14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Ro_Datsun

[opgelost] Schone installatie

Ik ben zeer recent aan de Mac en alles werkt nog perfect. Ik vraag me alleen af hoe het zit als alles niet meer zo goed werkt. Er zat geen schijfje bij. Hoe kan ik weer een schone installatie doen wanneer dat nodig is?

Bijdrager
    Maverick9898

Als je de Mac opstart moet je op Alt drukken. Dan kom je in een optie scherm met Macintosh HD en Recovery HD. Als je Mac stuk is, kan je naar Recovery HD gaan en dan kan je je schijf legen en weer helemaal opnieuw installeren (hij download dan Lion). Je kan Lion ook op een schijf (USB of DVD) zetten. Daar staan handleidingen voor online.

Aan te raden is ook om een Time Machine back-up te maken voor het geval je computer stukgaat. Dan zijn al je bestanden veilig.

Bijdrager
    Ro_Datsun

ok bedankt! dat Time Machine moet ik nog even uitvogelen. Ik gebruik nu ook een externe HD waar ik zelf handmatig backups mee maak, maar dat zou waarschijnlijk wel beter zijn.
    Wel een geruststelling dat ik dan alles op een redelijk eenvoudige manier weer kan installeren. Ik had ook niet anders verwacht. Zonder alles meteen de hemel in te prijzen, maar Apple is ideaal voor mensen die geen zin hebben in gedoe.:lol:

Bijdrager
    Maverick9898

Time Machine is niet zo moeilijk en het is 10 keer makkelijker dan gewone back-up. Kijk hier maar eens. Redelijk eenvoudig? Het is eenvoudiger dan je denkt. Op het moment dat je een nieuwe Mac koopt (of een schone installatie hebt uitgevoerd, wat eigenlijk nooit nodig is behalve bij verkoop) kan je selecteren dat je al je informatie wilt migreren met Migratie-Assistent vanaf een Time Machine back-up. Je prikt je harde schijf erin en alles wordt precies teruggezet zoals het op je vorige computer erop stond, van bestanden tot zelfs de achtergrond van je computer en de geschiedenis van je browser.
    Idealer kan het niet;).
    Apple is zeker ideaal voor dat soort mensen…..ik ben er ook één van;).

Bijdrager
    Ro_Datsun

Ik zie dat het in Mac OS journaled moet. Kan ik mijn externe HD formatteren met verschillende soorten partities? Bijvoorbeeld 500GB Mac Journaled en 1500GB in NTFS?

Bijdrager
    Maverick9898

Volgens mij kan dat wel gewoon, maar waarom zou je dat willen?

Bijdrager
    Ro_Datsun

Dan kan ik hem ook gewoon in Windows gebruiken.. Ik heb alleen een iMac (kan ook NTFS lezen en schrijven). Dan heb ik die 500GB voor de Time Machine.

Bijdrager
    Maverick9898

Dat zou in principe gewoon moeten werken dan;).

Bijdrager
    TRML

Mac OS X kan standaard GEEN NTFS schrijven, daar heb je dan weer externe software voor nodig.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Yess! Ik had al de Paragon NTFS driver. Het mooie is dat deze ook de optie aan Disc Utility toevoegt om NTFS te formatteren.:lol: Ik heb nu dus een 600GB Mac OS uitgebreid (journaled) en een 1,4TB NTFS partititie.:cool:

Straks Time Machine maar inschakelen:cool:

Inactief
    Anoniem
    Ro_Datsun op 04 september 2011

Ik ben zeer recent aan de Mac en alles werkt nog perfect. Ik vraag me alleen af hoe het zit als alles niet meer zo goed werkt. Er zat geen schijfje bij. Hoe kan ik weer een schone installatie doen wanneer dat nodig is?

Da’s het mooie van een Mac, schone installaties zijn bijna nooit nodig. Het OS zorgt er in de achtergrond voor dat alles goed blijft werken, i.t.t. tot bij een Windows PC hoef je je daar niet druk om te maken.

Bijdrager
    Maverick9898

Dat zei ik net inderdaad ook al;).

@TRML: de TS zei dat al in zijn stuk, anders had ik het al gemeld.

Mooi dat het werkt! Veel plezier met je Time Machine en je Mac;)! Als je meer vragen hebt kan je altijd op het forum terecht;)!

Misschien kan je even in je titel zetten dat het opgelost is? (dus OPGELOST ervoor o.i.d.) Dan weten andere mensen dat ook met de zoekfunctie:).

Bijdrager
    Ro_Datsun

Bedankt! De iedereen is hier erg behulpzaam:grin:

Hoe kan ik dat eigenlijk aanpassen? Ik zie nergens knoppen om te bewerken.

Bijdrager
    Maverick9898

Bij je eerste post en dan op je Avatar klikken. Als je dan op Bewerk klikt kan je ook de titel en de OP van je topic aanpassen;).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.