14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Pixelpusher

Schone Leopard installatie

Beste OMT’ers,

Ik heb hier een iMac waar al Leopard was voor geïnstalleerd maar nu wil ik hem opnieuw installeren. Nu wil ik dat liever niet doen met de bijgeleverde CD’s maar met de los gekochte Leopard.
    Ik wil dit omdat ik het idee heb dat er een fout in de bijgeleverde CD’s zit waardoor hij het niet goed doet. Nu ik een de losse Leopard in mijn iMac doe en hem restart vraagt hij steeds te restarten zonder een foutmelding te geven. Ik kom echter niet in de installatie, wat doe ik hieraan?

Bijdrager
    sypie

Opstarten en de C indrukken meteen na de “boing” al geprobeerd?

Bijdrager
    Pixelpusher

Nee dat helpt niet. Hij doet het wel met de CD die ik erbij kreeg. Hoe kan ik hem nu met de andere losse Leopard installeren?

Sleutelbeheerder
    Night

Is die “losse” Leopard toevallig een versie die bij een andere computer werd geleverd, of is het een echte officiële, zó-uit-die-mooie-zwarte-doos-met-de-X versie?

Bijdrager
    Pixelpusher

De mooie-zwarte-doos-versie is het.

Bijdrager
    McHank
    ”Emiel

Ik heb hier een iMac waar al Leopard was voor geïnstalleerd maar nu wil ik hem opnieuw installeren.

Waarom eigenlijk? Werkt iets niet naar behoren? Een verse nieuwe installe lost het probleem mss op korte termijn op maar mijn ervaring is dat je het beter kan zoeken in third party software..

”Emiel

Nu wil ik dat liever niet doen met de bijgeleverde CD’s maar met de los gekochte Leopard.
    Ik wil dit omdat ik het idee heb dat er een fout in de bijgeleverde CD’s zit waardoor hij het niet goed doet.

Waardoor krijg je het idee dat er iets is dat niet goed werkt? Heb je de cd al eens gewoon in de mac gestopt, komt hij dan mooi tevoorschijn, of beginnen dat problemen dan al?

Bijdrager
    Pixelpusher

Als ik de losse Leopard erin doe start hij op en vraagt hij de computer te restarten. Als ik dat heb gedaan krijg ik een melding in verschillende talen met iets in de richting dat ik hem opnieuw moet opstarten. Als ik dat dan doe dan krijg ik weer hetzelfde te zien.

Bijdrager
    HappyGuy

:roll: misschien heb je er wat aan; ik heb laatst een collega uren zien klooien met een onwillige OFFICE cd. Iedere keer foutmeldingen halverwege installatie…

Toen we de cd bekeken was ie vol vette vingers enz.
    Even onder de lauwe kraan met wat afwasmiddel, voorzichtig afdrogen met een schone theedoek en gaan met die Leopard banaan… :lol: (hoop ik)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Emiel

Als ik de losse Leopard erin doe start hij op en vraagt hij de computer te restarten. Als ik dat heb gedaan krijg ik een melding in verschillende talen met iets in de richting dat ik hem opnieuw moet opstarten. Als ik dat dan doe dan krijg ik weer hetzelfde te zien.

Dat klink als het scherm van een Kernel Panic
    Wordt het scherm “mistig” en zie je die talen in grote letters staan met het “power knop / standby teken”?

Dan is dit een kernel panic.
    Verwijder alle randapparatuur (behalve natuurlijk de muis en toetsen), zet de Mac volledig uit (ook de stekker dus), open hem en druk de RAM kaarten even aan. Zitten er uitbreidingen in, verwijder die dan
    (vergeet niet even de boel te ontladen, ivm statische elektriciteit. )

Start dan de installatie weer (zonder de rand apparatuur)

De tip van vrolykje is ook wel een goeie, want het blijkt dat de eerste batch van Leopard DVD’s niet goed waren (krassen er op), voor zover ik weet kreeg je zonder meer een andere.

Bijdrager
    G-Force

Hoogstwaarschijnlijk is is die retail Leopard schijf van jou versie 10.5.0. Meer mensen hebben dit geprobeerd, maar deze mist drivers en wellicht andere zaken die de Early 2008 iMac nodig heeft. Niet mee verder klooien, je iMac werkt alleen met de meegeleverde schijven.

Waarom werkt je iMac overigens niet goed? Ik heb zelf zo’n iMac gehad en die gaf geen softwarematige problemen met de meegeleverde schijven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”G-Force”

Hoogstwaarschijnlijk is is die retail Leopard schijf van jou versie 10.5.0. Meer mensen hebben dit geprobeerd, maar deze mist drivers en wellicht andere zaken die de Early 2008 iMac nodig heeft. Niet mee verder klooien, je iMac werkt alleen met de meegeleverde schijven.

Waarom werkt je iMac overigens niet goed? Ik heb zelf zo’n iMac gehad en die gaf geen softwarematige problemen met de meegeleverde schijven.

De TS omschrijft op een gegeven moment iets dat sterk op het scherm van een Kernel Panic lijkt.
    Er is dus misschien meer aan de hand dan alleen maar een verkeerde CD

Bijdrager
    G-Force

Ik zeg ook niet dat het een verkeerde dvd is, ik zeg dat als het 10.5.0 is dat deze niet werkt en een kernel panic geeft. Kernel panics kunnen ook softwarematige problemen aanduiden, in dit geval het missen van bepaalde drivers/componenten voor het Early 2008 iMac systeem, het kan zelfs een incompatible kernel zijn…:)

R-Flow hier op het forum kreeg (als ik het me goed herinner) dezelfde uitslag op zijn Early 2008 iMac, namelijk een kernel panic tijdens het opstarten vanaf een retail Leopard dvd. Ik weet namelijk zeker dat als hij de restore schijven gebruikt dat hij zonder kernel panics kan installeren.

Bijdrager
    Pixelpusher

Het is inderdaad een Kernel Panic. De computer kreeg ik rond oktober. Er zijn verschillende problemen mee geweest. Ik had er een andere hardeschijf in en ander geheugen. Wat kan dit toch zijn?

Bijdrager
    R-Flow
    ”hendrik

De TS omschrijft op een gegeven moment iets dat sterk op het scherm van een Kernel Panic lijkt.
    Er is dus misschien meer aan de hand dan alleen maar een verkeerde CD

Als je een Mac probeert op te starten met een Mac OS X Install DVD die ongeschikt is (drivers mist) krijg je vrijwel direct na het opstartgeluid een Kernel Panic te zien. Precies wat de topic starter beschrijft.

Een standaard Mac OS X 10.5 Leopard Retail DVD uit de losse verkoop is niet geschikt voor Early-2008 iMacs.

”G-Force”

R-Flow hier op het forum kreeg (als ik het me goed herinner) dezelfde uitslag op zijn Early 2008 iMac, namelijk een kernel panic tijdens het opstarten vanaf een retail Leopard dvd. Ik weet namelijk zeker dat als hij de restore schijven gebruikt dat hij zonder kernel panics kan installeren.

Dat herinner je je goed.;)

De topic starter zal gewoon gebruik moeten maken van de Install DVDs die bij de iMac inbegrepen zaten. Als het vermoeden bestaat dat de bijgeleverde Install DVDs corrupt zijn kan je twee dingen doen:

1) De Installer een complete check laten uitvoeren van de DVDs (gebeurt als het goed is automatisch vóór het installeren daadwerkelijk begint). Als de DVDs niet goed zijn krijg je een melding;
    2) Contact opnemen met Apple en/of de dealer waarbij je je Mac gekocht hebt en de Install DVDs omwisselen voor nieuwe exemplaren.

Maar ik begrijp dat de iMac al eens eerder weg is geweest ter reparatie en dat de harde schijf en geheugenmodules zijn vervangen? In dat geval zou ik haast denken dat de problemen eerder aan je hardware ligt dan aan de software.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.