18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Roy5

Schijfherstel

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, ik heb vandaag
    even mijn HD laten controleren. Daarbij
    gaf mijn macbook pro het volgende aan:

Als ik de macbook dan opstart in het recovery gebeuren, en de
    schijf nog eens laat controleren geeft hij aan dat er eigenlijk
    niks aan de hand is. Toch heb ik hem hersteld en opnieuw opgestart.
    Vervolgens krijg ik dan weer precies dezelfde melding. Kan ik nu het
    beste de macbook eens opnieuw installeren? Of moet ik naar de apple store gaan?
    Ik heb een macbook retina 13 inch (de laatste nieuwe uit late 2013), er draait de laatste update op van OS X Mavericks.

Bijdrager
    Blieper

Ik zou het eens met DiskWarrior proberen, maar dat is niet gratis…

Bijdrager
    Beech

De schijf is wel erg vol. Ik zou ‘m eerst eens wat opschonen.

Bijdrager
    koen

Opnieuw installeren heeft geen zin, schijfproblemen zijn hardware gerelateerd. Zoals Beech al zegt, je schijf is erg vol, je moet proberen om niet minder dan 10-15% vrije ruimte te hebben, in jouw geval is dat tenminste 25-35 GB En zorg voor een goede backup.

Bijdrager
    Roy5

Komt meteen het tweede probleem, dit was me namelijk nog helemaal
    niet opgevallen en kan ook helemaal niet. Als ik op ‘over deze mac’ kijk
    zie ik dit:

Beetje paradoxaal dus

Bijdrager
    Roy5

Volgens het programma heb ik twee HD’s op de 1 of andere manier:

Geen idee of dit normaal is. Bij de tweede klopt het geheugen wel.
    Ik ben echt zeer onhandig met het computer gebeuren. Kan iemand me uitleggen
    hoe ik dit kan oplossen? Hij geeft bij beide HD’s dezelfde melding, als ik deze laat controleren:

Bijdrager
    koen

Het gaat hier om dezelfde schijf. Het eerste icoon is de hele schijf, de tweede is je partitie. Maar omdat je maar een partitie hebt, zijn beide gelijk. Als je meer partities zou hebben, zouden er meer schijven staan. Ik zou me daar niet te druk over maken.

Bijdrager
    Roy5

Toch zou ik niet weten wat zoveel geheugen
    in beslag neemt. Echt vreemd heb niks geks er
    op staan. Wat wel is, mijn hotmail account verbonden
    aan het mail programma van apple heb daar ontzettend
    veel mail’s in staan zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?

Bijdrager
    koen

Even een stapje terug, doet je Mac het gewoon goed, en zonder problemen? Of was er een specifieke reden dat je het schijfherstel programma hebt geopend?

Bijdrager
    Roy5

Nee hij doet het gewoon super.
    Ben zeer tevreden. Ik doe dat preventief
    eens in de zoveel tijd.

Bijdrager
    makasa

Kan het iets zijn met TimeMachine backup indien de Timemachine niet aangesloten is. Dan worden er toch locale backups gemaakt. Mogelijk neemt die ruimte in.

Bijdrager
    Buzz

Je moet nog maar eens in de Recovery Partitie opstarten, en dan zowel de harde schijf (bovenaan in de lijst) als de partitie (ingesprongen eronder) controleren / repareren. Ik denk dat je slechts een van de twee hebt gedaan. Laat maar weten wat daar uit komt.

Bij deze twee controles wordt op heel verschillende soorten fouten gecontroleerd. Het zou zomaar kunnen dat je partitietabel fouten bevat, waardoor ten onrechte ruimte geblokkeerd is, maar dat je partitie voor Mac OS X verder in orde is. Dit hoeft niet meteen aan kapotte hardware te liggen. Het kan bijvoorbeeld ook een keer zo gekomen zijn toen je systeem vastgelopen is of toen de stroom er per ongeluk af ging terwijl je aan het werken was.

Bijdrager
    rvv

Hallo ik herken dit en bij Apple langs geweest. Deze hebben de schijf gecontroleerd en OSX opnieuw ge├»nstalleerd en back-up terug gezet. Nu loopt systeem weer als een zonnetje. Het is een mogelijk fout van het besturingssysteem. Vraag me niet wat….
    Advies ga langs apple store!

gr Rob

Bijdrager
    Roy5

Problem solved:)
    Via de recovery mode OS X opnieuw
    geïnstalleerd en nu geeft hij aan dat de schijf in orde is.
    Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat het geheugen volgens het schijfhulpprogramma zo vol is.
    Heb namelijk sinds kort de account van mijn ex vriendin verwijderd waar onder anderen ook de sims op stond.
    Als het klopt wat het schijfhulpprogramma aangeeft had ik bijvoorbeeld de sims helemaal niet kunnen
    installeren.

Bijdrager
    Roy5

Het probleem is dus nu als volgt:

Bij het een geeft hij aan dat de schijf vrijwel vol is, en bij het andere wordt aangegeven dat ik nog
    meer dan de helft aan geheugen over heb. Ra ra hoe kan dat;!

Bijdrager
    Roy5

Zou het iets te maken kunnen hebben met time capsule/time machine?
    Hier maak ik namelijk gebruik van.

Bijdrager
    SunKeeper

Vreemd dat je harde schijf hetzelfde heet als de partitie. Dat heb ik nooit eerder gezien.

Zet Time Machine eens even uit in Systeemvoorkeuren en hernoem je partitie. Herstart daarna en controleer of het probleem met de weergave van de vrije ruimte nog steeds bestaat.

Mogelijk haalt het systeem namelijk die twee dezelfde namen door elkaar en gaat het daardoor mis.

Welke MacBook gaat het precies over en hoe oud is ie?

Bijdrager
    Beech

Omdat de Schijfstatus: online is, vermoed ik dat je helemaal niet opgestart bent van je interne HD. Bekijk eens wat plaatjes als je via Google zoekt op “schijfhulpprogramma”. Zoals hierboven al is opgemerkt is het ook vreemd dat je alleen maar Macintosh HD ziet. De eerste is meestal het merk + typenummer van de interne HD.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.