12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    JBG

Schone installatie

Ik heb zojuist mijn nieuwe iMac binnen en wil beginnen met een schone installatie.
    Ik doe wat er in de sticky staat.. op de stap nauwkeurig. Maar heb 2 problemen:

1 – ik kan mijn harde schijf niet selecteren als doelvolume..waarom weet ik niet.. misschien omdart mac os x hier al op geinstalleerd is?
    2 – op dat moment krijg ik ook een foutmelding en kan ik het opnieuw proberen (waarna het verhaal opnieuw begint) of de dvd uit de computer halen en verder gaan..

Maar ik wil graag alle overbodige printdrivers e.d. weg van mijn computer. Iemand idee wat ik fout doe?

Bijdrager
    iJoost

Opstarten van de DVD?

Bijdrager
    JBG

eh… de dvd zit in de lade? ik klik op “installeer mac os x en bundled software”.

Bijdrager
    iJoost

Ja, maar dan is het reeds geinstalleerde MacOS X dus in gebruik. Dat zal ie dan wel niet willen/kunnen overschrijven. Lijkt me wel logisch. Vandaar dat ik zei start eens op van de DVD en probeer het dan. Appletje-C ingedrukt houden tijdens het opstarten van je Mac.

Overigens heb je een schone installatie. En alles wat je weghaalt heb je later gedonder mee als je het toch weer wilt. Dus tenzij je een erg kleine harde schijf hebt zou ik het niet doen.

Maar smaken verschillen. En mensen willen nu eenmaal graag het gevoel hebben dat ze hun computer beter hebben ingericht dan anderen…;-)

Bijdrager
    Yaris

Je hebt een nieuwe iMac en je wil hem al meteen om zeep helpen door van alles weg te gooien dat je later misschien nog nodig zult hebben? Je zit nu al met problemen.

Bijdrager
    JBG

ghehe ok dan laat ik het zo.. het was eigenlijk ook bedoelt zodat de computer weet iets sneller is

maar we hebben het hier inderdaad over hondersten van secondes..

toch bedankt:)

Bijdrager
    iJoost

Smart.:-)

Bijdrager
    Oppie

Toch vreemd dat mensen denken dat het hebben staan van (printer)drivers op de HD ook maar iets met snelheid te maken heeft. Mag TS me toch eens uitleggen.

En btw, voor het weggooien van die drivers hoef je geen her-install te doen; je kunt ze gewoon weggooien uit de map HD>Bibliotheek>Printers.

Maar zoals gezegd: niet doen! Dient geen nut.

Bijdrager
    JBG

De snelheid heeft niet zo zeer te maken met de printer drivers maar wel met de talen die allemaal voorgeinstalleerd staan. Bij iTunes bv laad hij bij het opstartn weet ik veel hoeveel talen. Ik weet dat je ze bij de eigenschappen in de programma map kunt uitzetten (en dat zou dan laadtijd schelen) maar dan zou je dat bij ieder programma apart moeten doen. In 1x de ‘masterswitch’ omzetten had dus wel gescheeld:)

Bijdrager
    iJoost

Doet ie dat? Hij weet toch vooruit welke hij nodig heeft. Zou wel een beetje slecht programmeerwerk zijn…;-)

Moderator
    unSOUND
    ”iJoost”

Doet ie dat? Hij weet toch vooruit welke hij nodig heeft. Zou wel een beetje slecht programmeerwerk zijn…

Het is helaas wel zo iJoost, veel programma’s starten
    veel sneller op als ze minder talen aan boord hebben.

@ Svonsk: Het is goed mogelijk dat de installatie wordt geweigerd omdat er al een nieuwere versie van OS X op de schijf staat. Als je de schijf toch aan klikt, kun je op de knop “opties” drukken, en daar kies je dan voor “wis en installeer”, dan zou de installatie wel moeten werken. Bedenk je dus wel goed dat alles wat nu op de harde schijf staat gewist wordt.

Bijdrager
    Oppie
    ”unSOUND”

Het is helaas wel zo iJoost, veel programma’s starten
    veel sneller op als ze minder talen aan boord hebben.

Jij zegt het, dus het zal wel kloppen…:roll::P

Maar dat maakt de ‘computer’ niet sneller/langzamer, alleen het opstarten van enkele progjes. Bovendien is het de bedoeling dat je op de Mac de progjes die je af en toe/regelmatig gebruikt, niet afsluit. Is ook nergens voor nodig…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.