13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacbookTo

Schijf herstellen, met welk programma op installatie DVD?

Ik heb het volgende probleem. Op internet heb ik al gevonden dat ik schijfhulpprogramma van installatie DVD moet draaien. Maar ik zie op de 2 CD’s alleen maar installatie programma’s staan. Dat is toch niet de bedoeling dat ik iets moet installeren. Wij hebben een Mac Pro.

Volume ‘1 TB’ controleren
    Journaled HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
    Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
    Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
    Ongeldige nodestructuur
    Volumecontrole mislukt.

Fout: Controle of herstel van bestandssysteem is mislukt.

Bijdrager
    sedikit

Heb je het onderstaande gedaan? Eventueel kun je da herhalen(zie aanwijzingen hieronder):.De CD’s/DVD’s van je systeem bestaan uit Installatie(CD/DVD0 en de programma’s. Dat zijn in mijn geval (Panther) drie.
    -stop de installatie-CD/DVD in de computer
    -zet computer uit
    -start met de c-toets ingedrukt houden
    -kies “nederlands”
    -in menubalk: installer/open schijfhulpprogramma
    -selecteer de HD( niet die waar je totale GB’s op staan)
    -kies beide herstelmogelijkheden
    -blijkt er een fout te zijn: herhaal dan je actie, tot het goed is
    -ga naar schijfhulpprogramma
    -houd vanaf nu de alt-toets ingedrukt
    -stop schijfhulpprogramma
    -ga naar installer/ stop installer
    -bevestig met “stop”
    -je hoort de boing van het opstarten, er verschijnt een gaulloise-blauw venster
    -als klokje stopt; click op rechter pijl
    -opstartvenster verschijnt
    -klaar

Bijdrager
    iJoost

Alleen gaat Schijfhulpprogramma je dus niet helpen, als controleren al niet eens meer mogelijk is. Dan komt er van herstellen ook niks, schat ik.

Bijdrager
    MacbookTo

Oeps, jullie maken me bang. De andere twee harde schijven zijn wel te benaderen maar deze derde schijf dus niet. Ik heb twee installatie DVD’s. Moet ik DVD 1 er in stoppen?

Sedikit, ik ben het even aan het afdrukken, want straks kan ik het niet meer lezen!!!

Bijdrager
    MacbookTo

Ik heb installatie DVD 1 erin gedaan en alle aanwijzingen opgevolgd. Helaas. De zelfde foutmelding blijf ik houden. Wat nu? Er staan video’s op. Juist afgelopen zaterdag heb ik ze ook opgeslagen op de externe harde schijf. Ik vermoed dat het probleem veroorzaakt is, juist door de back up op de harde schijf.
    Heeft iemand nog enig idee wat ik kan doen/proberen?

Bijdrager
    Powerrrr….

Ja, Zorg dat je iemand in je omgeving vindt die in het bezit is van DiskWarrior 4.1 (draait alleen vanaf cd-rom). Dit programma kan meer herstellen dan het disk hulp programma van Apple, hopelijk ook jouw probleem !

Succes..

Bijdrager
    MacbookTo

Als ik toch de schijf wil benaderen en ik open een iMovieproject staat er dit:

Het project kan niet worden geopend, omdat de schijf vol is, de map beveiligd is of de bevoegdheden verkeerd zijn ingesteld.

Als het project zich op een cd-rom, netwerkserver of beveiligde schijf bevindt, moet u het project naar de harde schijf kopiëren voordat u het opent.

Als het project zich al op de harde schijf bevindt, is het mogelijk dat er geen ruimte meer vrij is op de schijf of dat u geen bevoegdheden hebt om de projectmap te wijzigen. Verhelp het probleem en probeer het opnieuw.

Ik kon wel een project kopiëren naar een andere schijf. Dan kan de schijf toch niet kapot zijn, maar moet het iets te maken hebben met bevoegdheden herstellen?

Bijdrager
    iJoost

Hij zegt duidelijk dat de nodestructuur stuk is.

In de regel komt dat door acties als hard uitzetten of zonder dismounten afkoppelen van schijven. Als je dan meteen daarna een Herstel schijf uitvoert komt het meestal nog wel weer goed. Maar als je ‘m te lang laat doorgaan met die “knoop” erin dan wordt het erger en is het op een gegeven moment niet meer te herstellen.

Je kunt een of meer van de alternatieve schijfherstel-programma’s proberen om te zien of die er nog wel iets mee kunnen. In het ene geval zal de ene beter zijn in een ander geval een andere. Dat hangt helemaal van de exacte schade af. Dus proberen is zeker de moeite waard. En anders de backup.

Bijdrager
    MacbookTo

Hartelijk dank voor je reactie. Nodestructuur zegt mij dus niets. Ik begrijp dat dat iets ernstigs is. Ik sloot de Mac af op een nette manier, maar dacht niet aan de aangekoppelde harde schijf. Voordat ik hem uitzette, kreeg ik de waarschuwing te zien dat de externe harde schijf niet netjes afgekoppeld was. Mac uitgezet en vanavond weer opgestart met het bekende node probleem.
    Vreemd dat ik de video’s wel naar mijn andere vaste schijf in de Mac Pro kon kopiëren. Ik zou zeggen: kapot is kapot. Helpt formatteren – als ik alles in veiligheid gebracht heb – ook niet?

Bijdrager
    iJoost

Jawel, dat helpt. Dan schrijf je er gewoon weer een nieuwe structuur op.

Bijdrager
    MacbookTo

Ik zal laten weten hoe het afloopt. Ik ga nu even verder via de andere harde schijf, maar die kan het nauwelijks trekken, hoewel ik nog 186 GB overheb. De cursor van iMovie loopt niet eens. De video speelt wel af, maar verder pfffffffff. Nee, de problemen met de Mac zijn helaas niet minder dan met Windows.
    Bedankt voor je antwoord. Dat geeft de burgeres weer een beetje moed dat ik geen nieuwe schijf hoef aan te schaffen.

Bijdrager
    iJoost

Misschien meteen ook eens even kijken wat de toestand van je andere schijven is? Want er is een redelijke kans dat dit niet van vandaag of gisteren is maar eigenlijk al wat langer lag te wachten om je onaangenaam te verrassen. Wat je beschrijft als mogelijke oorzaak klinkt niet echt als een heeeeeel vreselijke mishandeling.;-)

Bijdrager
    MacbookTo

Ik heb de Mac even opnieuw opgestart en nu liep de cursor weer. Ik heb ook even naar de andere schijven gekeken en die gaven eigenlijk vlot een melding dat alles goed was. Dus dat is een geruststellend idee, evenals jullie hulp!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.