu is dat in de zomer niet gek, met 30 graden in de omgeving, maar zelfs met 18 graden blijft het.

Ingedrongen stof zou ik op zich niet vreemd vinden, omdat ie sinds ik hem al, best vaak onder de salontafel op de vloerbedekking heeft gelegen en een verhuizing heeft meegemaakt. Al met al stoffige omgevingen.

Vandaar dat ik het ook wel eens door mijn gedachten liet gaan de afgelopen maanden, om eens open te schroeven voor inspectie. Moeilijk is het zeker niet, als je er maar ruim de tijd voor neemt, en voorzichtig te werk gaat.

Bijdrager
    Maverick9898

Ja nouja iedereen moet het zelf weten. Ik zou het gewoon zo laten. Als je MacBook te heet wordt laat ie dat vanzelf merken. Maar als je denkt het zelf te kunnen fixen moet je dat vooral doen natuurlijk;).

Bijdrager
    Road

(Maverick9898) heeft wel gelijk, er kan onbewust of bewust schade komen aan je macbook bij het openen of cleanen. Als jij op dit moment geen problemen heb dan zal ik je adviseren om dit niet te doen.

Gr Road

Bijdrager
    1984

(Maverick9898) heeft wel gelijk, er kan onbewus of bewust schade komen aan je macbook bij cleanen.

Tja……..

Bijdrager
    mphoogeveen
    Maverick9898 op 30 september 2010

Ik zou het gewoon laten. Kan alleen maar problemen veroorzaken en als ie prima werkt, is daar verder geen reden voor. Ik zou \’m wel koesteren. Persoonlijk vind ik dat een van de mooiste Macs (naast de iMac G4) die er ooit is geweest.

Zolang ik hem nog heb zal ik hem zeker koesteren. Ga namelijk een nieuwe MB pro kopen, weet alleen niet of ik hem dan weg doe of hou.

Kom na alle reacties tot de conclusie dat ik hm beter dus niet schoon kan maken, aangezien hij nog prima draaid. En het eventueel pas te doen als hij door omstandigheden toch open moet.

Bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    BluePad

Als ik jouw was zal ik hem door een bedrijf laten schoonmaken, als je zelf je MacBook opend en er komt bijvoorbeeld een stof deeltje bij je scherm is het mogelijk dat je een dode pixel krijgt, ook werken hun meestal in een stofvrije ruimte, een aanrader is bij MyCom hem schoon te laten maken, zeer goedkoop en ze hebben de goede spullen ervoor.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.