22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    miracle90

schoonmaak beurt

Hallo,

Ik zit er over te denken om mijn macbook te formatteren.
    Het liefst wil ik dan ook mijn iphone helemaal schonen.

Het zit namelijk zo, ik heb mijn mijn macbook nou 1,5 jaar en in het begin was alles nieuw en leuk.
    Zodoende heb ik van alles geïnstalleerd en er op gezet. Ik zit nou met dubbele bestanden. Ik heb nou net een Apple tv en een iPad gekocht. en denk als ik de macbook formateer kan ik opnieuw beginnen met alles.

De cd die ik erbij heb is die van snow leopard, en heb lion gekocht in de mac appstore.
    Kan ik dan eerst snow leopard installeren en dan lino erover heen of ben ik die dan kwijt?

Mvg

Wishaal

Bijdrager
    jeroenvanrutten

Ik zou het op deze manier doen.

Moderator
    unSOUND

Een Mac schoonmaken doe je met een klamme doek, verder niks. Niet gaan klooien met installaties opnieuw doen, het is geen Windows-machine…

Bijdrager
    iMad

Je kan opstarten met CMD + R en dan schijf wissen en daarna installeren.
    Je installeert LION opnieuw, dus geen SL nodig.

Bijdrager
    iHam

Vergeet niet een goede back up te maken als je gaat wissen.

Edit:ALS je gaat wissen. Is niet nodig.

Bijdrager
    MouseMighty
    unSOUND op 16 januari 2012

Een Mac schoonmaken doe je met een klamme doek, verder niks. Niet gaan klooien met installaties opnieuw doen, het is geen Windows-machine…

Wat hij zegt dus…

Bijdrager
    AppleStef

+2

Bijdrager
    nebilem

Het gaat om het gevoel. Ik vind het ook prettig om eens in de zoveel tijd clean install te doen.

Inactief
    Anoniem

+3:razz:

Bijdrager
    S1t1e1f1a1n1

Mee eens…. Die clean install heeft me afgeholpen van een giga chaotische structuur, foutmeldingen na elke willekeurige installaties en dat mooie spinnende balletje… Dus schoonmaken doe je zeker niet alleen met een klamme doet! Daarnaast gebruik ik altijd brillenglazenspul voor mijn beeldscherm^^ veel effectiever!

Bijdrager
    1984

Clean Install is typisch iets wat door de Windows gebruikers die zijn overgestapt op de Mac is geïntroduceerd als iets wat ze gewend waren bij Windows, erg jammer dat zo MacOsx erg veel op Windows gaat lijken.

Bijdrager
    SunKeeper

Nu gaat de conclusie wel erg scheef. (lijkt de Costa Concordia wel)

Het is niet Mac OS X die op Windows gaat lijken, maar de Apple-gebruikers die zich Windows-gewoontes gaan aanleren.

JIJ bent diegene die de Mac bestuurt. En dus beslist om alles te wissen en te herinstalleren. Daar vraagt Mac OS X echt niet om.

Moderator
    unSOUND
    S1t1e1f1a1n1 op 16 januari 2012

Mee eens…. Die clean install heeft me afgeholpen van een giga chaotische structuur, foutmeldingen na elke willekeurige installaties en dat mooie spinnende balletje… Dus schoonmaken doe je zeker niet alleen met een klamme doet!

En toch ben ik er zeker van dat 9 van de 10 gevallen waar iemands’ machine zo raar doet, dat gedrag al het gevolg was van klooien met het systeem. Hetzij zelf in de Finder, hetzij door 3rd party tools en plugins. Ruim die op, en je bent ook verlost van de problemen, maar dan ZONDER de extra tijd van alles opnieuw installeren, registreren, instellingen terug zetten en ga zo maar door.

Bijdrager
    1984
    SunKeeper op 16 januari 2012

Het is niet Mac OS X die op Windows gaat lijken, maar de Apple-gebruikers die zich Windows-gewoontes gaan aanleren.

En dat is juist het probleem, er word hier op OMT regelmatig het advies gegeven om een Clean Install uit te voeren, vandaar mijn post.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mijn iMac is nu 1,5 jaar oud. Er staan inclusief de hulpprogramma’s 442 onderdelen in de programma map. Zolang ze daar zitten maakt het niet uit, maar elk van die programma’s is een potentieel gevaar als er een ernstige bug in zit. Verder worden er in mijn account 33 third party processen opgestart.
    Hij is nooit helemaal in sluimer (of uit), ook niet als ik op bed lig (dan draait er een BOINC project).
    Opruim tools gebruik ik niet. Bevoegdheden herstellen gebeurt zelden.
    Met uitzondering van het opstarten (wat ik ook zelden hoef te doen) draait deze iMac alsof hij net uit de doos komt.

Dan ga ik mij toch afvragen: wat doet men dan als men op een gegeven moment vindt dat het een en ander traag gaat en een clean instal wilt?

Inactief
    Anoniem
    hendrik op 16 januari 2012

Dan ga ik mij toch afvragen: wat doet men dan als men op een gegeven moment vindt dat het een en ander traag gaat en een clean instal wilt?

Men gaat muziekbestanden verwijderen?:razz:

Bijdrager
    S1t1e1f1a1n1
    unSOUND op 16 januari 2012

En toch ben ik er zeker van dat 9 van de 10 gevallen waar iemands\’ machine zo raar doet, dat gedrag al het gevolg was van klooien met het systeem. Hetzij zelf in de Finder, hetzij door 3rd party tools en plugins. Ruim die op, en je bent ook verlost van de problemen, maar dan ZONDER de extra tijd van alles opnieuw installeren, registreren, instellingen terug zetten en ga zo maar door.

Haha daar heb je wel gelijk in hoor^^ maargoed wanneer het kwaad eenmaal is geschied…. dan is een clean install die ideale oplossing als je 0 verstand hebt van de oorzaak van foutmeldingen en dingen die je computer doet zonder dat jij wilt dat hij dat doet…. conclusie: Clean install is er niet voor niks…. anders was hij er wel niet geweest:) Je hebt nu eenmaal te doen met hele slimme mensen… en wat minder slimme mensen op het gebied van ‘hoe om te gaan met een mac’.

Moderator
    unSOUND

Dat een clean install bestaat heeft meer te maken met dat het soms echt nodig is als mensen of software het systeem goed hebben verkloot. Dat het tegenwoordig ook wordt gebruikt als alternatief voor uitzoeken wat er fout gaat… Dat heeft meer met luiheid en/of desinteresse te maken, dan met slim of minder slim zijn.

Bijdrager
    miracle90

Okè bedankt voor alle informatie.

Maar ik weet niet precies hoe ik dat allemaal moet uitzoeken, zijn er programma’s die me kunnen helpen met en opschonen?

En dan had ik nog iets.
    Ik heb een gedownloade versie van iWork die geeft nou telkens aan dat er een update is, als ik daar dan op klik word het software update venster geopend en kan er niks geüpdate worden.

als ik de applicatie cd die ik heb de boel opnieuw laat installeren kan ik dan alles overschrijven of heb ik dan alles dubbel?

Is er misschien ook een app die mij kan helpen zoeken naar dubbele bestanden? in iTunes is het makkelijk alle dubbele nummers heb ik er al uit gehaald, maar ik denk dat ik ok dubbele foto’s heb hoe kan ik dat het beste opzoeken?

Bijdrager
    iMad

Op zich is het helemaal geen slecht idee om weer eens schoon te beginnen.
    Maak een back-up van je Home map en alle andere bestanden die belangrijk zijn.

Zeker als je in het begin aan het testen bent met allerlei programma’s.

Vrij makkelijk kan je je gegevens terughalen.
    iPhoto Libary / itunes Libary en ga maar door.

Je bent misschien een paar uurtjes zoet, maar je hebt weer een vers systeem.

Wat betreft programma’s die je hebt gekocht / gratis gedownload in de Appstore kan je updaten, niet programma’s van derden, dan wel legale of illegale programma’s die je hebt gedownload.

Bijdrager
    phartiphukborlz

Maar ik weet niet precies hoe ik dat allemaal moet uitzoeken, zijn er programma’s die me kunnen helpen met en opschonen?

Ik erger me aan de gebrekkige informatie die Apple levert bij een product van over de duizend euro. Want het moet wel in een kustzinnig kartonnetje passen en dan kan men daarna het gewoon lekker uitzoeken op het internet tussen alle reclamebombardementen zodat we misschien nog wat extra centen kunnen pakken, er is immers altijd wel iemand die erin trapt.

Bijdrager
    iMad

2x klikken linker muis knop —-> Help (in de Menu balk)
    3x klikken linker muis knop —-> Safari dan Apple site en dan Support

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.