11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    hatolex

Schijfbevoegdheden

De onderstaande regel kom ik (onder meer) tegen bij controle van de schijfbevoegdheden:

Groep verschilt op ‘Library/Printers/InstalledPrinters.plist’. Moet 80 zijn maar is 0.

Ik heb verder geen problemen met de MAC, maar waar staan de getallen 80 en 0 voor?

Bijdrager
    SunKeeper

Geen flauw idee, maar dat is voor de normale gebruiker ook totaal niet van belang. Heeft te maken met wie welke acties mag uitvoeren op bepaalde bestanden. Dat zijn systeembestanden, dus dat zie je normaal niet langskomen.

Draai eenmalig een herstel en dan ben je klaar.:)

Bijdrager
    belfortmac

Na herstel blijft deze melding terug komen.

Bijdrager
    hatolex

Ik heb absoluut geen problemen met m’n MAC, vandaar mijn vraag, louter gedreven door nieuwsgierigheid.

Bijdrager
    belfortmac

Hier ook geen probleem.

Bijdrager
    mtooster

80 en 0 zijn de groepnummers. (group-id of gid)
    0 is de group ‘wheel’ en 80 is de group ‘admin’

In principe is alleen de gebruiker ‘root’ (met user-id 0) lid van de group ‘wheel’

Iedere beheerder van je Mac is lid van de groep ‘admin’
    Als lid van de group admin heb je echter de mogelijkheid je te verheffen tot ‘root’, daarvoor moet je dan je wachtwoord invoeren. Dit privilege is vastgelegd in het bestand ‘etc/sudoers’. (dat bestand is, je raad het al, alleen lees en schrijfbaar voor de gebruiker ‘root’)

Alle (systeem)bestanden die verboden zijn voor gewone gebruikers en beschermd met een wachtwoord voor beheerders zijn eigendom van de gebruiker ‘root’ en group ‘wheel’

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na het herstellen verschijnt er vaak een vrij lange lijst die je gewoon kunt negeren. Het betreft dan bevoegdheden die niet meer de originele waarde hebben maar die verder niet van invloed zijn op de performance. Ze worden dan ook niet herstelt. (Vaak zet het programma dat deze bevoegdheden veranderde het zaakje toch weer terug)

Bijdrager
    hatolex

@mtooster,

kijk dit wilde ik horen, de vraag was louter uit nieuwsgierigheid gesteld, nu heb ik het antwoord op de vraag.

@hendrik
    ijzerbroot,

vandaar ook mijn vraag.

Beide hartelijk dank voor het antwoord.

Bijdrager
    Beech

En krijg je in de toekomst meer berichten ? Deze zijn niet relevant.

Bijdrager
    Hansi2124

Een beetje oud topic, Beech….;-)

Bijdrager
    Beech
    Hansi2124 op 18 november 2014

Een beetje oud topic, Beech….;-)

Maar (nog) niet gearchiveerd.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.