27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    me.com

Schone installatie en Aangeschafte muziek

Hallo,

hoe zit het, als je een schone installatie uitvoerd op je machine, met de aangeschafte muziek op iTunes?
    Moet ik het opnieuw betalen, backuppen of iets dergelijks?

Groet,
    Jeroen

Bijdrager
    grindal

backup nemen !

bij mij kwam er na enige tijd zelfs automatisch de vraag om nieuw aangekochte nummers op een schijf te branden

kijk eens op het apple forum

Bijdrager
    fatboysmart

En voor de zekerheid voordat je opnieuw gaat installeren even de machtiging intrekken (Store > Trek Machtiging computer in). Na de herinstalletie kun je de computer dan weer opnieuw machtigen.
    Wel je inlognaam en wachtwoord goed bewaren natuurlijk.

Bijdrager
    iJoost

Er zit een keurige backup-functie in het menu van iTunes zelf. Gebruik die!

Bijdrager
    me.com

Dankjewel voor jullie snelle reacties!
    Dus gewoon in iTunes naar Archief en dan “Maak reservekopie op schijf” ?

Bijdrager
    fatboysmart

Yep… wel genoeg CD’s of DVD’s bij de hand hebben natuurlijk.

Bijdrager
    me.com

Oke dan, dankjewel voor jullie reacties!

Bijdrager
    Ratz

Ik heb beetje dezelfde vraag want hier gaat ook een schone installatie plaatsvinden. Mijn idee is om de mapjes ‘iTunes’ en ‘iPhoto library’ op harde schijf te zetten. Schone installatie en dan weer in iTunes resp. iPhotoLibrabry slepen. Kan dat zonder problemo’s? (ik ga gewoon de schijfen gebruiken trouwens en ik hoop wel dat ik alle updates weer kan ophalen, dat weet ik ook niet zeker….)

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

Ja, wat je schrijft kan. Misschien ook even documenten en movies kopieeren. Updates krijg je vanzelf op opnieuw aangeboden, behalve updates die je moet kopen, zoals iLife of iWork.

Moderator
    unSOUND
    ”Ratz”

Ik heb beetje dezelfde vraag want hier gaat ook een schone installatie plaatsvinden. Mijn idee is om de mapjes ‘iTunes’ en ‘iPhoto library’ op harde schijf te zetten. Schone installatie en dan weer in iTunes resp. iPhotoLibrabry slepen. Kan dat zonder problemo’s?

Bedenk je wel dat er meestal nog veel meer dingen op je Mac staan ? Bureaubladen, Widgets, screensavers, iWeb websites, mail, adressen, en nog veel meer…

Zie voor duidelijke uitleg:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=106299

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=79272

Geblokkeerd

Aj, nu maak je het ingewikkeld. Niet ten onrechte maar wel ingewikkeld…

Bijdrager
    fatboysmart

Als ik vragen mag… wat is de reden om een schone installatie te doen?
    Zijn er problemen nu, of wil je bv. van Panther naar Tiger.

Misschien kun je een Archive & Install installatie doen. Dan wordt je ‘oude’ systeem in een aparte map bewaard, zodat je daar later nog ontbrekende dingen uit kunt terughalen. Als je echt zeker bent dat je alles hebt, dan kun je die oude map weggooien…

Bijdrager
    iJoost

Of maak alleen een nieuwe gebruiker en gooi de oude weg. Dat kan ook al veel zooi oplossen. En natuurlijk een beetje terughoudend zijn met de tooltjes en handige dingetjes, dan gaat het heeeeeel lang mee zonder herinstalleren.

Bijdrager
    Ratz

Hmmm iJoost nu zet je mij wel aan het denken….. een nieuwe gebruiker zal dan idd denk ik gewoon beginnen met de standaard programma’s zoals ‘ ie was toen ik hem uit de doos haalde…. en dan na verloop van tijd de oude weggooien….. Dan is ‘ ie dus ook weer net zo snel als vroeger? Heeft je ‘ huisje’ dan ook een nieuwe naam? en een nieuw wachtwoord op programma’s erop te zetten?

Want een schone installatie wil ik om van die ‘ strandballen’ af te zijn. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn maar er staan nou eenmaal een hele zooi programma’s enzo op. Hij IS gewoon langzamer als voorheen…period… en de harde schijven hoor je steeds meer ‘kraken’

Moderator
    unSOUND
    ”Ratz”

Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn maar er staan nou eenmaal een hele zooi programma’s enzo op. Hij IS gewoon langzamer als voorheen…period…

Maar wie zegt dat de traagheid komt door de hoeveelheid programma’s op je HD ? Log eens in met een andere account, als die ook traag is, is er iets mis met je hele HD, is die wel snel, dan staat er gewoon een instelling verkeerd in je eigen account.

Geblokkeerd

Als een nieuwe gebruiker ook langzaam is kan ook liggen aan voorkeuren, nieuwe programma’s en programma’s in de achtergrond.

Moderator
    unSOUND
    ”mstegink”

Als een nieuwe gebruiker ook langzaam is kan ook liggen aan voorkeuren, nieuwe programma’s en programma’s in de achtergrond.

In feite niet, want de programma’s die door de ene gebruiker zijn ge├»nstalleerd, zullen niet bij de ander automatisch opstarten en op de achtergrond werken, en een nieuwe gebruiker heeft zijn eigen voorkeuren, dus als het daar aan ligt zal een nieuwe gebruiker daar geen hinder van hebben.

Bijdrager
    Oppie
    ”mstegink”

Dus: juist niet!!!

Geblokkeerd

Er is meer dat user onafhankelijk werkt dan je denkt.

– Programma’s: Parallels, VMware, ArcanaStartupSound, etc.
    – Preference panes kan je vaak voor de huidige of alle users installeren
    – Services zoals mail (postfix) draaien in de achtergrond

Moderator
    unSOUND

Maar die staan er niet om bekend om vertragend te werken… Tevens is het een kleine moeite om de gedeelde opstart-items uit te schakelen…

Ik zou het in ieder geval eerst gewoon proberen met een andere account, gelijk alles er maar opnieuw op knallen is zeer waarschijnlijk niet nodig. Tevens ontdek je op die manier nooit de oorzaak, en kun je het in de toekomst niet voorkomen dat het weer gebeurt… Dan kun je nu beter wat langer bezig zijn met zoeken naar de oorzaak, en het daarna voor altijd oplossen.

Geblokkeerd

Met de aanpak ben ik het eens. Maar hierin had ik dus gelijk:

Bijdrager
    Ratz

Mac kenners even voor de zekerheid:
    Met een nieuwe User heb ik dus een nieuw ‘huisje’ naam en staan de programma’s erop die er standaard opzaten (iTunes, Garageband etc.)?
    Mijn itunes map en iphoto library kan ik dus van de 1 naar de ander slepen?

Geblokkeerd

Klopt. En ook de programma’s die je hebt toegevoegd zal je gewoon in de programmamap vinden. Niet in de dock, die is weer gewoon standaard.

Bijdrager
    iJoost

Je kunt het allemaal gewoon proberen zonder de oude meteen weg te gooien. Sterker nog als het op een of andere manier niet goed gaat dan kun je dan de nieuwe weggooien en het nog een keer proberen omdat je de oude nog hebt. Koud water vrees is hier misplaatst. Maak gewoon een nieuw account.

Bijdrager
    Ratz

Thanks!! Ik ga het (vandeweek) proberen!

Bijdrager
    Oppie
    ”mstegink”

Met de aanpak ben ik het eens. Maar hierin had ik dus gelijk:

Alles kan, dus je hebt gelijk…:?

Voor de anderen; als er een probleem ook aanwezig is in een andere (schone) gebruiker, dan kun je veilig stellen dat het een probleem op OS niveau is, dan wel een hardware probleem.

Geblokkeerd

Als het regent wordt ik nat. Ik wordt niet nat, dus het regent niet?

Fout dus. Dan kan je stellen dat het niet aan het gebruikersaccount is gekoppeld.

:innocent:

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.