17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Schijf niet op de juiste wijze verwijderd

Wanneer mijn externe harde schijf is aangesloten op de macbook en Time Machine geactiveerd is en na een tijdje de sluimerstand actief wordt krijg ik bij het opnieuw starten van de Macbook bovengenoemde foutmelding. In Finder zie ik dan inderdaad dat de externe harde schijf niet meer geselecteerd is. Is dit een bekend probleem en is het op te lossen?

Bijdrager
    mowat

Verwijder je ze wel op de juiste manier ( via het driehoekje ernaast) ?
    Zoniet , probeer dat dan eens en start dan weer op. Normaal zie je dan die boodschap niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Mowat, je wilt die schijf helemaal niet verwijderen.

Ik herken dit gedrag iig niet meet een usb schijf (voor TM) aan een iMac.

Bijdrager
    Ostinato

Wat is het voor hd? Heeft de hd misschien eigen software voor energiebeheer? Ik kan me voorstellen dat de hd automatisch uitschakelt na een bepaalde tijd inactiviteit. Ik zou het zoeken in de instellingen van de hd.

Moderator
    Night

Heb je de laatste updates van Mavericks geïnstalleerd? Want dit riekt naar een probleem uit de beginperiode van Mavericks (er hadden toen echt héél veel mensen last van)

zie o.a. hier:
    https://discussions.apple.com/thread/5496841?tstart=0
    https://discussions.apple.com/message/23498109#23498109

Bijdrager
    Vindplaats

Voor wat de externe hard disk betreft lijkt mijn probleem opgelost te zijn door de instellingen bij de Energiestand aan te passen. Echter Ik gebruik ook een GPS apparaat, de GPSmap 62s, die ik vaak aan de Mac moet aansluiten om een route te downloaden. Als ik vergeet echter deze te verwijderen voordat de Mac in sluimerstand gaat dan krijg ik genoemde melding, terwijl dat nu bij de externe harddisk niet het geval is.

Bijdrager
    Vindplaats

Voor wat de externe hard disk betreft lijkt mijn probleem opgelost te zijn door de instellingen bij de Energiestand aan te passen. Echter Ik gebruik ook een GPS apparaat, de GPSmap 62s, die ik vaak aan de Mac moet aansluiten om een route te downloaden. Als ik vergeet echter deze te verwijderen voordat de Mac in sluimerstand gaat dan krijg ik genoemde melding, terwijl dat nu bij de externe harddisk niet het geval is. Overigens gebruik ik de laatste nieuwste versie Os x , 10.9.3

Moderator
    Night

Als ik vergeet echter deze te verwijderen voordat de Mac in sluimerstand gaat dan krijg ik genoemde melding

Ja en dát is gewoon logisch, hè:)

Bijdrager
    Free_ltd

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Alez, probleem. Ik klik dat gewoon op sluiten.

Bij mij staat het er ook soms, sinds Yosemite. Bij Mavericks had ik dit niet.

Ik heb een WD Passport als externe HD waar ik TimeMachine backups op maak. Alles werkt perfect, maar soms als ik hem uit sluimer haal, staat er dit kadertje rechts boven. En dit terwijl ik de HD nooit ontkoppel. Die zit er al maanden aan een stuk in.

En naar de energieinstellingen gaan kijken weet ik bij god niet waar ik moet gaan zoeken, want er draait geen aparte software van WD.

Bijdrager
    Vindplaats

Het probleem heb ik opgelost door de app NeverSleep te installeren. Als ik nu een backup op een externe harde schijf maak met TimeMachine dan activeer ik NeverSleep zodat de slaapstand uitgeschakeld wordt en zodra mijn backup klaar is dan deactiveer ik NeverSleep weer. Succes

Bijdrager
    Vindplaats

Helaas moet ik mijn vorig bericht corrigeren. Naar aanleiding van het probleem ben ik opnieuw naar de App store gegaan en zag dat daar een update was van NeverSleep, versie 1.1. Deze kon ik echter niet downloaden en de link naar Ondersteuning werkt ook niet. Echter ik beschik over de oudere versie, 1.0, en deze werkt wel, maar is waarschijnlijk niet meer te downloaden.

Bijdrager
    Free_ltd

Volgens mij moet het gewoon een bug zijn. Want bij Maverickx was het niet en hij heeft het onder Yosemite maar heel soms.

Bijdrager
    Gitte65

Ik heb hetzelfde probleem sinds ik deze week een nieuwe externe HDD heb: La Cie d2 Quadra v3

Ik weet zeker dat ik dan niet aan het snoer heb gezeten of de HDD zelf heb verwijderd. Ik krijg die boodschap ook alleen maar nadat de iMac een langere tijd in sluimer is geweest. Na korte tijd (paar minuten) in sluimer gebeurd het niet.

Ik heb zojuist contact gehad met de LaCie en de helpdesk zegt dat ik beter kan zorgen dat ik zelf de schijf handmatig verwijder voordat die door de iMAC door de sluimerstand verwijderd wordt. Ze zijn dus bekend met dit probleem maar maken er nergens melding van….
    Ik heb nu overigens wel bij instellingen/energiestand de “plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk” aangevinkt. Misschien dat dit nog verschil maakt? Maar dat moet nog blijken.
    Ondertussen staat de schijf constant te snorren terwijl er niets gebeurd (TM back-up is al lang klaar).

Bij mijn Freecom Quadro 3.0 heb ik hier nooit problemen mee gehad…. Die hing overigens wel aan de Airport Extreme, misschien dat dat nog verschil uitmaakt?

Maar goed, ik ben wel ‘blij’ te lezen dat er dus meer mensen zijn die last hebben van dit probleem. Gedeelde smart is halve smart tenslotte ;-). Nu nog een oplossing, dat zou wel fijn zijn.

Bijdrager
    Vindplaats

Bij mij gebeurt dat ook en heb het opgelost door ervoor te zorgen dat de Mac niet meer in sluimertoestand geraakt bij gebruik van de harde schijf. Hiervoor gebruik ik het programma Neversleep versie 1.0. Zie bijlage

Bijdrager
    Gitte65

Beetje late reactie, maar het is, helaas, nog steeds actueel bij mij.
    Dat programma Neversleep dat @vindplaats noemt kan ik niet in de App Store vinden (en ook niet op het internet).

Daarbij vraag ik me af of dit een oplossing zal zijn want ik heb ook al in Systeemvoorkeuren – energiestand – sluimerstand computer: nooit ingesteld en dat maakt ook geen verschil. Ik ga er dan van uit dat met die instelling de HD van de Mac niet wordt uitgeschakeld.

Wanneer ik mijn LaCieschijf weer opnieuw aansluit (uit en weer inschakel) valt het me ook op dat hij constant blijft ‘zoemen’ een nogal irritant aanwezig geluid en lijkt me een beetje onnodig? Pfff, 200 euro uitgegeven voor een externe HDD waar je vervolgens alleen maar gedoe mee hebt….

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben toch best goed in zoeken. Maar dat NeverSleep is inderdaad nergens te vinden.

Bijdrager
    Vindplaats

Helaas heb ik NeverSleep ook niet meer terug kunnen vinden. Ik herinner mij wel dat ik ergens gelezen heb dat er een nieuwere versie uitgekomen is, maar dat deze het niet goed deed. De oude versie 1.0 gebruik ik nog steeds tot mijn volle tevredenheid. Misschien heb je iets aan deze site. Caffeine is ook te downloaden uit de App store. Met dit programma heb ik echter geen ervaring.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.