8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    YvesD

Schijfruimte komt niet vrij na wissen.

Ik werk met 10.10.5 Yosemite op een iMac 2007 en wiste een bestand van 51 GB: iPhoto Library. Helaas komt er maar 1 GB vrij en blijft mijn schijf overvol. Er is slechts 6 GB vrij.

Waar is die 50 GB naartoe? Die had moeten vrijkomen en daarmee was mijn schijfprobleem opgelost. Ik heb opgestart in de recovery mode en de schijf hersteld zonder resultaat.

Na andere bestanden wissen heb ik nu 23 GB vrij. Maar Firefox crasht als ik een youtube filmpje wil afspelen. Wie kan mij helpen? Bedankt bij voorbaat.

Bijdrager
    fred44nl

je hebt waarschijnlijk de oude iPhoto library weggooid.

die is achtergebleven bij de migratie naar het nieuwe programma Foto’s.

daardoor krijg je vrijwel geen ruimte vrij.

Bijdrager
    YvesD

Het is inderdaad iPhoto Library.migratedphotolibrary dat ik gewist heb. Mijn Fotobiblioheek is 105 GB. Die iPhoto Library.migratedphotolibrary was 51 GB.

Maar als ik die kopieer naar een andere schijf duurt dat een hele tijd en is de kopie ook 51 GB. Ik vind het toch vreemd dat als ik die wis op mijn werkschijf dat die 51 GB niet vrijkomt.

Dat van YouTube heb ik kunnen oplossen door Firefox up te daten naar de laatste versie. Maar ik kamp dus nog steeds met gebrek aan schijfruimte.

Bijdrager
    fred44nl

dit komt allemaal door de manier waarop iPhoto naar Foto’s is gemigreerd.

bestanden in beide libraries zijn aan elkaar gelinked.

als je iPhoto-libary wist, dan komt er misschien 1 of 2 Gb vrij.

als je iPhoto niet meer gebruikt, dan kun je de iPhoto lib gewoon wissen.

Bijdrager
    Stipken

Ook de prullenbak geleegd?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb ooit hetzelfde meegemaakt. Fred44nl gaf een verhelderend antwoord. De vele schijfruimte kwam inderdaad niet vrij toen ik de prullenmand leegde.

Bijdrager
    McMeller

Hoewel bovenstaande antwoorden dekkend zijn, vind je wat onderbouwing wellicht prettig. Een voorbeeld: stel, je hebt een schijf van 250GB, een fotobibliotheek van 150GB, en nog 50GB vrije ruimte. iPhoto migreren naar Foto’s is dan geen probleem, dankzij de manier waarop dit gaat. Je houdt onderaan de streep zelfs twee bibliotheken over die, als je ze optelt, niet eens samen op de schijf lijken te passen. Foto’s maakt namelijk gebruik van dezelfde master-bestanden op de harde schijf. Dat werkt niet met aliassen/snelkoppelingen of doorverwijzingen, maar gebeurt op de schijf zelf. Een bestand kan op het Mac-bestandssysteem namelijk meerdere ‘hardlinks’ (verwijzingen, namen) hebben. Pas als elke hardlink verwijderd wordt, wordt de data verwijderd en overschreven.

Met het verwijderen van iPhoto Library.migratedphotolibrary, heb je slechts een verzameling hardlinks, en de bibliotheek-informatie weggegooid. Dat stelt niet zoveel voor, en levert dus weinig vrije ruimte op. Net als dat het migreren naar Foto’s amper vrije ruimte vráágt.

Bijdrager
    YvesD

Ik heb de prullenmand geleegd .

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.