20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Dorien52

Schokbestendigheid MacBook?

Ik heb even gezocht en vond slechts deze opmerking(van 1984):

Aangezien je het over en Macbook hebt is de schokbestendigheid een voordeel (…).

Ik heb een hoop gelezen over de problemen die een HD kan geven door geschok en gedoe met een MacBook. Ik overweeg er een maar wil ‘m overal mee naartoe sjouwen. Hebben jullie tips voor schokbestendige lichte laptops? Hoe goed doet de MacBook het op dat gebied? Dank!

Bijdrager
    fatboysmart

Die van mijn vriendin is al twee keer gevallen (stom natuurlijk), maar hij doet het nog steeds. Dit is een Alu Macbook uit eind 2008.

Bijdrager
    Hansi2124

Mijn MBP uit 2007 heb ik 3 jaar lang elke dag meegezeuld. Wel klep dicht natuurlijk;-) En mijn huidige MBP gaat ook overal mee naar toe. Soms zet ik ‘m uit, soms aan.
    Hoe het met de MacBook is, kan ik niet uit eigen ervaring vertellen, maar dat zal toch hetzelfde principe zijn?
    Overigens hoort dit niet in forum Algemeen. Een hd is hardware;-)

Bijdrager
    Realmusic

Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij is elke laptop gevoelig voor schokken, in meer of mindere mate.
    Het is dus niet merkgevoelig. De HD wordt immers niet door Apple gemaakt.

Je moet sowieso voorzichtig met je laptop omgaan, in een mooie zachte hoes stoppen, zachtjes neerleggen en niet ermee rondkwakken.

Ik weet wel (bij het vervangen van mn hd gezien) dat de harddisk in mn macbook Pro in rubbertjes hangt. Dat zal iets helpen, maar niet de wereld…

Het kan lang goed gaan, maar nogmaals, elke harddisk in een laptop is gevoelig, ook die in Apples Macbook Pro..

Bijdrager
    Oppie

Maar weer geen ‘gevoeligheid’ in de MB Air (2e gen) met z’n SSD…

Bijdrager
    Yost

Je zou even kunnen kijken of het exemplaar dat je op het oog hebt ook een “motion detection sensor” heeft. Iedere moderne aluminium MacBook Pro heeft die in ieder geval. Dat betekent dat de koppen van de harde schijf worden geparkeerd op het moment dat je de MBP “te veel beweegt”. Dit voorkomt schade aan de harde schijf bij woeste bewegingen.

Aan de andere kant blijven het natuurlijk apparaten waar je niet dagelijks mee moet gooien. Dat zul je meer aan dit soort apparaten moeten denken: http://ruggednotebooks.com/

Bijdrager
    Vinhelper

Ook wel bekend onder de afkorting SMS en de term Sudden Motion Sensor.

Maar zit zo’n sensor altijd in de harde schijf? Dat weet ik niet precies. Iemand die dat weet?

Bijdrager
    Chorro

Ik zou niet weten waar die sensor precies zit, of hij in de harde schijf zit of op het logicboard ofzo. Maar de meest schokbestendige laptops zijn nog die met een SSD, oftewel de Macbook Air.

Bijdrager
    Maverick9898

Kijk hier maar:):

Bijdrager
    Vinhelper

Hij zit dus inderdaad in de Mac zelf, zoals ik al dacht. En dit werkt dan hoogstwaarschijnlijk samen met de harde schijf.

Bijdrager
    Edwin

Inderdaad en lang niet elke harddisk kan hier mee overweg. Let daar op bij aanschaf van een nieuwe harddisk.

Bijdrager
    Dorien52

Dank jullie! Vooral voor die rugged laptops. Geniaal.
    Sneaky want het past niet in het topic: wat denken jullie hiervan? Ik ben dus echt een enorme nitwit en heb 500 euro ter beschikking voor het kopen van een nieuwe laptop. #context

MacBook White 1.83

Processor: Core Duo – 1830 MHz Geheugen: 2 GB Harddisk: 320 GB
    Poorten: USB FireWire UTP DVI
    Heerlijk MacBook. Gaat weg omdat ik een MBP van de zaak heb gekregen.

Geheugen uitgebreid naar 2GB en een extra harde schijf van 320GB op 7200rpm dus lekker snel.

De accu heb ik vorig jaar vervangen en gaat nog 2 tot 3 uur mee. Er zit een klein barstje in de behuizing aan de zijkant. Eventueel kan ik hier een foto van sturen. Dit is gelijmd aan de binnenkant door iCentre Amsterdam.

Inclusief VGA adapter

Ik vond ‘m op tweedehandsmac.nl. 2 tot 3 uur lijkt niet bijster veel. Hebben jullie tips, tests die men kan runnen om te checken of een macbook nog OK is? (Pardon voor de onderwerpswitch)

Bijdrager
    Maverick9898

Je hebt gewoon de Apple Hardware Test. Dan kan je de hardware checken. Het is lastig om een witte MacBook zonder scheuren te vinden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken (ik heb ‘m toentertijd nog zelf gelijmd:P). 2 tot 3 uur is prima voor die leeftijd laptop. Je kan eventueel met CocoNut Battery kijken hoeveel vermogen de batterij nog heeft. 7200rpm zegt overigens niet zo heel veel, maar 320 is wel aardig wat! Prima computer lijkt me.

Bijdrager
    Afroman

Nee hoor, de MacBooks die vanaf halverwege 2008 werden geproduceerd/gemaakt hebben daar geen last meer van. Zo heb ik mijn witte MacBook begin 2009 laten repareren en tot vandaag geen scheurtjes. Heeft wel 2,5/3 jaar geduurd voordat ze met een oplossing kwamen maar die is er wel.

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, maar die laat hij nu toch niet zien? Dit is een 1.83 Ghz. Ik neem niet aan dat je die in 2008 nog kon kopen;). Ik had het over de niet-unibody MacBooks.

Bijdrager
    Afroman

Nee, ik weet dat je het over de niet-unibody MacBooks had, en die heb ik ook.

En in 2008 kon je hem wel repareren en kreeg je dus een case van anno 2008. En die zijn goed.

Bijdrager
    Vinhelper
    Dorien52 op 12 januari 2011

…………….een extra harde schijf van 320GB op 7200rpm dus lekker snel.

Ik zal je hierin moeten teleurstellen, want 7200rpm is nou niet echt merkbaar veel sneller dan 5400rpm.

Wat vaak dan nog meer verschil maakt, is de grootte van de harde schijf, bijv. een 500GB zal iets sneller zijn dan een 320GB.

Bijdrager
    Maverick9898

Ze hebben toen volgens mij alleen de magneten minder sterk afgesteld en dat het daardoor minder snel voorkwam. Maar ze zijn niet voor niets overgegaan op unibody een jaar later;).

Bijdrager
    Afroman

@Vinhelper

Ligt er totaal aan wat voor harddisk je hebt hoor. Bij de black series van Western Digital merk ik bij Final Cut wel degelijk verschil.

Daarnaast maakt de grootte van je disk niks uit op de snelheid. Alleen hoeveel er gebruikt wordt.

Bijdrager
    Vinhelper
    Afroman op 13 januari 2011

Daarnaast maakt de grootte van je disk niks uit op de snelheid. Alleen hoeveel er gebruikt wordt.

Oei, als je unSOUND dit vraagt, krijg je denk ik het tegendeel te horen.

Maar de meningen verschillen er over.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.