17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    robindonne

schijfruimte verdwenen????

Ik zit met een probleem.

Ik heb mijn schijf in 3 partities verdeeld.
    -150 gb
    -50 gb
    -50 gb
    Nu stond Tiger op een 50 gb partitie en de 150 gb gebruikte ik voor backups en itunes etc etc.

Nu heb ik vanavond leopard in gebruik genomen en op de 150 gb partitie geinstalleerd.

De overige bestanden van die 150 gb (back-up’s itunes etc etc) heb ik gekopieerd naar een externe schijf zodat ik de 150 gb partitie kan gebruiken om wat grotere programmas op te zetten.

Na het kopieren van die backups etc etc heb ik ze verwijderd van die 150 gb om ruimte te maken voor die grotere programma’s.

Nu zijn ze verwijderd maar mijn schijfruimte blijft nagenoeg gelijk aan de ruimte voor het verwijderen van die backup’s etc etc.!!

Wat gaat er fout?

Als ik die 150 gb schijf open dan zie ik eigenlijk alleen maar de mappen van het systeem leopard en verder geen extra’s

Wie weet raad?

Alvast bedankt

Bijdrager
    iJoost

Je moet je prullenbak leegmaken.

Bijdrager
    robindonne

is leeg!

Bijdrager
    sven-

Advies, gebruik zo weinig mogelijk partities in het vervolg. Het is immers geen Windows waar je mee werkt:wink:

Bijdrager
    iJoost

En wat zegt Schijfhulpprogramma van die schijf?

De knop: Controleer schijf.

Bijdrager
    robindonne

Oke is misschien ook niet nodig , de enige reden voor de verdeling in partities was een schijf te maken waar alle bestanden op staan die bewaart moeten blijven, zodat bij een schone installatie geen backups gemaakt moeten worden.
    en die 2e partitie was voor een ander besturingssysteem.

Ik werk pas 2 jaar met een mac en gebruik nog steeds een pc ernaast voor alle overige zaken.
    Bij wondows weet ik dat je je schijf kan controleren op verborgen (lees onzichtbare) bestanden.

Maar deze schijf van 150 gb staatt ca 25 gb op dus blijft 110-120 gb over,

Op dit moment geeft hij maar 30 gb vrije ruimte weer.

Bijdrager
    iJoost

En wat zegt Schijfhulpprogramma van die schijf?

De knop: Controleer schijf.

Bijdrager
    robindonne

Uitslag controle:

volume is ok

Bijdrager
    iJoost

Mooi. Dat scheelt een hoop. dan hoef je nu alleen nog maar uit te vinden in welke bestanden de ruimte precies zit. Daar kan met Terminal maar wat het meest aangeraden wordt, als deze vraag gesteld wordt, zijn diverse tooltjes. Zoiets:

http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/

Je had je Mac al wel een keer opnieuw opgestart toch? Zodat het geen tijdelijk bestand kan zijn wat de boel verziekt.

Bijdrager
    robindonne

ik heb hem 2 keer herstart.
    ik ga even jouw linkje proberen.

laat het gelijk weten

Bijdrager
    robindonne
    Bijdrager
    robindonne

er staat dus maar 12 gb op
    Wat denk je
    zal ik maar opnieuw gaan installeren en eerst de schijf helemaal legen?

Bijdrager
    robindonne

of kan ik ergens wat terug vinden om via terminal te kijken waar de fout ligt

Bijdrager
    iJoost

Zie je wel de bestanden van andere users ook terug in die telling? Of is er maar een user account op je Mac?

Bijdrager
    wdegraaf

Weet je zeker dat je Leopard op de 150GB partitie hebt geinstalleerd en dat je niet steeds naar een 50GB partitie zit te kijken?

Willem-Jan

Bijdrager
    acb

Bekijk je schijf eens met dit programma, dan weet je exact waar al je ruimte gebleven is en kan je direct beginnen met opruimen. Dit programma geeft je bestanden weer als vakjes met elk bestands type zijn eigen kleur. Het heeft mij een keer 30 gig op doen ruimen….:o

http://www.derlien.com/

Bijdrager
    robindonne

Ik ben er niet uit gekomen
    Ik heb echt op de 150 geinstalleerd
    De ruimte na verwijderen van de bestanden bleef gewoon staan ongebruikt maar niet beschikbaar.

Ik heb maar weer een nieuwe installatie gedaan en eerst de schijf gewist.

Die programma om de schijfinhoud te bekijken , gaven weer een andere getal weer dan info in finder weergaf en wat er daadwerkelijk op zou moeten staan.

in ieder geval bedankt voor alle info met de linkjes enzo, ik heb ze bewaard voor volgende problemen,

Hij is nu weer schoon en werkt weer naar behoren.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.