18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    dennissch

Schone OSX versie, aantal vraagjes

Ik heb Yosemite op een MBPr early 2015 model. Maar ik wil El capitan liefst clean install, ik wil schoon beginnen. Ik weet dat je dan bij het booten een bepaalde toetscombinatie kan gebruiken cmd+r maar krijg je dan Yosemite of el capitan? Kan iemand uitleggen hoe je El Capitan clean installeert? En kan ik ten alle tijden terug naar Yosemite, zoja hoe?

Bijdrager
    Targaryen

Gewoon een Install USB maken.:)

Bijdrager
    FloorvN

download de El Capitan App uit de Appstore, en gebruik de volgende gratis tool Diskmaker X : http://diskmakerx.com/
    Je hebt enkel nog een USB Stick van minimaal 8GB nodig !!

Wanneer klaar, boot vanaf de USB Stick om je installatie te starten van El Capitan..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je hebt helemaal geen andere programma’s nodig: zie Apple’s eigen artikel over Een opstartbaar installatieprogramma voor OS X aanmaken.

Bijdrager
    dennissch

Maar als ik cmd+r doe krijg je dan de nieuwste OSX of de OSX waar jouw laptop mee uitkwam? Als het dat laatste is, dan doe ik dat uitvoeren. En meteen daarachter de update van OSX. Dan heb je een zo goed als clean OSX El Capitan?

Bijdrager
    garuda26

hier
    en hier

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  garuda26.

Bijdrager
    dennissch

hier
    en hier

Als ik het goed begrijp krijg je als je cmd+r doet en je wist je schijf en je kiest installeer osx. Dan krijg je altijd de nieuwste OSX versie? Dan hoef ik dus niet met usb sticks te prullen? Maar het is misschien wel handig om een stick te maken van Yosemite (weet alleen niet hoe) en dan kan ik ten alle tijden terug?

Bijdrager
    garuda26

de procedure om een stick te maken met Yosemite is quasi hetzelfde hier maar je moet dan natuurlijk wel het Yosemite installatie bestand downloaden ipv El Capitan uit de App Store

Bijdrager
    Koezel

Zoals Floor zegt, Diskmaker. Simpeler en sneller kan het niet.

Bijdrager
    dennissch

Ik wil niet moeilijk doen maar ik snap het niet😜. Als je cmd+r doet en je wist je schijf en kiest installeer osx. Krijg je dan de nieuwste OSX of de OSX waarmee je je jouw laptop kocht?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Maar het is misschien wel handig om een stick te maken van Yosemite (weet alleen niet hoe)

Misschien helpt het als je de antwoorden leest die mensen al gegeven hebben.

Bijdrager
    makoe

@dennisch, als antwoord op jouw vraag:
    Met opstarten via CMD+R benader je de recoverypartitie op je HD.
    Lees onderstaand eens helemaal door en je hebt je antwoorden.
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Bijdrager
    dennissch

Natuurlijk lees ik al jullie antwoorden en ben ik blij met jullie antwoorden. Maar het werd even voor mijn brein verwarrend haha. Maar ik heb de link bekeken van Makoe. En zoals ik het begrijp krijg ik met internet recovery een verse yosemite. Dus als ik el capitan vers wil moet ik een stick gebruiken. En terug naar yosemite kan altijd via internetrecovery?

Bijdrager
    makoe

Wat je zegt klopt.
    Als je geen usb stick wil gebruiken kun je ook het volgende doen.
    Upgraden naar El Capitan via de mac App Store, als je dit gedaan hebt is je recoveryHD ook geüpgraded naar El Capitan.
    Als je dan nu opstart met CMD+R en je voert de cleaninstall uit heb je een verse El Capitan.

Start maar eens op met de ALT knop ingedrukt, je ziet dan de beschikbare opstartschijven, ook je recovery dus. Onder de schijven staat het versienummer.
    In jouw geval: opstartschijf 10.10.5, recoveryHD 10.10.3 bijvoorbeeld.

Wil je in de toekomst terug naar Yosemite, dan ben je op internetrecovery aangewezen.
    Let er dan wel op dat sommige programma’s wellicht niet meer werken na een downgrade als je die terugzet met Time Machine.

Bijdrager
    dennissch

Bedankt voor je reactie, belangrijkste wat ik nu weet is dat ik altijd terug kan via internetrecovery naar Yosemite mocht El Capitan toch onverhoopt niet bevallen.

Bijdrager
    dennissch

Ik heb even wat gesnuffeld als ik CMD+R. http://www.appletips.nl/een-mac-opnieuw-installeren-met-os-x-yosemite-clean-install/ deze link heb ik uitgevoerd. En je krijgt dan inderdaad een kale Yosemite. Klopt het dat dit dan internetrecovery was wat ik het uitgevoerd? En als ik nu OSX El Capitan wil moet ik die via de appstore dus installeren. Maar als ik dan een clean install wil doen van El Capitan daarna, moet ik dan CMD+R kiezen en dan kiezen ”installeer OSX opnieuw” of moet ik dan kiezen wat in de link staat welke ik in deze post heb staan? Ik vind het erg verwarrend ook omdat je met die opstartschijven zit. Ik ben nieuw in OSX gebied (sinds deze zomer) dus ik wil/moet nog veel leren.

Nog een vraagje, als ik de firewall in OSX wil aanzetten moet ik dan alleen stealth modus activeren? Of ook 1/2 andere hokjes aanvinken? Na een restart van OSX met alleen stealth modus aan staat in de lijst met inkomende verbindingen netbiosd en die blokkeert hij standaard. Wat houd dit in? Ik wil graag een firewall voor de extra beveilliging tegen hackers, maar ik wil niet continue meldingen krijgen of dingen elke keer instellen. http://static.tweakers.net/ext/f/LtULbyOaPpuBzNLefCw7epMk/full.png

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  dennissch.

Bijdrager
    makoe

Ik zal proberen het simpel uit te leggen.

Opstarten met CMD+R, is opstarten vanaf je recoveryHD(partitie op je mac). De versie die je krijgt is de laatste versie die op je mac staat/stond.

Is er geen recoveryHD, of beschadigd, dan zal de mac automatisch naar internetrecovery gaan. De versie die je krijgt is de versie waarmee de mac geleverd is.

Opstarten met CMD+Option(alt)+R is direct internetrecovery, de mac zal opstarten vanaf de servers van Apple. De versie die je krijgt is de versie waarmee de mac geleverd is.

Als je een upgrade uitvoert naar El Capitan dan wordt ook de recoveryHD (partitie op je mac) ook geupgrade naar El Capitan. Dus de eerstvolgende keer opstarten met CMD+R zal dan El Capitan als versie geven.

Wil je zien welke versie jouw recoveryHD heeft moet je maar eens opstarten met de Option (ALT) toets ingedrukt. Het scherm wat je dan ziet geeft de beschikbare opstartschijven weer met daaronder de versie.
    Mocht hier bijvoorbeeld “Recovery 10.11” staan en je gebruikt deze, dan krijg je altijd de laatste versie. Op dit moment dus 10.11.1.

Je volgende vraag heeft niets met dit topic te maken maar goed:
    Fireball aanzetten is firewall aanzetten. Dus “Systeemvoorkeuren>Beveiliging en Privacy>Tabblad Fireball kiezen. Zet firewall aan en klaar. Niet meer en niet minder.

Tip: als je er nog niet zo in thuis bent zou ik niet teveel klooien in het systeem van je werkschijf. Is niet echt nodig. Mocht je toch los willen gaan met experimenteren, helemaal goed daar leer je het meeste van, zou ik een CarbonCopy of Superduper kloon maken op een externe schijf en daarmee gaan experimenteren. Of zorg voor goede en recente backups dat je altijd kan herstellen.

Bijdrager
    dennissch

Bedankt voor je uitleg! Ik heb even geupgrade naar El Capitan, meteen daarna een clean install van El Capitan. Ik heb de Macintosh HD gewist, en dan kon je inderdaad El capitan installeren doordat de recoveryschijf intact was. Mocht ik perogenluk ooit het recovery gedeelte wissen, dan weet ik dat ik met CMD+Option+R meteen bij internetrecovery kom zodat ik Yosemite kan installeren!

Wat betreft de firewall, ik heb hem na de clean install aangezet. En op jouw advies heb ik alle instellingen normaal gehouden. Dus alleen het middelste hokje is aangevinkt. “Sta automatisch toe dat ondertekende software inkomende verbindingen ontvangt”

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.