12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    truckdiver

(opgelost) schijf ehbo loopt vast

ehbo loopt telkens vast als hij checking snapshots aankomt.

Gebeurt niets meer en kan niets meer aanklikken of geforceerd stoppen (cursor kan ik wel blijven bewegen). Telkens iMac met de knop achteraan uitzetten.

Geprobeerd om de snapshots te verwijderen via terminal maar dan weer melding dat het niet herkend is.

dank u

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  truckdiver.

Bijdrager
    Brombeer

Idealiter controleer je een harde schijf vanaf een ander volume. Nu lijkt het erop dat de software die je voor de controle nodig hebt net op een defect stuk harddisk staat.

Bijdrager
    McPim

Als je dat vanaf je opstartschijf doet moet je vooral geduld hebben, en ja, het lijkt alsof je Mac dan vastgelopen is. Zolang je scherm niet zwart wordt of een foutmelding krijgt: afwachten!

Bijdrager
    truckdiver

<p class=”cite”>McPim op 10 augustus 2019 om 19:39</p>
    Als je dat vanaf je opstartschijf doet moet je vooral geduld hebben, en ja, het lijkt alsof je Mac dan vastgelopen is. Zolang je scherm niet zwart wordt of een foutmelding krijgt: afwachten!

Ok Dan nog maar eens activeren en laten open staan tot morgen. Thx

Bijdrager
    truckdiver

<p class=”cite”>Brombeer op 10 augustus 2019 om 19:39</p>
    Idealiter controleer je een harde schijf vanaf een ander volume. Nu lijkt het erop dat de software die je voor de controle nodig hebt net op een defect stuk harddisk staat.

Okee. Dan ga ik het eens via een externe schijf proberen morgen. Merci

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door  truckdiver.

Bijdrager
    GoeieDag

Zet TM eens uit, wacht enkele minuten, en dan weer aan (tegenwoordig een vinkje ipv een knop), dan zouden al die snapshots moeten verdwijnen.

Check dan of dat je probleem heeft opgelost.

Bijdrager
    truckdiver

is opgelost  zoals Mc Pim schreef wat meer geduld hebben. Vannacht ehbo laten openstaan en vanmorgen was het helemaal uitgevoerd

thx

Bijdrager
    McPim

Mooi zo. Ik zag in je screenshot trouwens dat je iets heel geks hebt getypt om de snapshots te verwijderen, vandaar ‘Unrecognized verb’. Mocht je dat alsnog of ooit toch willen: lees dit nog eens of probeer de tip van GoeieDag.

Bijdrager
    GoeieDag

Scherp opgemerkt, McPim! 👍🏻

Eerlijk: als je dit soort vergissingen maakt, moet je afvragen of in de Terminal werken wel iets voor jou is. Want typfouten en vergissingen kunnen daar best wel fataal voor het systeem en jouw data zijn.

Bijdrager
    truckdiver

<p class=”cite”>GoeieDag op 11 augustus 2019 om 08:53</p>
    Scherp opgemerkt, McPim! 👍🏻

Eerlijk: als je dit soort vergissingen maakt, moet je afvragen of in de Terminal werken wel iets voor jou is. Want typfouten en vergissingen kunnen daar best wel fataal voor het systeem en jouw data zijn.

tekst gekopieerd vanaf de link die op de site stonden…

tuurlijk is terminal niets voor mij, ben absolute computer analfabeet, maar daarom zoek ik het nog wel graag uit en proberen maar

Bijdrager
    McPim

Proberen is goed maar weet wat je doet‘ (zelf verzonnen tegeltjeswijsheid)

Als je copy-paste doet in Terminal moet je natuurlijk wel kijken of het goeie verschijnt. Zoals in het artikel staat, ‘sudo tmutil deletelocalsnapshots (..datum..)’ is het commando om snapshots te verwijderen. Dat is niet wat er bij jou achter de cursor is verschenen..

Vooral met ‘sudo’ commando’s oppassen! Je voert dan iets uit met root-rechten (‘super user do‘).  Dat is krachtig genoeg om in een keer je hele schijf te wissen, om maar wat te noemen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Hou er ook mee rekening dat het checken van shapshots soms heel lang duurt en dat als schijf EHBO aangeeft dat hij bezig is met snapshot 1 hij soms toch al verder is. Reken maar op verschillende minuten en klik in geen geval met de muis of het programma loopt vast. Dat is mijn ervaring.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.