12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Schijf niet juist verwijderd

Als ik een externe schijf aangesloten heb op mijn pc dan krijg ik regelmatig de mededeling dat de schijf niet veilig verwijderd is, terwijl ik hem helemaal niet verwijderd heb. Het vreemde is dat als ik deze mededeling krijg de schijf toch nog aktief is. Ook heb ik het programma Amphetamine geaktiveerd om juist te vermijden dat de Macbook niet in de slaaptoestand raakt.

Zie onderstaande printscreens.

Bijdrager
    Appeltje

Wellicht is het kabeltje van je externe harde schijf aan het kapot gaan.. Hierdoor ontkoppelt deze automatisch, en krijg je inderdaad die melding

Moderator
    Night

Inderdaad: al een fractie van een seconde (kort)sluiting of kabelbreuk is voldoende voor de melding. Vandaar dat de schijf ook actief blijft.

Bijdrager
    Vroegah

Vinkje weg halen bij ‘Plaats harde schijven in sluimerstand..” ??

Ook kan de WD ingebouwde slaap/sluimerstand een oorzaak zijn, die kan je uitschakelen in de WD Drive Utilities (Mac).

Bijdrager
    Vroegah

Bijdrager
    Vindplaats

In de Wd schijf stond de slaapstand uit, dus dat heb ik niet meer veranderd. Het was niet alleen de Wd schijf, maar ook een hard disk van Hitachi.

Bijdrager
    digilb

Sluit je deze schijven aan op dezelfde USB-poort? Dan zou ook daarin het contact soms (heel) kort verbroken kunnen worden.

Bijdrager
    Vindplaats

Neen, ik heb de schijven aangesloten op een hub. Nu heb ik een hele tijd geen last meer gehad en heb zelfs op een externe harde schijf een backup geplaatst. Echter toen deze backup beëindigd was kreeg ik weer die melding, terwijl de harde schijf toch nog aktief was.

Moderator
    Night

Ook de hub kan defect raken (of los contactje). Zelfs nét niet voldoende stroomtoevoer kan dit als gevolg hebben. Als je de schijven direct op je Mac aansluit, heb je dan ook nog een probleem?

Bijdrager
    Vindplaats

Als er ergens in een of ander kabeltje een breuk(je) zit dan zou de schijf toch geen verbinding maken en het direct niet doen. Tevens is het vreemd dat als ik die melding krijg de schijf(ven) nog steeds aktief (zijn) en er dus gewoon mee kan werken alsof ik geen melding gekregen heb. Of dit nu ook het geval is als ik alles direct aansluit op mijn Macbook , weet ik niet maar ben het aan het uitproberen.

Bijdrager
    Appeltje

Als er ergens in een of ander kabeltje een breuk(je) zit dan zou de schijf toch geen verbinding maken en het direct niet doen.

Dit is niet helemaal waar, er kan wel degelijk verbinding worden gemaakt en bij een kleine beweging o.i.d. kan de schijf alsnog loskoppelen uit veiligheid

Bijdrager
    tarmac58

Rottig kabeltje of rottige connector. Dat waren ook mijn eerste gedachten toen ik dit las. Dat is bij mij althans steeds weer de oorzaak. Het is eigenlijk best wel vreemd overigens dat we ons hele hebben en houwen opslaan op schijven en SSD’s van honderden euro’s en dat aansluiten via een kabeltje van een paar cent op een malle miniconnector.
    Hoe erg is het trouwens als een schijf niet juist verwijderd wordt? ik zie sommigen hun schijven keurig afsluiten en anderen die hun stickje er zo maar uittrekken.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.