30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 91)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBeer

Schoenmaker blijf bij je leest?

De meeste van jullie hier zijn werkzaam in de Grafische Vormgeving of een aanverwante disipline. Ik ben benieuwd hoe jullie het volgende probleem aanpakken:

Een klant vraagt om een ontwerp. Je komt met een paar concepten en je presenteerd deze. De klant kiest één concept uit waar verder mee wordt gegaan. Tot zover gaat het goed.

De klant stelt enkele wijzigingen voor in het ontwerp, wijzigingen die vrij ingrijpend zijn in het beeld. Je legt uit dat dit niet verstandig is en adviseert dat soort wijzigingen niet te doen. Echter, de klant vind dat niet ‘mooi’.

Je maakt enkele vlugge variaties op de door de klant uitgekozen schets. Daarin verwerk je de wensen van de klant. Maar je weet vanuit je ervaring dat de wensen van de klant afbreuk doen aan het ontwerp, en dus maak je ook schetsen waarin je verbeteringen aanbrengt en tegenvoorstellen doet. Maar de klant houdt vast aan haar mening. Je weet dat het eindproduct niet zal voldoen aan de kwalitaitieve eisen die jij stelt. De opdracht cancellen is geen optie.

In mijn geval moet ik nu afwijken van de stijl waarin ik werk. Het uiteindelijke beeld zal dan wel voldoen aan de verwachtingen van de klant, maar niet aan de eisen die ik stel in een beeld. Het eindresultaat zal dus niet in mijn portfolio terecht komen en dát vind ik erg jammer.
    Ik baal er ongelooflijk van dat klanten zich gaan bemoeien met de art-direction. Let wel, de klant is in dit geval iemand die niet werkzaam is in de vormgeving.

Hoe doen jullie dat, waar trekken jullie de grens bij de inbreng van de klant? Op welk punt haken jullie af en hoe maken jullie duidelijk aan de klant dat hij moet vertrouwen op de ontwerper?

Bijdrager
    Paetor

er zijn maar 2 opties. Afblazen of klant=koning

Bijdrager
    Sasja

Dit soort dingen blijven altijd een moeilijk zaak. Heeft ook alles te maken met smaak. En daar kan je lang over praten. Wij hebben ook zo’n klant. Prachtig blad ontworpen, maar de klant wil allerlei dingen waar wij niet achter staan. Wij proberen dan een soort midden weg te vinden. Anders hanteren wij toch de regel ‘klant is koning’. Hij betaald ten slotte ook de rekening.
    Per klant bekijken wij in hoeverre we, zeg maar ‘onze zin’ kunnen doorvoeren.

Bijdrager
    Ton Jager

De klant moet betalen, dus het lijkt mij logisch dat je het maakt zoals zij het hebben wil. Je hebt haar je mening en advies gegeven. Dan maar niet in je portfolio, misschien kun jij je eigen variant daar dan in doen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Precies zoals jij dat deed…. lekker “eigenwijs” toch met een tegenvoorstel komen,
    nadat je de klant er duidelijk op hebt gewezen dat dat geen slimme zet is.

Wil de klant daarna nóg z’n zin, kun je maar 2 opties kiezen:
    – Je doet dan maar wat de klant wilt, en houdt het gedrocht uit je portfolio. (klant is uiteindelijk toch koning).
    – Je zegt dat als de klant zoiets wilt, dat hij dan naar een drukkerijtje moet gaan,
    en de layout daar maar moet gaan regelen. Je bent tenslotte een ‘kenner’ in je vak, en wenst niet te worden gedirigeert door een bemoeizuchtige klant.

Keerzijde van je verhaal is alleen, dat de klant (hoe slecht hun vormgevingkennis ook is)
    bijna altijd koning is. Hij betaalt je tenslotte, en hij moet met het ontwerp aan de slag,
    of het nu om een briefpapiertje gaat of om een magazine of verpakking.
    Het is dus een kwestie van kiezen of delen; je geeft de klant z’n zin, met de uitdrukkelijke
    melding dat het vormgeeftechnisch niet verantwoord is. Of je zegt dat als de klant inspraak
    wilt op dingen waar hij geen/weinig verstand van heeft, dat hij dan naar een drukker moet gaan,
    in plaats van naar een professioneel ontwerper.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    TonE

Jaja, zeer herkenbaar, uitermate frustrerend.
    En de laatste jaren met de toename van al die “marketing” huppelkutjes met hun boekjeswijsheid bij bedrijven is het alleen maar erger geworden. Naarmate ik “wat langer mee ga”, ga ik er wel iets gmakkelijker mee om en heb ik een beetje zo’n “uw vraagt, wij draaien” houding aangenomen. Maar wel altijd onder protest en met argumentatie over het waarom.

Bijdrager
    MacBeer

Ja, klant is koning….

Ik streef altijd naar een volle 100% tevredenheid bij de klant. Het gaat om veel geld en de opdracht is vrij belangrijk. Echter, de klant heeft géén verstand van vormgeving en de opdracht slaat door de wensen van de klant een verkeerde weg in.
    Ik wil niet dat de klant straks een product mee naar huis neemt waarvan ik weet dat de doelstelling maar half gehaald zal worden. Dan kan de klant wel tevreden zijn, maar het zal niet ten goede komen van het product.

Geblokkeerd
    Anoniem

Exact Tone…. tegenwoordig denkt iedereen na het zien van Eigen Huis en Puin,
    dat ze ook een beetje ontwerpinzicht hebben.:D

Maar ja, da’s de cultuur van tegenwoordig, en daar doe je niets tegen.
    Dus vaak zit er niet veel anders op dan tegen te sputteren, met tegenvoorstellen
    komen, en desnoods als laatste kreet zeggen dat je het doet, maar dat het
    niet technisch verantwoord is.

Grote bedrijven laten dat soort klanten lekker vallen… die hebben wel wat beters
    te doen dan naar hun onzin-“kennis” te luisteren. Maar de 1-mans/kleinere
    bedrijven hebben vaak elke betalende klant nodig, en geven al stotterend toe
    dat ze het wel doen, zei het onder “protest”

Bijdrager
    Fabio

klanten, het zijn soms net mensen:lol: gelukkig zit er hier een account-afdeling tussen ons en de klant(en)…

wel erg herkenbaar, en het draait inderdaad vaak uit op een tussenweg en/of een tegenvoorstel. af en toe, als het echt te gek wordt en er geen discussie meer mogelijk is, wordt inderdaad de zin van de klant volledig gerespecteerd, hoezeer het inderdaad tegen de aanvankelijke doelstelling indruist :cry:

Bijdrager
    MacBeer

Klanten zijn dictators :cry:

Bijdrager
    rbroen
    ”TonE”

Jaja, zeer herkenbaar, uitermate frustrerend.
    En de laatste jaren met de toename van al die “marketing” huppelkutjes met hun boekjeswijsheid bij bedrijven is het alleen maar erger geworden. Naarmate ik “wat langer mee ga”, ga ik er wel iets gmakkelijker mee om en heb ik een beetje zo’n “uw vraagt, wij draaien” houding aangenomen. Maar wel altijd onder protest en met argumentatie over het waarom.

ROTFL, funny en heel herkenbaar. Vaak blijkt dat deze groep marketings personen niet beslissingsbevoegd zijn, maar wel eerst jou tot in detail je ontwerp laat aanpassen… GGRRR!!!!

Bijdrager
    TonE

Ja rbroen, als het je lukt dat cordon te doorbreken en te kunnen communicreren met de diegenen die de werkelijke beslissingen nemen heb je het pleit al half gewonnen. Echter, das niet gemakkelijk en vergt spitsroeden lopen.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Er zijn maar bijzonder weinig mensen die professioneel hun eigen gang kunnen gaan, en zich daarbij niets van anderen aan hoeven te trekken. Grafische vormgevers zijn daarop geen uitzondering.

Bijdrager
    Erick Verlee

Nou hier dan eens een reaktie van een klant i.p.v. een designer.
    Mijn website is ook door een designer ontwikkeld maar heb daar als klant toch wel redelijk vergaande veranderingen in geeist.

Mijn ervaring is dat de designer vaak ook wel eens teveel denkt uit design oogpunt. Dat kan ten koste gaan van functionaliteit. Maar een klant kan het natuurlijk ook verkeerd hebben en moet ook wel een btje vertrouwen op de kennis van de designer…anders heeft het geen zin om een designer in de arm te nemen.

Bijdrager
    MacBeer

Begrijp me niet verkeerd, concessies zul je altijd moeten doen. Daarvoor wissel je schetsen en ideeën uit. Ik heb geen moeite met evt. aanpassingen als deze aanpassingen het product zullen verbeteren. Wanneer dat niet zo is dan heb ik daar meer moeite mee.
    Ook hangt het van de opdracht af. Ik zal niet wakker liggen van een lelijke wijziging in een personeelsadvertentie of in de advertentie van de bakker of de makelaar.

Bijdrager
    sally

Die laatste opmerking vind ik niet zo sterk.
    Beter maar wel altijd wakker liggen ook van een mislukte advertentie voor de bakker.

Verder kill your darlings… Niet de kunstenaar spelen.
    Als je niet in staat bent met je werk en je argumenten te overtuigen.. (je kunt het ook gewoon mis hebben)
    Dan moet je gewoon concessies doen en alsnog loyaal alles uit de kast halen om het zo goed mogelijk te doen.
    Vergeet nooit, dat iets maken, iets heel anders is dan iets zien..

En als je dat niet kan opbrengen dan ben je niet geschikt voor opdrachtwerk.

Bijdrager
    Macteach

>Je komt met een paar concepten en je presenteerd deze. De klant kiest één concept uit waar verder mee wordt gegaan. Tot zover gaat het goed.

In ieder geval in je offerte beter nederlands gebruiken! presenteerT
    :?

Bijdrager
    MacBeer

Inderdaad Sally, kill your darlings.
    In dit geval gaat het om een klant die ook een bekende van de familie is. De laatste keer dat ik voor deze klant iets maakte hebben ze na aanlevering van de bestanden zonder mijn weten bij de drukker een kleurenwisseling gedaan…. het zag er gewoon niet uit. ‘Wij vonden dat toch mooier’ was het verweer.
    Deze opdracht is van een andere orde maar nu zie ik dat ik hier behoorlijk wat uit de kast moet trekken.

Klanten geven je vrij spel, ‘maak maar wat moois’. Dat doe je dus en wanneer je bij de klant komt dan is de kans groot dat het voorstel niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. Dat zie ik vaker, mensen geven je vrij ruimte maar hebben toch een bepaald beeld in hun hoofd. Daar is niets mis mee. Daarom vraag ik meestal of ze iets in gedachte hebben en of ze voorbeelden hebben die ze geweldig vinden. Maar meestal hebben ze dat niet zo 123.

In dit geval (en dat is wel belangrijk) ben ik niet als uitvoerder uitgekozen op basis van mijn werk maar omdat ik al eerder iets (totaal anders) had gemaakt en omdat ik als bekende gemakkelijk aanspreekbaar ben.

Bijdrager
    kwest

Uiteindelijk betaalt de klant de rekening, letterlijk en figuurlijk. Als ie persé een mottig ontwerp wilt,… tja. Ik probeer altijd een zo goed mogelijk compromis uit de brand te slepen, maar als het echt de spuigaten uitloopt, dan komt onze naam niet in de colofon. :evil:

Bijdrager
    MacBeer
    ”kwest”

…maar als het echt de spuigaten uitloopt, dan komt onze naam niet in de colofon. :evil:

Daar denk ik ook al over. Ik was benieuwd naar jullie ervaringen maar zie dat het motto ‘klant is koning’ nog steeds letterlijk genomen wordt. Ik irriteer me enorm als een ‘buitenstaander’ datgene wat ik met zoveel passie doe probeert af te breken met motivaties die werkelijk nergens op slaan. Kunstenaartje spelen doe ik niet, dat is ook geen goede instelling in de communicatiebranche.

Bijdrager
    marloez

poeh! Lastig Bjorn! Maar idd, klant is koning…hoe jammer dat soms ook is! Als je de klant niet kan overtuigen waarom het vooral niet zo moet als hij zegt, dan moet het maar op zijn manier….Dus probeer hem te overtuigen dat ie zo de doelstelling niet gaat halen, en als ie dan nog niet wil luisteren (en die zijn er genoeg!) dan komt ie er zelf wel achter…maar dan wel te laat!:wink:

Succes!

[size=9:752d97e97b]Ik ga weer even verder met werk voor mezelf, en ik ben een behoorlijk kritische klant, haha! [/size:752d97e97b]:P

Bijdrager
    justhan

Nooit en te nimmer een zaak doen voor een bekende, is bij ons het devies. Ook al ben ik werkzaam in een heel ander vakgebied, wil ik je toch deze wijsheid meegeven. Juist voor familie en bekenden doe je het nooit goed.:(

Bijdrager
    Wulfey

Wat wel is als een klant te veel inloed gunt, kan het zijn dat ze van geen ophouden meer weten…en door blijven veranderen…..soort never ending story.
    En dan uiteindelijk ook nog zeggen dat zij het ontworpen hebben.

Ik heb al eens 3 maanden aan de “look” van een site gewerkt, zonder dat de klant met content kwam (maar daarwel vanaf dag 1 naar gevraagd heb)…deze klant die mode-ontwerpster was heb ik gezegt dat ze het maar liever bij kleding moest houden….haar zaak bestaat al niet meer!!

Dus kijk uit dat als je ze een vinger geeft ze niet meteen je hele arm eraf rukken!!!!!

Bijdrager
    Walkingfingers
    ”Paetor”

er zijn maar 2 opties. Afblazen of klant=koning

Mee eens! Maar ga wel altijd de discussie aan en kies dan het juiste moment; of de koning bedienen en vangen of je eigen lijn en voor dit moment niet vangen.

Bijdrager
    Mano

TJA,

Ik zeg maar altijd………….

De klant is koning, maar….
    ik ben nog altijd KEIZER.

Wat wel leuk is, is dat je hiermee wat ervaring opbouwt.
    Een aantal van dit soort klantjes en je pikt ze er straks zó uit.

In dat geval zal je zien dat je ervaring opbouwt en de klant weet te ‘bespelen’.
    Met ‘bespelen’ bedoel ik:
    Je presentatie zo aanpakken dat je de valkuilen van te voren al ziet en ze vervolgens dicht.
    Je moet me niet verkeerd begrijpen, maar niets ten koste van het ontwerp. Jouw ontwerp is met een reden gemaakt en is dé oplossing voor het ‘probleem’. Blijf dit voor ogen houden.

Stel je hebt en tekst verticaal op een poster geplaatst en dit heeft inhoudelijk en estetisch een reden.
    Hoe overtuig je die boeren klant?

Door bijvoorbeeld, een schets te maken met de tekst horizontaal. En deze dan erg groot en massief.
    Vervolgens leg je de klant dit voor en vraag je hem of hij dat ook vindt. Ja zegt de klant het is wel erg ‘blokkerig’. Vervolgens leg je hem de schets voor met de tekst verticaal, perfect in proportie en zegt hem is dit niet veel organischer, levendiger?
    Dan moet hij wel ja zeggen en heb jij je ontwerp erdoor!
    Het doel heiligt de middelen. Jij blij, hij blij!

Vergeet niet de klant beschikt niet over jou kennis, communiceren doe je op zijn niveau en met zijn middelen, probeer de klant in te schatten (is het iemand die altijd iets wil veranderen ondanks dat het goed is, om zelf deel gemaakt te hebben aan het ontwerp?) en wees hem voor.

Niets ten koste van het ontwerp!!

Succes

Bijdrager
    MacBeer

Bijkomend probleem: het boek (het gaat om de cover van een boek) zal verspreid worden onder mensen die weer heel belangrijk kunnen zijn voor mijn werk. Als men een beroep wil doen op mijn diensten dan wil ik natuurlijk dat men dat doet op basis van mijn werk. Als ik werk maak dat niet representatief is voor mij dan kiezen opdrachtgevers mij om de verkeerde redenen. Mijn werk moet ze aanspreken… het goede werk welteverstaan.

Bijdrager
    sally

@ MacBjorn UIt je een na laatste post krijg ik de indruk dat je te maken hebt met iemand die jou talent en inzet niet op waarde weet te schatten en je ook nog eens gaat vertellen hoe je je werk moet doen…………….

Goed je ongenoegen laten blijken, zeggen dat je er zo geen zin hebt en zoek maar iemand anders… etc….
    Iedereen heeft een grens, en dat kun je gerust laten blijken.
    Dat kan de lucht doen opklaren,
    Zo niet. fini.

Bijdrager
    Deskman

Lastig probleem??

Bij sommige projecten krijg je de volledige vrijheid, bij sommige projecten niet, of minder. Dat is van hoog tot laag het geval. Je moet als architect ook wel heel sterk staan wil je je ontwerp ergens ongewizigd er door krijgen. Dat geldt niet voor een stadtboerderette© maar wel voor een stadhuis. Want het gaat dan niet alleen om het esthetische aspect, maar ook nog om al die andere mensen met wensen.

Ik heb regelmatig ontwerpjes van mij verneukt zien worden door opvolgers, door drukkers die met het bestand wel even wat varianten konden maken.

Er is natuurlijk een grens aan wat je professioneel aanvaardbaar is, maar ik vermoed dat je die nog een heel eind kunt opschuiven zonder echt moet verbieden het ontwerp verder te gebruiken.

“Logo is mooi, meneer MacBjorn, maar we willen wel graag onze huissstijlleter er in terug zien’
    – En dat is??
    “Comic Sans, een heel aardig lettertje dat we ook in al onze correspondentie gebruiken en op onze website. Een idee van mijn dochter Iris, leuk hé?”

Sterkte maar weer. En weet dat wij in ieder geval met je meeleven.

Bijdrager
    MacBeer

Het is te laat om af te blazen. Ik zal deze opdracht doen naar wens van de klant. Ik doe nog één voorstel om de klant alsnog te overtuigen. Dit voorstel zal ik vervolgens in mijn portfolio zetten onder de noemer ‘ongepubliceerd’ wanneer het wordt verworpen.

Bijdrager
    Sambo

Denk maar zo, bestel een ferrari en zeg dat je hem roze wilt hebben. De verkoper zal het je afraden, maar als jij betaalt, spuit hij hem roze!

We hebben er vroeg of laat allemaal wel mee te maken, ik welk vakgebied ook. Ik heb wel gemerkt dat werken aan het idee van een ander zeer dodelijk is voor je inspiratie en motivatie.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 91)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.