7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    yanmik

Schijfbevoegdheden herstellen ?

Voor de eerste keer ooit heb ik zonet even de schijfbevoegdheden op mijn imac laten controleren.
    Hierbij printscreen.
    Voor ik deze fouten laat herstellen toch eerst even vragen of dit zomaar zonder enig risico is?
    Zijn de resultaten goed/slecht zoals te zien op de printscreen?
    Schijfbevoegdheden herstellen of niet?
    Graag jullie advies.
    Systeem is: imac Leopard 10.5.8 / 3.06 core2duo/4 gb 1067 mhz ddr3

Moderator
    Strifer

Je kunt ze zonder zorgen herstellen. Het voorkomt eerder een foutje wanneer je ze hersteld dan wanneer je ze niet hersteld. Ik doe het zo af en toe eventjes.

Het is zeker geen heilig redmiddel, maar zo af en toe doen is prima. Daarnaast zijn er overigens altijd een paar dingen die continue worden aangegeven (probeer maar eens twee of drie keer achter elkaar te herstellen), maar dat is vrijwel nooit een probleem en dus normaal.

Bijdrager
    Macosxachist

Herstellen kan geen kwaad. En als er wat dingen op de lijst blijven staan, is dat ook niet erg:
    http://support.apple.com/kb/TS1448?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    johnkeates

Wat is een printscreen? Ik zie je screenshot wel, maar een ‘printscreen’ niet…

Wat die andere 2 ook al postte, kan geen kwaad. Gewoon herstellen, zo nu en dan even doen. Je Mac wordt er niet magisch sneller van, maar het kan wel problemen voorkomen.

Bijdrager
    mowat

johnkeates,
    yanmik heeft voorheen waarschijnlijk met een windowscomputer gewerkt , en daar staat een toets op het toetsenbord met de naam “prt scn” , ofwel printscreen om een schermafbeelding te maken. Jij noemt het screenshot , maar what’s in a name ?

Bijdrager
    Raf.be

Ondanks wat velen blijken te denken is het “herstellen van de bevoegdheden” helemaal niet nodig. Ik heb het zelf nog nooit gedaan op geen enkele van mijn Mac’s.

Voor meer info hierover, zie aub de artikels hieronder:

Exercises in futility: Repairing permissions is useless

Daring Fireball: Repair Permissions Voodoo

Bijdrager
    johnkeates

mowat; prt scn, print screen, het is allemaal niet eens windows gebonden. De universele naam sinds windows NT is screenshot, wat ook voor linux desktop omgevingen x11 systemen gebruikt wordt, alsmede macos 6 en hoger. Print screen is uit de tekst terminal tijd waarbij je datgene wat je op je scherm had kon sturen naar je geliefde matrixprinter:)

Het probleem is niet taalgebruik, maar dat bij computers alles vrij exact en gedefinieerd is. Als men dan verkeerde termen gebruikt ontstaat er miscommunicatie, en dat levert gegarandeerd problemen op.

Nu is dat met screenshot een printscreen noemen natuurlijk niet zo’n ramp (een apple keyboard heeft F14 in plaats van prnt scrn; een screenshot maak je met cmd+shift+3 zoals de TS weet), maar de volgende keer is het iets van ‘dat ene sleufje’ waar iets in zit, en dan zeggen wij allemaal, dan moet je op eject drukken, en dan blijkt er in de realiteit een SD-kaart in de SuperDrive te zitten die met het ‘op eject drukken’ gesloopt wordt:) Of als iemand zegt dat ie ‘de stekker van z’n schijf’ er niet in krijgt, en wij roepen, doe maar in de USB aansluiting, terwijl ‘de stekker van de schijf’ een firewire-400 kabel is. Of misschien zegt ie wel firewire, maar is het firewire 800 en roepen wij firewire 400 om dat we niet genoeg duidelijke informatie geven.

Een browser ‘het internet’ noemen, is ook zo’n iets, want dan weet je nog niets. Natuurlijk weet 90% van de mensheid niets over de spullen die ze in het leven gebruiken, maar met computers is het gewoon te gevaarlijk om zelf namen te geven aan dingen die onder een algemeen bekende definitie behandeld worden om misverstanden en problemen te voorkomen.

Zo, dat was een lange off-topic:D

Op-topic:

herstellen van bevoegdheden is zeer zeker wel nodig. Niet om problemen op te lossen, maar stel dat ik de rechten van alle nib’s en xibs in een application package op root:root en 333 zet, dan denk ik niet dat je zonder bevoegdheden herstel je programma nog kan starten. (natuurlijk kan je zelf de rechten herstellen)

Natuurlijk zijn de bevoegdheden afhankelijk van de pkg’s die installer geinstalleerd heeft en als receipts opslaat, dus alleen software pakketten die dat doen kan je er mee herstellen.

Nu heb je soms updates via Software Update, maar om dat sommige mensen van hun ‘maat die er ook wat van weet’ gehoord hebben dat het leuk is om de rechten van sommige bestanden in je systeemmap te vervangen, zal de update falen, je Mac installeert en herstart als normaal, maar blijft hangen zodra ie opgestart wordt zal MoveAtStartup of InstallAtStartup of hoe het systeem het maar wil noemen voor z’n installer, proberen de systeembestanden bij te werken en dat lukt dan niet, en dan hangt ie.

Soms werkt safeboot dan nog, maar soms ook niet, om dat ook die bestanden onleesbaar gemaakt zijn.

Met andere woorden: permissies herstellen heeft wel zin als je permissies verneukt zijn. Maar het is geen magische probleemoplosser.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.