25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Schone installatie El Capitan lukt niet. Wissen schijf gaat fout.

Ik wil mijn imac een schone installatie uit laten voeren van El Capitan. Dus wis en opnieuw installeren. Ik heb Mac opgestart met appeltje R, vervolgens wifi verbinding gemaakt en toen schijfhulpprogramma opgestart. Daar de harde schijf geselecteerd en daarna op WIS. Heb de naam ingevuld mede juiste structuur en indeling gekozen.
    Maar nu wil het wissen niet lukken. Reden: schijf kan niet worden gedeactiveerd. Wat nu te doen?

Bijdrager
    fred44nl

je kunt een schijf waarvan je bent opgestart niet wissen.
    dat kan alleen als je van een andere schijf bent opgestart.
    met het hulpprogramma Recovery Disk Assistant kun je een opstartbare usb-stick maken.
    daarop komen dan alle programma’s die nu op de recovery partitie staan.

kun je wel de partitie Macintosh HD wissen ??

Bijdrager
    avanti

Nee, want die is grijs

Bijdrager
    mowat

Een superdupercopie maken op een externe schijf , van daaruit opstarten en de interne schijf van daaruit wissen en nieuwe installatie doen.Dan heb je ineens een reservekopie voor als er iets fout loopt die je dan weer kan terugzetten.

Bijdrager
    avanti

Kan ik bijvoorbeeld El Capitan downloaden, vervolgens die op een externe disk zetten waar toevallig ook andere zaken opstaan en dan vanaf die schijf opstarten? Ik heb namelijk geen schijf vrij waar ik geen andere dingen op heb staan

Bijdrager
    fred44nl

je kunt even goed een opstartbare usb-stick maken, zoals hierboven gemeld.

Bijdrager
    avanti

weet ik maar heb geen usb stick van 8 gig, vandaar

Bijdrager
    fred44nl

de Recovery partitie is 650 MB groot, dus 1 GB is ook goed:)

Bijdrager
    avanti

Hoezo 1 gib? Daar krijg je de download van El Capitan toch nooit op? Dat bestand is al 6 gig

Bijdrager
    fred44nl

ik heb het over de Recovery partitie:)
    lees maar even terug naar boven.

Bijdrager
    avanti

Hulpprogramma Recovery Disk Assistant kun je een opstartbare usb-stick maken, hoe gaat dat? Is dat simpel uit te leggen?

Bijdrager
    fred44nl

dat doe je door een usb-stick aan te sluiten en daarna op het programma Recovery disk assistant op te starten.
    daarna moet je de aanwijzingen op het scherm volgen en even wachten.

Bijdrager
    avanti

Ik zie bij Apple dat dat voor El Capitan op een andere manier alleen werkt

Bijdrager
    fred44nl

welke andere manier ??

Bijdrager
    avanti

niet door een hulpprogramma Recovery Disk Assistant maar via command’s in Terminal

Bijdrager
    fred44nl

nou, dan doe je dat toch:)

Bijdrager
    avanti
    Bijdrager
    avanti

Wat ik niet helemaal begrijp, je zegt dat 1 gig voldoende is voor een bootable usb, wat zet hij dan precies op de usb als het volledige installatiebestand 6,5 gig is? Een soort van alias?

Bijdrager
    avanti

Deze manier is niet gelukt. Ik wil even proberen op de manier zoals jij dat voorstelt. Maar dat hulpprogramma heb ik niet in de map hulpprogramma’s staan. Moet je dat eerst downloaden?

Bijdrager
    avanti

Deze manier is niet gelukt. Ik wil even proberen op de manier zoals jij dat voorstelt. Maar dat hulpprogramma Recovery Disk Assistant heb ik niet in de map hulpprogramma’s staan. Moet je dat eerst downloaden? Ik kan alleen maar een versie vinden voor Lion systeem, niet voor El Capitan. Werkt dat misschien voor latere versies anders?

Bijdrager
    TheBigZ

Pak een USB schijfje (of stick) van 8GB of groter, maak een “Mac OS Uitgebreid (Journaled)” partitie op die schijf, download OS X uit de Mac App Store en gebruik http://diskmakerx.com

Bijdrager
    avanti

simpel gezegd kan je toch het gehele gedownloade installatie programma van El Capitan op de usb stick zetten?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja, mbv DiskmakerX.

Sleutelbeheerder
    Night

Ter volledigheid: DiskmakerX zorgt er niet alleen voor dat de installer op het USB schijfje/stick komt te staan, maar óók dat deze ‘bootable’ is. Dat wil zeggen dat de disk speciaal geprepareerd is wordt en voorzien wordt van de juiste (opstart)bestanden, zodat je Mac van die disk kan opstarten. Daardoor is je eigen Macintosh HD “vrij” en kan deze gewoon gebruikt worden voor een ‘clean install’.

Bijdrager
    avanti

Super! Bedankt

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.