10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Leander

Schoenendoos vol mini-DV-bandjes monteren

Hallo, ik heb al tijden een schoenendoos vol vakantie- en familiefilmpjes staan, die ik nu eindelijk wil gaan monteren op een iMac 27″. Het gaat om 70 mini-DV cassettes van 60 min. afkomstig van een Sony DCR PC1E. Omdat dit een nogal omvangrijke klus is, wil ik eerst een goed plan hebben om het project redelijk vlot af te kunnen handelen. Nu heb ik al wat zitten zoeken/googlen maar blijf toch met wat vragen zitten. Wie heeft er tips?

Monteren: keuze software
    Mijn plan is om te gaan monteren in iMovie ’09 (of voor € 11,99 iMove ’11 aanschaffen). iMovie lijkt me vanwege de eenvoud (weinig toeters en bellen) zeer geschikt om snel te kunnen monteren.
    Ik wil eerst alle 70 cassettes inlezen als 70 losse gebeurtenissen. Dit inlezen alleen al kost 70 uur. De montage zal verder redelijk recht toe recht aan zijn, niet te ingewikkeld. De gemonteerde filmprojecten worden ook direct op de externe HD bewaard (…dat kan toch wel?).
    Vraag 1: Is Final Cut Pro X (€ 239,99) een aantrekkelijk alternatief voor dit project? Ik neem aan dat de DV beeldkwaliteit van iMovie gelijkwaardig is aan de output van FCP.

Opslag op externe HD: keuze HD
    Mijn plan is om een externe harddisk te kopen om alle digitale video op te slaan en op deze schijf te bewerken. Benodigde minimale opslagcapaciteit: 70 x 13 GB = 910 GB. Ik denk aan een 2TB of 3TB harde schijf.

Ik neem ik aan dat een externe schijf met FireWire 800 poort voldoende snel is om direct op te kunnen werken zodat inlezen/skimmen/schrijven vlot gaat en niet hapert. Ik denk nu aan LaCie D2 Quadra (FW 800 + USB 2.0 + USB 3.0 + eSATA), 3TB voor ± € 279, 00. Ook zag ik een aantrekkelijk geprijsde Western Digital My Book Studio II, maar daar oordeelden veel gebruikers nogal negatief over (niet willen mounten, en spontaan ongewenst sluimeren).
    Vraag 2: Zou een externe schijf met USB 2.0 ook volstaan om direct op te werken? Of is dat te traag? Bijvoorbeeld een Western Digital 3TB USB 2.0 voor € 125,98 bij Bol.com
    Deze schijf kan ik –naast de LaCie D2 Quadra als werkschijf – goed gebruiken als backup voor mijn schoenendoos-project.

Verder zit ik aan een NAS (Synology of QNAP) te denken, bijvoorbeeld 4 bay x 2 TB in RAID 5.
    Weliswaar een heel stuk duurder (ik dacht zo rond de €700–1000 voor ’n recent snel model). Mijn netwerk is geheel Gigabit Ethernet. De NAS zal dan niet enkel voor dit project gebruikt gaan worden maar o.a. ook voor foto-opslag, TimeMachine en fileserver.
    Vraag 3: Is zo’n NAS ook in geschikt (dus voldoende snel) om direct, via netwerk video te bewerken?

Wie heeft er antwoord op mijn drie vragen en eventueel extra tips om dit project handig aan te pakken?

Leander

Bijdrager
    stavos

Vraag 1: voor wat jij wilt volstaat iMovie waarschijnlijk. Ben je later nog meer van plan en wil je wat meer dan alleen iMovie, dan is FCP wellicht een optie voor je. Qua output ondersteunt iMovie ’11 gewoon Full HD (1080p).
    Vraag 2: USB kan (gebruik het zelf ook), maar het gaat wat langzamer. Zeker bij grote bestanden. In jouw geval is FW dus wel raadzaam.
    Vraag 3: Een NAS kan ook, maar draadloos is opnieuw langzaam. Tijdelijk met bedrading werken voor je video edit is dan een oplossing. Alle overige zaken die je beschrijft kunnen gewoon draadloos.

Moderator
    Mac Daddy

1: iMovie voldoet prima.
    2: Als je er ook vanaf wilt werken, dan is FW de enige optie. USB kan voor back-up, maar duurt uiteraard langer. FW ook, maar dat snap je zelf ook wel, denk ik.
    3: Een NAS is ook een hele goede optie, maar altijd via een draadje als je er ook mee video wilt bewerken.

Verder wens ik je heel veel succes met zo’n project.:lol:

Bijdrager
    stavos

*kijkt zijn antwoorden na*
    Jeee! Een dikke voldoende!:cool::lol:

Moderator
    Mac Daddy

Niet dat ik er veel verstand van heb hoor. Ik werk ook niet vaak met tapes en montage, maar dit snapte ik nog. En jij ook zo te zien.:wink:

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    johvdbroek

70 films x 13 GB = 910 GB aan materiaaal.
    Monteren en exporteren van gemaakte films c.a. 600 GB
    Als je dus alles tegelijk inleest en wilt verwerken moet je denken aan een 3TB schijf.

Maar waarom zou je alles tegelijk willen inlezen je kunt het beter per gebeurtenis afhandelen en dan de film afwerken exporteren en dan de volgende gebeurtenis.
    Scheelt een hoop HD opslag.

Imovie is geschikt voor snelle montage maar een uur montage is wel het uiterste anders loopt het niet lekker meer. iMac met zeker 8 Mb geheugen is wel prettig.

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    johvdbroek

@Meh1965 — Natuurlijk stommmm.

Bijdrager
    Leander

Dank allemaal voor de antwoorden. Ik ga een LaCie D2 Quadra (FW 800 + USB 2.0 + USB 3.0 + eSATA) halen. De iMac heeft 8 GB geheugen, dus daar zit niet de bottleneck.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.