10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Laminar

Schijfbevoegdheden

Ik verzorg bij veel kennissen hun Apple-apparatuur en vraag me al jaren e.e.a. af over schijfbevoegdheden.

Er zijn mensen die nooit hun schijfbevoegdheden herstellen (met Schijfhulpprogramma) en geen problemen hebben.
    Ik doe het zelf wel geregeld (ook bij die kennissen dus) en altijd worden alle foutjes, soms honderden(!), keurig door SHP hersteld.

1. Wat is de oorzaak van het ontstaan van die enorme hoeveelheid foutjes en waarom hebben die ogenschijnlijk geen invloed op het functioneren van de Mac?

2. Als het toch altijd lukt met SHP, waarom zit die actie dan niet ingebakken in het dagelijks, wekelijks of maandelijks onderhoud (als dat nog bestaat)?

Bijdrager
    Laminar

Nabrander: ik zie bij het herstellen op mijn eigen MBP nu deze mededeling:

Waarschuwing: SUID-bestand ‘System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent’ is gewijzigd en wordt niet hersteld.

Moet ik daar iets mee? Heeft zo te zien iets te maken met Apple Remote Desktop, wat ik overigens nooit gebruik.

Bijdrager
    Shmoo

Updates, bestanden veranderen continu tijdens het installeren van software + omdat jij de admin daar altijd toegang tot moet geven. Dan zou OS X je dus bij elk onderhoud in een pop-up vragen of het oké is.

Sommige dingen kun je gewoon niet herstellen dat is al 300 jaar zo.

Bijdrager
    fred44nl

het herstellen van schijfbevoegdheden hoef je eigenlijk alleen te doen als er problemen zijn.
    regelmatig schijfbevoegdheden herstellen kan geen kwaad, maar is niet nodig.
    de drang om alles perfect in orde te houden en te controleren, komt waarschijnlijk van het windows tijdperk.
    daar moest je wel regelmatig “onderhoud” plegen.
    gelukkig is dat bij OS X niet nodig.
    ná het herstellen zijn er nog steeds schijfbevoegdheden, die niet goed staan.
    en daar wordt dan overgeschreven dat je dat kunt negeren.

Bijdrager
    SunKeeper

Zoals hierboven al geschreven: Vaak hoef je alleen te doen als er ergens een probleem optreedt. Soms wil het dan helpen. (ik was wat trager met posten)

Dat die regeltjes steeds terugkomen heeft te maken met bestanden die door het systeem worden gebruikt. Het systeem past daarvoor soms de bevoegdheden aan.

Schijfhulpprogramma heeft een lijstje met regeltjes, hoe bevoegdheden zouden moeten staan. Het scant alles af en zet de bevoegdheden volgens die regeltjes.

Het systeem draait door en zal daarna de nodige bevoegdheden weer naar zijn hand zetten als daar reden toe is. Geen probleem. Dat het niet automatisch gaat komt omdat dat ook niet nodig is.

Praktisch voorbeeld: Het is hetzelfde als je auto en je fiets op 0,5 cm precies parkeren in je garage. Als je ermee bent weggeweest zet je ze weer in de garage. Daarna ga je natuurlijk niet elke keer nameten of die auto en fiets wel exact nauwkeurig zijn neergezet.
    Alleen als die fiets voor je auto staat (als in: er is een probleem) en je kunt niet weg, dan is het tijd om het wel precies goed te zetten zodat alles langs elkaar past en je met de auto naar buiten kan.

De melding die je ziet over RemoteDesktop is niet belangrijk, Apple zegt daar zelf over dat je het mag negeren. (staat ook online, als je Googelt kun je het wel terugvinden)

Bijdrager
    Shmoo

Zoals hierboven al geschreven: Vaak hoef je alleen te doen als er ergens een probleem optreedt.

Kortom, regelmatig! 😃

Ik voor het eigenlijk alleen uit na een serieuze software update van Apple of wanneer ik veel programma’s heb geïnstalleerd of verwijderd. Wanneer je programma’s verwijdert dan verwijder ik ook de bijbehorende bestanden in de bibliotheek, cache, application support, launch agents en deamons dat soort of stuff.
    Het voelt gewoon veel beter wetende dat die bestanden die je toch nooit meer gaat gebruiken ook van je systeem zijn want het voorkomt dat je later een controle check moet doen en dan erachter komt dat juist dat soort bestanden voor een trage Mac zorgen.
    Macs ruimen zichzelf op toch? Zo goed dat het niet kan herkennen dat bepaalde bestanden van bijbehorende software al lang van je computer verwijderd is maar toch nog steeds op de achtergrond verbinding met die app proberen te maken.

Bijdrager
    GoeieDag

Schijfbevoegdheden herstellen is zóóó 2004…

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Laminar

@Shmoo: als dat al 300 jaar zo is en verder geen kwaad kan, dan moet Apple (eenvoud!) ons daar ook niet mee lastig vallen. Als wij het mogen negeren kun je het beter SHP laten negeren toch?

@Fred44nl
    : gelukkig heb ik het Windows-tijdperk aan me voorbij laten gaan, ik gebruik al sinds 1986 uitsluitend Apple computers, daarvóór een paar jaar Atari.

@Sunkeeper
    : die analogie met de auto en de fiets ontgaat me volledig. Soms weet je niet eens dat er iets fout is, maar heb je alleen om een of andere reden een trage Mac en wil je dat verhelpen en ga je wat dingen doen, o.a. de schijf controleren.

@Shmoo
    : voor dat wissen van restbestanden gebruik ik al jaren naar alle tevredenheid Appcleander. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Als je het handmatig wil doen dan is FindAnyFile heel handig.

@GoeieDag
    : zinvolle bijdrage zeg!(n)

@TheBigZ
    : kijk, daar hebben we wat aan.(y)

Bijdrager
    iDEOwen

Hier een nog support article van Apple erover:

https://support.apple.com/en-gb/HT203172

(had het al geplaatst in een ander vergelijkbaar topic)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.