8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Phenoo

[opgelost] Schijfbevoegdheden na update High Sierra

Vandaag wilde ik mijn iTunes downgraden naar 12.6.1. Ik probeerde iTunes te verwijderen door in Finder naar de iTunes app te gaan en voor ‘toon info’ te kiezen. Normaal gesproken kan ik dan de toegangsrechten onderin aanpassen, alleen nu krijg ik daar geen toestemming voor. Ook al ben ik ingelogd als beheerder.

Ik heb wel vaker een vorige versie van iTunes moeten installeren (onder Sierra) en dat is toen normaal gelukt. Alleen nu onder High Sierra krijg ik steeds de foutmelding dat ik niet de benodigde bevoegdheden heb.

Op internet las ik dat na El Captain het systeem zelf automatisch de schijfbevoegdheden herstelt. Ik kan dit dus niet meer handmatig doen. Hoe kan ik nu de bevoegdheden terugkrijgen? Kan dit probleem worden opgelost met een Clean install?

Bijdrager
    mowat
    Bijdrager
    Phenoo

Nee, dit kan bij High Sierra niet meer.

Inactief
    Anoniem

Probeer het eens in de Terminal:

sudo rm -r /pad-naar-itunes/

Bijdrager
    Maurits

Standaard apps vallen onder SIP, en kan je dus ook als admin niet verwijderen. Ik ben wel verbaasd dat iTunes ook onder ‘standaard apps’ valt.
    Lukt het de oude versie er overheen te installeren? soms lukt dat.
    Anders in target disk mode aan andere Mac hangen, dan kan je wel verwijderen (als admin). (SIP geld alleen voor opstartschijf)

Bijdrager
    roto

Je kan ook proberen om SIP tijdelijk uit te schakelen:

1. Herstart je Mac in recovery mode (bij opstarten Command + R ingedrukt houden, totdat Apple logo verschijnt).
    2. Ga naar menu “Hulpprogramma’s -> Terminal”
    3. Typ:
      csrutil disable
    4. Herstart je Mac

Probeer nu iTunes te verwijderen.
    Schakel daarna SIP weer in, door de bovengenoemde stappen te herhalen, maar i.p.v. “disable” “enable” te typen.

Bijdrager
    Phenoo

Dank jullie wel. Het is gelukt. In eerste instantie lukte het ook niet om iTunes via Terminal te verwijderen. Nadat ik SIP had uitgeschakeld kon dit wel. Bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    fatboysmart

Wel weer aangezet hoop ik?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.