6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Rick Mulder

Schijf wissen met security erase

Ik probeer een laptop helemaal schoon te maken middels een security erase. Laptop gestart vanaf MacOSX bootdisk en hierna het schijfhulpprogramma gestart.

Ik kan hier de (SDD) schijf wel wissen maar de optie ‘beveiligingsopties’ is gedisabled en kan niet aangeklikt worden. Hierdoor kan ik de schijf niet overschrijven met nullen. Heeft iemand een idee waarom?

Kun je een SSD-schijf soms niet veilig wissen?

Inactief
    Anoniem

In principe kan dat wel. Alleen niet (makkelijk) op een Apple computer.

Zie: Secure Erase SSD on OS X

Bijdrager
    ro_me

Er is een groot verschil tussen ssd en hdd, de techniek is totaal anders. Als je zou wissen met het schijfhulpprogramma zou er niet echt gewist worden, niet zoals bij een hdd. Data zou nog gewoon terug te halen zijn. Meerdere malen overschrijven met nullen zou dus niet veilig zijn.
    Je zal dus echt met een linux live cd- tje aan de slag moeten. Om wat van type en merk gaat het eigenlijk? Sommige fabrikanten hebben een eigen tool om dit te doen.

Bijdrager
    Rick Mulder

Het is een Apple SSD TS256C gekocht bij Apple. Wat dit voor een merk dit is geen idee.

Ik heb een Linux live CD (laatste versie Ubuntu) gedownload en geprobeerd maar mijn MacBookPro blijft hangen bij het booten van deze DVD, helaas.

Bijdrager
    Rick Mulder

Ok, oudere versie van Ubuntu gedownload (v10.04) en deze werkt wel. Schijf wordt momenteel volledig gewist volgens deze procedure: http://peter.membrey.hk/2011/09/11/secure-erase-wiki-no-long-available-instructions-on-how-to-securely-erase-your-ssd/

Moderator
    Night

Als OSX ook een unix basis heeft, moet zo’n tooltje toch makkelijk voor OSX beschikbaar te maken zijn?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.