21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Yuna

Schijf formatteren, advies gevraagd.

Ik heb vorige week een nieuwe externe HD gekocht die ik nog moet formatteren voor gebruik op een mac. En nu twijfel ik dus of ik hem ook echt alleen voor mac zal formatteren of zal kiezen voor ExFat. De reden waarom ik wil kiezen voor ExFat is omdat ik de enige mac gebruiker ben en ik het wel een prettig idee vind dat ik ook op een windows machine bij mijn bestanden kan mocht het nodig zijn (in het geval dat mijn mac sneuvelt en ik niet meteen een nieuwe kan kopen bijvoorbeeld).

Maar nu hoor ik dus dat ExFat niet zo stabiel is en het ook niet altijd werkt dus ik twijfel heel erg wat verstandig is. Was eerst van plan om de schijf ook gedeeltelijk te gebruiken voor Time Machine maar ik denk dat ik daar beter een aparte HD voor kan kopen. Had er een HD voor maar die is kapot gegaan.

Bijdrager
    Brombeer

Paragon

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    TheBigZ
    Yuna op 05 april 2015

De reden waarom ik wil kiezen voor ExFat is omdat ik de enige mac gebruiker ben en ik het wel een prettig idee vind dat ik ook op een windows machine bij mijn bestanden kan mocht het nodig zijn (in het geval dat mijn mac sneuvelt en ik niet meteen een nieuwe kan kopen bijvoorbeeld).

Mocht dat gebeuren dan bestaat er (gratis) software om een HFS+ geformatteerde schijf te kunnen lezen onder Windows.

Als Mac gebruiker kies je het beste voor: “Mac OS Uitgebreid (Journaled)”. Dat is ook wat Time Machine nodig heeft.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Yuna

Mijn vader gebruikt al een NAS voor zijn bestanden en ik vind die vrij duur geen idee of je die wel 2 kan draaien op een netwerk mocht ik die toch een keer een kopen.

Bijdrager
    GoeieDag

Zo snel sneuvelt een HD ook weer niet -zeker een externe HD, want die hoeft vergeleken met de boot HD bijna niks te doen.
    En mocht het dan een keer nodig zijn, is er tegenwoordig altijd wel een Mac in de buurt te vinden.
    HFS+ dus.

Bijdrager
    Yuna

Ik wist niet dat je daar tegenwoordig programma’s voor hebt zodat Windows die wel kan lezen. Bestaan die ook voor Linux? En kun je dan je externe HD ook normaal gebruiken?

Stel ik heb een word bestand op die externe schijf, mac kapot, kan ik dat bestand dan in word in Windows openen en bewerken?

En voor mij is er niet altijd een mac in de buurt of ik moet naar een Apple winkel en dan hangt er vast een leuk prijskaartje aan.

Bijdrager
    GoeieDag

“Mac kapot”? Als ik jou was zou ik gewoon een pc kopen, ben je van dit gedoe af.

Bijdrager
    Yuna

Een vorige Mac begaf het ineens na 4 jaar trouwe dienst. Is het zo gek om er rekening mee te houden dat je mac stuk kan gaan en je af te vragen hoe het dan zit met je bestanden?

Bijdrager
    appievanr

Net als @brombeer al aangeeft. Gewoon Paragon NTFS voor de Mac gebruiken. Gebruik het al jaren en hou mijn schijven gewoon NTFS geformatteerd.

Bijdrager
    GoeieDag

En juist dat is minder betrouwbaar dan exFAT. Simpelweg omdat MS niet alle code voor NTFS heeft vrijgegeven, en dat soort prog’s het moeten hebben van ‘reverse engineering’.
    Dus waarom zo moeilijk doen vanwege iets wat er over een aantal jaren kan gebeuren, en dan ook vrij probleemloos opgelost kan worden.

Wat gebeurde er dan na 4 jaar trouwe dienst? Want dat is vrij kort voor een computer, en zeker voor een Mac.

Bijdrager
    TheBigZ
    Yuna op 05 april 2015

Stel ik heb een word bestand op die externe schijf, mac kapot, kan ik dat bestand dan in word in Windows openen en bewerken?

Met dat programma kun je bestanden op een HFS+ (= Mac OS Uitgebreid) geformatteerde schijf lezen. Je kunt dus al je bestanden lezen/overzetten naar een Windows omgeving, mocht je dat willen.

Verder is het natuurlijk belachelijk om je schijven NTFS te formatteren als je alleen met Macs werkt.

Bijdrager
    Peter

Waar gebruik je de harde schijf voor, vast niet nodig omdat je zoveel word documenten produceert dat het niet meer op je gewone schijf past.
    Als het voor video of foto bewerken is dan is waarschijnlijk ook van belang met welk programma je dat, en niet alleen het schijf formaat waar het op staat.
    Als het voor je collectie mp3 of films is, gewoon opnieuw downloaden.

Bijdrager
    Yuna

Ik ga de harde schijf gebruiken als extra back up naast time machine. Er komen filmpjes, foto’s en allerlei verschillende bestanden op te staan. Ben nu ook aan het bedenken of ik de schijf ga partitioneren of niet. En om zo onderscheid te maken in oude en nieuwe back up.

Bijdrager
    spelbook

Ik lees hier dat Ubuntu Linux out-of-the-box ondersteuning heeft om HFS+ te kunnen lezen:
    https://help.ubuntu.com/community/hfsplus

Schrijven is lastiger, maar dat is niet nodig als het puur om data recovery gaat.

En voor OSX werkt HFS+ het makkelijkst, dus gewoon die gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  spelbook.

Bijdrager
    Yuna

Bedankt, ik ga gewoon HFS+ gebruiken. Is het ook nog verstandig om meerdere partities te maken?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee dat is niet verstandig. Meestal krijg je daar later spijt van. Het is alleen verstandig om meerdere partities te maken als je een ander bestandssysteem op dezelfde schijf wilt gebruiken (maar je kunt jezelf afvragen of zelfs dat verstandig is), of als je meerdere bootable backups van je OS X partitie op één schijf wilt bewaren.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Yuna

Mijn schijf is inmiddels geformatteerd in HFS+ zonder hoofdletter gevoeligheid. Ging echt snel ik had verwacht dat het wel even zou duren maar nog geen 2 minuten en het was klaar. Was wel even verwarrend omdat ik geen melding kreeg maar ineens zag dat de naam anders was bij dat naam invoer veld bij wissen. Volgens mij is het wel goed gegaan verder, weet ik ook weer hoe dat moet.

Bijdrager
    Yuna

Ik heb trouwens ook meteen nog even een andere vraag aangezien ik mijn time machine schijf ook binnenkort wil vervangen met een nieuwe (al 2x gecrashed en begint steeds meer lawaai te maken). Ik kies eigenlijk altijd voor een WD schijf omdat daar duidelijk bij staat dat ze ook op een mac kunnen na formatteren (vind het onzin extra te betalen voor een speciale mac versie) maar hoe zit dat met andere schijven? Kunnen die ook altijd op een mac na formatteren of is dat per merk verschillend? Volgens mij kan het trouwens gewoon maar toch twijfel ik steeds.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, het leven is niet gemakkelijk voor een twijfelaar!
    Antwoord: ja, elke (passende) HD is goed.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Yuna

Ik heb weer even een andere vraag hierover.

Inmiddels heb ik weer externe HD die ik moet formatteren want mijn time machine HD heeft het begeven.
    Welk volume kan ik het beste pakken? Voor mijn WD elements zag ik net dat ik de onderste ‘volume’ heb geformatteerd i.p.v. de bovenste maar ik zit mij nu ineens af te vragen of dat eigenlijk niet de bovenste moet zijn. De elements schijf doet het verder prima maar als het verkeerd is dan wil ik het nu meteen goed doen met mijn Seagate.

En wat houd dat coderen in? Dat zag ik de vorige keer ook niet staan.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.