30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    iMad

Schijfbevoegdheden veranderd na update Mac OS

Na de laatste update van vandaag naar 10.6.6 is het belangrijk de Macintosh HDD te controleren.
    Zowel Controle schijf als Controle Schijfbevoegdheden.

Uit ervaring blijkt toch dat het systeem rare dingen doet als de Schijfbevoegdheden niet juist zijn.
    Programma’s die niet goed werken en of andere problemen.

Heb gemerkt dat het eigenlijk na elke update het wel goed is om deze te controleren en te herstellen waar nodig.
    Dit kan heel veel problemen voorkomen.

Het controleren doe je met het programma Schijfhulpprogramma dat je kunt vinden in de map Hulpprogramma’s onder de map Programma’s.

Klik dan eerst op de schijf Macintosh HD in het linker rijtje en klik dan op Controleer schijf.
    Als dat klaar wordt er wel aangegeven of je de schijf moet herstellen.

Klik dan op Controleer Schijfbevoegdheden en wacht af. Als deze klaar is klik dan op Herstel Schijfbevoegdheden en wacht af.
    Als deze klaar is Herstart het systeem.

Nu zal het systeem weer in orde moeten zijn.

Het herstellen van Schijfbevoegdheden zou eigenlijk automatisch moeten gebeuren.
    Het zou in het automatische reparatie proces van de Mac uitgevoerd moeten worden.
    Volgens mij zou je dat daar ook in kunnen zetten, alleen ben ik niet zo sterk in het maken van scripts.

Succes

Bijdrager
    Hansi2124

Dit wordt op OMT al jaren veel vaker als tip gegeven om problemen te voorkomen. Ook als bepaalde problemen zich voordoen, wordt dit aangeraden.

Bijdrager
    iMad

Toch is het belangrijk om dit opnieuw te melden.
    Zeker voor de nieuwe Apple gebruikers!!!

Vind dus je antwoord een beetje vreemd Hansi!

Moderator
    unSOUND

Hans heeft gelijk dat het al vaker genoemd is, en de policy hier is dat we niet zomaar topics maken voor zaken die al vaker besproken zijn… Meerdere topics over hetzelfde is immers alleen maar verwarrend.

Daar komt bij dat het bij software-updates niks uit maakt, aangezien die op root-leven uitgeboord worden, en permissies daar geen invloed op hebben.

Bijdrager
    Hansi2124

Mmmmmm, dat moet ik toch even rechtzetten. Na de iPhoto en iMovie update van zojuist zag ik toch diverse schijfrechten m.b.t. iLife media plugins (of zoiets) voorbijkomen tijdens de herstel….
    Wat het allemaal voorstelt zal mij overigens een worst wezen;-)

Bijdrager
    iMad

Voor alle duidelijkheid het systeem zal onstabiel worden, als de schijfbevoegdheden niet juist zijn.
    Of dat nu programma’s zijn of het OS zelf gaat het hier niet om.

Of het vaker dan 1x op het Forum wordt vermeld is naar mijn mening geen slecht idee.
    Zeker als het belangrijk is.

Weet je wat mij een beetje tegenvalt de laatste tijd is dat de reacties meer gericht zijn op wat wel of niet kan
    en of niks te maken hebben met het onderwerp.

In plaats van dat er gediscussieerd wordt over het onderwerp.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik kan niet anders concluderen dat jij daar nu ook aan deelneemt…..

Maar even alle gekheid op een stokje: er worden gewoon heel veel vragen gesteld die al alng en breed zijn uitgemeten door anderen. Men “vergeet” vaak de zoekfunctie te gebruiken:

Als ik een probleem of een vraag heb, ga ik altijd eerst naar het zoekveld van Google en tik daar mijn steekwoorden. Dan ga ik kijken of er ergens al een oplossing voor mijn probleem vermeld is. Zo niet, dan kan ik het vragen in het forum wat daar het beste bij past.

Ik zou als moderator graag willen dat men wat vaker de zoekfunctie zal gaan gebruiken; dat voorkomt dat men reageert met: dat is al honderden keren hier behandeld. Moderator: slotje alsjeblieft!!!!

Bijdrager
    Lexis

Ah, blij dat ik niet de enige ben. Ik ben het daarom ook eens met TS.
    Ik zou iedereen willen adviseren om te proberen iets op te slaan (ik kan een word docje nieteens sav-as’en).

Dit moet echt wel een dikke bug zijn. M’n mac gaat er uren over doen om alle permissies van de HELE computer te herstellen. Not Cool dit.

EDIT: Dit topic zou niet dicht moeten mogen! Ik heb dit nog nooit meegemaakt na een OS update en ik denk dat het van belang is dat iedereen hier (actueel) van op de hoogte is.

Dit is een serieus probleem na 10.6.6!

Bijdrager
    Hansi2124

Wat is precies het probleem? Mijn MBP heeft niet meer dan 3 minuten nodig gehad om de permissies te herstellen, dus ik kan jouw probleem niet reproduceren…..

Bijdrager
    iCreatedTech

EDIT: Dit topic zou niet dicht moeten mogen! Ik heb dit nog nooit meegemaakt na een OS update en ik denk dat het van belang is dat iedereen hier (actueel) van op de hoogte is.

Ik ben het met je eens!

Bijdrager
    Lexis

@Hansi
    Zoals iMad al aangaf functioneert je machine gewoon niet. Ik kan nieteens een word document opslaan?! Dat lijkt me toch wel een probleem. Bij mij duurt het dan misschien wat langer dan bij jou om dit te herstellen; goed dat kan gebeuren.
    Observatie: 10.6.6 is uit, opeens moet iedereen zijn schijfpermissies herstellen om zijn machine normaal te laten functioneren.
    Conclusie: 10.6.6 bevat een bug.
    Te zetten stappen: Iedereen informeren!
    Verbaast me dat dit niet op de nieuwspagina staat en wel dat RTL een app uitbrengt voor de iPad… (al is die vergelijking misschien oneerlijk)

Bijdrager
    iCreatedTech

Bij mij duurde het 15 minuten. OS 10.6.6 bevat zeker een bug!

Bijdrager
    Hansi2124
    Lexis op 06 januari 2011

Observatie: 10.6.6 is uit, opeens moet iedereen zijn schijfpermissies herstellen om zijn machine normaal te laten functioneren.
    Conclusie: 10.6.6 bevat een bug.

Ik doe dit altijd uit voorzorg. Dat deed ik met OS X 10.2 al…..
    Maar ik begrijp wel dat je problemen hebt met deze update, daar niet van.

Bijdrager
    Lexis

Ook op andere fora wordt er druk over gesproken..:
    Op Apple Discussions.

@Hansi
    Ik heb hier nog nooit last van gehad. Ik denk dat je in de minderheid bent, en dat de meerderheid dit niet doet na iedere update. Anders mag Apple dat er voortaan wel bijvermelden, of het inbouwen in de update dat het automatisch wordt gedaan na installatie.

Bijdrager
    Hansi2124

Mee eens.
    Maar zoals in die discussie te lezen is: het zou ook een voortvloeisel kunnen zijn van een bug die er al in zat, maar nog niet opgemerkt.
    En uiteraard altijd updaten zonder externe apparaten aangesloten.

Bijdrager
    iMad

Hansi ik kan natuurlijk ook een ander topic beginnen betreffend de opmerkingen, maar ja dan krijg je van unSound weer een reactie die is al eerder gemaakt, schiet ook niet op.

Daar er toch vaak wordt op gewezen dat het oplossen van problemen door Herstel schijfbevoegdheden of Herstel schijf de oplossing is, waarom dan niet een link e.v.t op de Homepage waar men uitlegt wat de eerste stappen zijn bij het oplossen van problemen met OSX.

Zeker voor de nieuwe leden zou dat prettig zijn.

Trouwens is het niet verkeerd, om Herstel schijfbevoegdheden uit te voeren op een Mac systeem.
    Het zou dus ideaal zijn, als dat dit automatisch gebeurt.

Er zijn programma’s die dit kunnen, maar via een script die automatisch 1x per maand of 2 uitgevoerd wordt zou beter zijn.

Helaas kan het voorkomen dat de Schijfbevoegdheden niet kunnen worden hersteld, omdat de schijf eerst hersteld moet worden.
    Dan kan het voorkomen dat je vanaf de installatie DVD moet opstarten om Schijf herstel te kunnen starten, omdat het systeem dat niet toelaat.

Nu nog een automatisch scriptje……….

Bijdrager
    Bj1990

Hallo, ik heb zoals iMad adviseerde mijn schijf gecontroleerd en die was goed ik kreeg toen ook de melding dat het in orde was.
    Maar na de controle met schijfbevoegheden kwam er een lijst met fouten, mijn vraag is: de laptop gaf hier geen melding dat er hersteld moest worden of dat het in orde was, moet ik nu de schijfbevoegheden herstellen?

Bijdrager
    Hansi2124

Gewoon herstellen. Geen probleem.
    Ennuh: niet onderbreken;-)

Bijdrager
    Bj1990

@Hansi2124 bedankt, kan ik de macbook pro vannacht aan laten staan, voor het geval het lang duurt?

Bijdrager
    iMad

Bj1990

Ja zeker weten dat je ze moet herstellen, er zullen altijd een paar niet worden hersteld.

Degene die wel worden hersteld is alleen maar goed voor een soepel lopend systeem.

Bijdrager
    Bj1990

Oke ik kreeg trouwens wel een waarschuwing aan het eind van de lijst: Waarschuwing: SUID-bestand ‘System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent’ is gewijzigd en wordt niet hersteld
    Moet ik hier op letten?

Bijdrager
    iCreatedTech

Mijn systeem werkt weer soepel, daarbij is dit topic ook opgelost!

@Bj1990 Ik kreeg hetzelfde, ik heb het genegeerd

Bijdrager
    Bj1990

Jij hebt het dus gewoon hersteld, oké dan voor ik het herstel uit en ga slapen, bedankt voor het beantwoorden voor mijn vragen.

Bijdrager
    iMad

Na even wat rondkijken bij Apple Discussions en zoeken op 10.6.6
    Apple Discussions 10.6.6

Blijken er toch veel problemen te zijn na de update.

Zou het misschien niet zo zijn dat als we voordat we het systeem updaten, eerst de Schijfbevoegdheden moeten herstellen en dat na het installeren van de update het nogmaals uitvoeren.

Als Apple dat nu automatisch uitvoert voor het updaten en na het updaten zou dat veel problemen voorkomen.

Bijdrager
    Vinhelper

Maar dan gaan mensen zeuren dat het te lang gaat duren, en breken ze de boel af. Gevolg is nog meer problemen.

Maar ik zal mijn Mac ermee aan de slag zetten, tanks voor de reminder.:thumbsup:

Edit: schijf is in orde, maar bevoegdheden zijn er honderden, zoniet meer dan duizend die hersteld moeten worden.

Moderator
    unSOUND
    iMad op 06 januari 2011

Zou het misschien niet zo zijn dat als we voordat we het systeem updaten, eerst de Schijfbevoegdheden moeten herstellen en dat na het installeren van de update het nogmaals uitvoeren.

Die discussie wordt al 14 jaar na bijna elke update met problemen gevoerd… En zoals ik eerder aangaf maakt dat niks uit aangezien de update op een niveau gebeurt waar permissies niet van invloed zijn.

Daar komt bij dat niet elke melding die je krijgt tijdens de controle ook daadwerkelijk een fout in de permissies is. Sommige meldingen slaan op preventieve veranderingen, anderen op veranderingen voor beveiliging of andere zaken.

En in dit geval is het misschien dus de update zelf die de bevoegdheden verkloot, en dan heeft herstellen voor de update sowieso geen zin, en na de update eigenlijk ook niet aangezien die bevoegdheden hersteld worden aan de hand van het installatiereciept, wat in dit geval dus de misschien foute permissies bevat.

Bijdrager
    Lexis

@UnSound
    Dus dat betekent dat we moeten wachten op een fix van Apple?

Bijdrager
    iMad

UnSound, vraag:
    Worden problemen met programma’s opgelost door Herstel van Schijfbevoegdheden?

Bijdrager
    mowat

@BJ1990
    Dat is één van de lijnen die men mag negeren.
    zie : http://support.apple.com/kb/TS1448?viewlocale=en_US

@Hansi

Hansi2124 11 uur geleden #

Mee eens.
    Maar zoals in die discussie te lezen is: het zou ook een voortvloeisel kunnen zijn van een bug die er al in zat, maar nog niet opgemerkt.
    En uiteraard altijd updaten zonder externe apparaten aangesloten.

Dat is de eerste maal dat ik dat lees. Nog nooit gedaan in al die jaren en nog nooit een probleem gehad met een update.. Dus ook timemachineschijf afkoppelen e.d. ?
    Is er een bepaalde reden voor ?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja.
    Het schijnt voor te kunnen komen dat externe apparaten één of ander conflict kunnen veroorzaken als deze zijn aangesloten tijdens het installeren van een update.
    http://www.onemorething.nl/community/topic/crash-iweb-keynote-pages#post-985900

Leopard en G5 lusten elkaar niet

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.