9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Ghitze

Schijfhulpprogramma- Opties grijs

L.S.

In mijn vorige, redelijk gelijkende topic, vroeg ik waarom ik geen opties heb tot het verwijderen van de paritie naar ongepartitioneerde ruimte. Daar dit al enigsinds afweek van mijn eerste insteek, hier een nieuw topic.

Waarom ben ik optieloos beste mensen?

Bijdrager
    macpro

Zou het kunnen omdat het je TimeMachine schijf is?
    Die is dan in gebruik en daardoor kun je de schijf niet partitioneren.
    Schakel TimeMachine eens uit en probeer het dan nog eens.

Bijdrager
    Ghitze

Daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Time Machine staat uit. Daarbij kan ik ook niets met de andere partitie.

Bijdrager
    Rail

De opties worden aktief als je een nieuwe volume indeling kiest (in het pulldown menu waar nu ‘huidig’ staat). Dit kan dus niet met de schijf waar het systeem op staat (tenzij je schijfhulp draait vanaf een installatie cd/dvd).
    Onnodig te vertellen dat je dat niet zomaar moet doen tenzij je van al je data verlost wilt worden!!!

Bijdrager
    macpro

Maar dat is net het leuke: die optie is ook grijs en kan dus niet worden gekozen. En zo te zien is de schijf niet de opstart schijf, dus er moet iets anders aan de hand zijn.

Probeer de schijf eens te unmounten via Schijfhulpprogramma. Mogelijk krijg je dan een melding dat de schijf nog in gebruik is.

Bijdrager
    Ghitze

Ik heb alle toepassingen met toegang gesloten, en toen geunmount en geremount. Maar helaas zijn de opties nog steeds grijs. Het ‘volume indeling’ drop-down menuutje is nu wel beschikbaar, maar ik wil geen nieuw indelingsschema, de verhouding tussen de 2 partities moet slechts worden verandert. Wat dus met die + en – moet gebeuren… :x

Bijdrager
    macpro

Maar dat gaat je niet lukken met die [+] en [-]. Daarmee kun je alleen maar partities toevoegen en/of verwijderen.
    Partities in grootte veranderen gaat bij mijn weten niet via Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    Ghitze

Ach een partitie verwijderen is ook goed, dan vergroot ik de andere, en vervolgens maak ik een nieuwe van de overgebleven ongepartitioneerde ruimte.. Maar vooralsnog kan ik helemaal niets…

Bijdrager
    Ghitze

Het gedoe is opgelost. Ik heb alle data verdeelt over andere schijven in het huis. En de schijf opnieuw geformatteerd als GUID en MAC Extended, om vervolgens een nieuwe partitie er in aan te maken. Niet echt fancy, maar het werkt wel en gemakkelijk.:roll:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.