15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    HakanB

Schijfruimte wordt minder door internetpagina's?

Ik gebruik Safari om te internetten en dan komt het weleens voor dat ik 30 pagina’s/tabs binnen een paar seconden open. Het valt mij op dat bij sommige type pagina’s dit soepel loopt en ik gewoon uren die 30 tabs open kan laten staan, maar bij sommige type pagina’s zo erg dat mijn schijfruimte constant afneemt? weet iemand wat de oorzaak hiervan is, en hoe ik dit eventueel kan oplossen (misschien door iets uit te schakelen??).. ik heb door mijn film/mp3collectie maar 1,5 Gb vrije ruimte nog over op mijn harde schijf, dus elke 1 Mb is meegenomen. Het is vervelend als je 30 tabs opent en dan opeens ziet dat je 0 Mb over hebt waardoor je niets meer kunt opslaan.

aub geen tips geven dat ik een externe HD moet kopen.. ik wil graag de oorzaak weten.

Bijdrager
    pjotr

Volgens mij is het zo dat een browser elke pagina kort in het egheugen opslaat als je hem laat. Grote pagina’s met veel foto’s nemen dan logischerwijs ook veel ruimte in beslag. Als je grote video’s laad nemen die natuurlijk wel een paar gigabytes in beslag. Misschien toch wat tabs sluiten dus.

Bijdrager
    Wyodor

Regelmatig de browsercache legen en ook deze map leegmaken :

~/Bibliotheek/Caches/QuickTime/

Bijdrager
    Hansi2124
    HakanB op 06 mei 2012

ik heb door mijn film/mp3collectie maar 1,5 Gb vrije ruimte nog over op mijn harde schijf

Dat is veel te weinig! 10GB moet je toch zeker altijd vrij hebben, dus kan je beter wat aan opruiming van je hd gaan doen….

Bijdrager
    HakanB

het heeft dus niet met Java of Flash e.d. te maken?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee.

Het is ook niet de bedoeling dat je je Mac op deze manier gebruikt. 15% vrijhouden is de regel die je moet toepassen.

Er is namelijk altijd een stukje harde schijf ruimte nodig voor het virtuele geheugen. Als je schijf helemaal vol, staat past dat niet meer, en kom je dus in grote problemen.
    Mac OS X kan zo ook zijn onderhoud (o.a. automatische defragmentatie) niet uitvoeren. Waarschijnlijk heb je gemerkt dat je Mac niet meer presteert zoals het moment dat je nog wel voldoende ruimte hebt. Dit zijn hele normale verschijnselen, en je kunt het allemaal in één keer oplossen door voldoende ruimte vrij te maken.

Als je echt niet zonder je collectie kan, denk er dan over om een grotere harde schijf te plaatsen.

Bijdrager
    iNicky
    Hansi2124 op 06 mei 2012

10GB moet je toch zeker altijd vrij hebben, dus kan je beter wat aan opruiming van je hd gaan doen….

Kun je ook uitleggen waarom je 10GB vrij moet houden?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat legt Sunkeeper hierboven net uit… (en het is niet persé 10, maar ±15% van de schijf capaciteit)

@TS:
    Je kunt je (iTunes) muziek bibliotheek ook op een externe schijf zetten.

1) Open de muziekmap en sleep de map ‘iTunes’ naar de externe drive.
    2) Open iTunes terwijl je de alt-toets ingedrukt houdt en kies je bibliotheek (die nu dus op de externe drive staat)
    3) Nu kun je als alles OK is de originele ven je externe drive wissen zodat je ruimte terug krijgt.

Het zelfde kun je e.v.t. doen bij iPhoto.

Hou er wel rekening mee dat Time Machine (aangenomen dat je dat gebruikt…) nu zo ingesteld wordt dat de externe drive meegenomen wordt in de backup.

En als je TM niet gebruikt omdat je helemaal geen externe drive hebt bevelen wij toch aan dit zo snel mogelijk te doen!

Bijdrager
    iNicky

Dus niet 10 GB vrijhouden maar wel 15%? Bij een 2 TB schijf betekent dat dus 300 GB!

Moderator
    unSOUND

Je ziet dat ± tekentje wel staan toch ?!:wink:

Het gaat er om dat je voldoende vrij houdt voor alle tijdelijke bestanden, zowel van OS X als van andere software. En afhankelijk van wat je zoals gebruikt, kan dat tot in de meerdere GB’s lopen. 300 zal meestal overdreven zijn, maar ik zou toch wel minimaal 10 a 15 GB vrij houden voor dit doel.

Bijdrager
    iNicky

Nou, ik vind het allemaal zoveel. Je zou ook denken dat wanneer je even herstart je die ruimte voor al die tijdelijke bestanden weer terugkrijgt, maar dat is dus niet zo?

Moderator
    unSOUND

Nee, want die tijdelijke bestanden zijn ten alle tijden nodig om te kunnen werken. Dus na een herstart moet het systeem ze weer aanmaken, wat dus juist vertragend werkt omdat alle tijdelijke data weer opgezocht en aangemaakt moet worden… Waarom er dus ook vaak wordt geadviseerd om je machine en software gewoon lekker aan te laten voor optimale prestaties.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op mijn vorige Mac had ik een 160 GB harde schijf en 2,5GB RAM. Nu heb ik een 1TB schijf en 8GB RAM en wat mij opviel (bij gebruik van de zelfde programma’s) was dat de grootte van het virtuele geheugen behoorlijk toegenomen was. D.w.z: niet het actuele gebruik, maar de hoeveelheid die dus werd gereserveerd. M.a.w: als de capaciteit er is, zal het OS er gebruik van maken. En of dat dan 5 of 20% is, is een ander verhaal, maar het betekent wel dat hoe groter de harde schijf hoe meer werk geheugen (voor het virtuele en voor defragmenteren wat OS-X dus doet) er gebruikt zal worden.
    Ik kan mij situaties voorstellen waarbij 10GB dan te weinig is. Zo bewerkte ik eens een grote panoramafoto van ik meen 1GB in Photoshop en was binnen de kortste keren 10GB aan virtueel geheugen kwijt (normaal hooguit 1 en soms 2GB). Op dat moment was Photoshop het enige (zware) programma dus ik kan mij voorstellen dat bij meerdere van dit soort programma’s je wel eens aan de 50GB zou kunnen komen wat dan neerkomt op 5% van een 1TB schijf.

Die ’15 %’ werd bij de vroege versies van OS-X aanbevolen door Apple, maar in hoeverre dat nog klopt voor de grotere schijven betwijfel ik want mogelijk neemt de capaciteit en het gebruik niet lineair toe…

Geblokkeerd
    HereIsTom
    HakanB op 06 mei 2012

aub geen tips geven dat ik een externe HD moet kopen.. ik wil graag de oorzaak weten.

De oorzaak is dus inderdaad dat je veel te weinig ruimte op je schijf hebt, die 10 tot 15% klopt, dus je heb de keuze, of veel van je schijf verwijderen of misschien toch maar verplaatsen naar een externe HD:wink:

Moderator
    unSOUND

Die zou hij dan moeten lenen… Aangezien we niet mochten beginnen over kopen…:lol:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.