9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    metLinda

Schijf kapot MacbookPro 13" mid 2010, nieuwe ssd installeren lukt niet

Al dagen ben ik bezig mijn macbook weer aan de praat te krijgen.. Wat is het geval:
    Ik merkte dat de ventilator overuren maakte, ook al had ik alleen de browser in gebruik. Ineens begon de sleutelhangertoegang moeilijk te doen.. Niets te zien wat ik zou moeten aanpassen en Cleanmymac maar eens laten draaien. Die gaf allemaal foutmeldingen. (Welke precies, weet ik niet meer.) Vervolgens startte de mac niet meer op en het balkje bleef hangen op 3/4 ongeveer. De eerste foutmelding kwam: ‘Unapproved caller. SecurityAgent may only be invoked by Apple software.’
    Allerlei trucs uitgehaald die ik via inet kon vinden bij het opsporen van dit probleem, niets hielp.
    Misschien de juiste tijd om een nieuwe hd erin te zetten, het beestje liep toch al niet zo snel meer. Een Samsung SSD 850 EVO 250gb besteld. Helaas.. Ik krijg ‘m niet aan de praat. Netjes geformatteerd met Macos uitgebreid journaled structuur, partitie aangemaakt met GUID indeling.. Originele installatie cd opgezocht, bootable usb stick gemaakt met Mountain Lion erop.. niks.. Bij de bootable usb krijg ik de melding “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voert dit programma opnieuw uit’.
    Wanneer ik schijfhulpprogramma met EHBO op de nieuwe schijf (en ook de oude) los laat, komt de melding ‘opstartondersteuningspartities voor het volume waar nodig bijwerken’.

Conclusie: in zowel de originele en nieuwe ssd is geen beweging te krijgen. Kan het aan hardware liggen? Iets simpels als een SETA kabel? Hoe zou ik dat kunnen achterhalen?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken! Ik ben echt ten einde raad, bijna;)

Bijdrager
    piebas

Heb je geprobeerd de SSD via USB aan te sluiten?
    Heb iets vegelijkbaars gehad.
    Wilde een SSD inbouwen in mijn mac, na inbouw van de schif was deze niet te vinden / zien, eerste gedachte SSD stuk…
    Toch maar even via een verloopje aangesloten op een usb-poort, disk werd onmiddellijk herkent, kon deze formatteren…
    Daarna een kloon vn de interne disk naar de SSD gedaan. Wederom aangesloten via usb, en toen kon ik booten vanaf de SSD.
    SSD ingebouwd in mijn MacBook en het werkt als een zonnetje..

Bijdrager
    metLinda

Vergeten erbij te zeggen idd.. De nieuwe SSD heb ik middels usb op mijn andere mac (imac) geformatteerd en partitie aangemaakt. De bootable USB met Mountain Lion heb ik ook op deze imac aangemaakt.

Alles dat ik op de macbook kan doen, moet via het schijfhulpprogramma. Zou ik daarmee via usb de nieuwe ssd eens kunnen formatteren?

Bijdrager
    erwinde

Vooraleerst, tools om zogenaamd je mac ‘te cleanen’ moet je gewoon links laten liggen. Als ze al iets zinnigs opruimen, was je dat met de hand ook wel gelukt maar tegelijkertijd is er de kans dat ze iets slopen. OSX houdt zelf opruim acties, zorgt automatisch dat caches niet te groot worden enz. Daar hoef je je niet mee te bemoeien. Alleen af en toe de prullenbak legen is meer dan genoeg.

Maar terug naar je probleem.Het feit dat je de SSD van een partitie indeling hebt kunnen voorzien en daarna hebt kunnen formatteren bewijst dat de hardware in orde is. Er zijn een paar mogelijkheden die je kunt proberen:

– Probeer eens internet recovery. Als ik me goed herinner hebben de 2010 modellen ooit een firmware update gehad waardoor ze dat kunnen. Hier staat hoe dat moet
    – Mogelijk is er iets mis gegaan met maken van de bootable USB stick. Kan je een externe CD speler lenen en daarmee direct vanaf CD installeren?
    – Probeer het eens met El Capitan. Om Trim support op de SSD te hebben moet je sowieso een recente versie van OSX erop zetten. Je kan via upgrades op El Capitan komen, maar direct installeren spaart tijd!

Bijdrager
    metLinda

Bedankt beiden voor jullie hulp en goede tips!

Internet recovery heb ik ook al toegepast..:) Op dit moment probeer ik Mountain Lion vanaf USB te installeren op de nieuwe ssd die ik via USB aan de macbook heb gehangen. Eens kijken hoe dat gaat.. Mocht dat wel lukken, dan zal er toch iets mis zijn met de hardware, denk ik?

Bijdrager
    metLinda

Het installeren via usb is gelukt! Maar dan.. SSD netjes ín de Macbook gemonteerd.. Opstarten.. niets.. Geen appeltje meer te zien, alleen het ronddraaiend streepjes ding.
    Zou het dan toch de seta kabel zijn?

Bijdrager
    piebas

Probeer eens te booten van de SSD als deze via usb is aangesloten.
    Dan weetje of de installatie goed is en of de interne data-kabel niet het probleem is.

Bijdrager
    metLinda

Booten vanaf de SSD lukt idd.. Ben al op zoek naar een nieuw kabeltje:)

Inactief
    Anoniem

Ik zou de SATA kabel vervangen, waarschijnlijk ligt daar het probleem

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.