21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    McHank

scherpte schermafbeeldingen

beste mensen,

ik neem meer dan geregeld een schermafbeelding met de fantastisch handige schortcut: ” appelte+shift+4″
    Al deze afbeeldingen komen dan bij elkaar in een pdf. Nu vind ik echter de afbeeldingen helemaal niet scherp. Het betreft hier tekst en gedetailleerde foto’s dus nu is mijn vraag:

hoe krijg ik het meest scherpe resultaat (zonder extreem veel handelingen uit te voeren, want het betreffen hier soms wel honderd afbeeldingen)?

Bijdrager
    acb

Zijn ze wel geschaald op 100%?

Bijdrager
    McHank
    ”acb”

Zijn ze wel geschaald op 100%?

hoe bedoel je? wat ik doe is hetvolgende:

1) schermafbeeldingen allemaal openen in 1 voorvertoning
    2) appeltje + p
    3) sla op als pdf

Wat ik dan krijg ik een a4 met in het midden mijn plaatje, ik kan ze niet meer reorganiseren of vergroten of verkleinen. Kleine foto’s worden breed getrokken en de normale foto’s zijn nog wel leesbaar maar scherp is het niet te noemen.

overgens zijn de afbeeldingen die ik maak allemaal uit safari op eem macbook, dus de grote van mijn safari scherm is beperkt (de inhoudt scaled wel als ik het groter maak, maar mijn scherm is maar zo groot als die klein is)

Bijdrager
    Yaris

Er zijn betere manieren om foto’s te bewaren en te bekijken dan in een PDF.

Bijdrager
    McHank
    ”Yaris”

zoals..?

Ik heb net pages geprobeerd maar dat is zo mogelijk nog onscherper.
    het mooie aan pdf vind ik dat het snel is, dus elke plaatje importeren in keynotes bijvoorbeeld is geen optie. Ik ben benieuwd wat voor suggesties je hebt…

Bijdrager
    nookie
    ”Yaris”

Met alle respect Yaris.
    Moet je niet een wat uitgebreider antwoord geven dan dat je gaf.
    Ik weet dat als forumleden dit soort antwoorden geven, er wel eens een antwoord komt van een moderator om de TS wat beter te helpen dan dit.

Bijdrager
    Yaris

Wat is je bedoeling met die PDF?

[*:f5b79f89ab]Enkel voor eigen gebruik? Gebruik iPhoto.
      [*:f5b79f89ab]Als tekstdocument voor derden? Gebruik Pages. Daar kun je de locatie en het formaat van de foto’s zelf instellen.
      [*:f5b79f89ab]Om te presenteren? Gebruik Keynote of maak een diashow in iPhoto en brand die op dvd. [/list:u:f5b79f89ab]

Bijdrager
      KarelWillem
      ”McHank”

….overgens zijn de afbeeldingen die ik maak allemaal uit safari op eem macbook, dus de grote van mijn safari scherm is beperkt (de inhoudt scaled wel als ik het groter maak, maar mijn scherm is maar zo groot als die klein is)…

Wel eens gedacht aan het slepen naar je bureaublad?
      Dan heb je altijd een foto in de volle resolutie.

Of is de boel beveiligd tegen slepen?

Bijdrager
      Yaris

Hou er ook rekening mee dat als je een afdruk maakt van een klein deel van het scherm en je vergroot die kleine afbeelding om hem beter leesbaar te maken, de afbeelding altijd onscherper wordt, ongeacht het programma dat je gebruikt.

Bijdrager
      McHank

ik zal even een voorbeeld geven:

Dit is dus een screenshot van safari. In safari is het zelf gewoon super scherp, maar zodra ik er een png foto van maak krijg ik dit.

Ik krijg deze reeksen van “slides” van de universiteit en ik neem er foto’s van zodat ik ze voor een tentamen snel kan doornemen. het is dus enkel en alleen voor mezelf. Pages heb ik geprobeerd maar die maakt het alleen maar onscherper. Deze foto is verder niet gescaled, dit is letterlijk één op één. Waar het mij om gaat is of de tekst gewoon wat scherper kan. Ik heb ooit eens een terminal commando gezien dat het formaat waarmee je de foto maakt kon aanpassen, maar volgens dat forum was png het meest accurate en het meest scherp. Ik zal het echter nog eens opzoeken.

Bijdrager
      KarelWillem

Hieronder staat ook een screenshot uit Safari.
      Nu worden ze hier natuurlijk verkleind, dus dat is niet helemaal goed vergelijken.

Bijdrager
      McHank

ik merk het inderdaad, doordat het verkleind wordt is het niet helemaal duidelijk.

Ik heb ondertussen de site gevonden: http://www.appletips.nl/screenshot-formaat-aanpassen/
      hiermee kan je het formaat aanpassen, ik zal even experimenteren welk formaat het mooiste resultaat geeft.

Bijdrager
      Yaris

Een handig draadje voor jou gevonden: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=130254

Bijdrager
      sedikit

(Na alles hierboven gelezen hebbend) En daarom gebruik ik nou SnapNDrag. Soms in combinatie met EasyCrop!

Bijdrager
      EagerB0bNerd
      ”Yaris”

Maar de vraag van de TS was hoe het kan dat de screenshots in OS X zo blurry zijn ?

”Yaris”

Hou er ook rekening mee dat als je een afdruk maakt van een klein deel van het scherm en je vergroot die kleine afbeelding om hem beter leesbaar te maken, de afbeelding altijd onscherper wordt, ongeacht het programma dat je gebruikt.

Daar heeft het niets mee te maken, de screenshots zijn ook/juist onscherp als je ze 1 op 1 bekijkt

”Yaris”

Een handig draadje voor jou gevonden: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=130254

Het maakt niet veel uit of je het formaat waarin het screenshot gemaakt wordt verandert (bijvoorbeeld naar PNG), ze blijven blurry.

Bijdrager
      Yaris

Je bericht bevat alleen maar kritiek op mijn posts, EagerB0bNerd. Zelf geef je geen tips om het probleem op te lossen.

Moderator
      unSOUND

We vergeten voor het gemak even het feit dat hij EERST de screenshots maakt, en er dan nog eens een PDF van maakt. De standaard instelling van die PDF is waarschijnlijk om de afbeeldingen te verkleinen en te comprimeren…

Overigens is een screenshot in TIFF wel degelijk beter dan eentje in JPG, PNG of PDF. Maar dan moet je goed kijken hoe je de afbeeldingen in de PDF gaat opslaan, want als je ze als TIFF laat worden je PDF’s wel flink aan de maat.

Bijdrager
      Berrt

Het valt nog wel mee als je ze uit print. Dan zijn de pdf-jes wel scherp.
      Als je ze opslaat in Tiff kun je ze goed bewerken met Photoshop.

Bijdrager
      McHank

dankje voor alle reacties!

Ik maak er nu tiff van, en dat open ik in voorvertoning. Ik heb gemerkt dat ik in landscape meer op een blad krijg en dat het scherper wordt. Wat ik alleen nog graag zou willen weten is het volgende:

in voorvertoning ga ik naar print -> sla op als pdf

Nu is mijn vraag: kan ik een soort compressie factor toepassen (of weghalen in dit geval)? Kan ik zeggen dat ik graag wat meer ruimte spendeer aan kwaliteit in de pdf? of heb ik daar een extern programma voor nodig?

De pdf’s zijn alleen ter naslag dus ik ga ze niet helemaal 1 voor 1 bewerken in PS, we hebben het hier over honderden afbeeldingen per week..

Bijdrager
      EagerB0bNerd
      ”Yaris”

Je bericht bevat alleen maar kritiek op mijn posts, EagerB0bNerd. Zelf geef je geen tips om het probleem op te lossen.

Niet zo bedoeld Yaris, en alleen het eerste gedeelte van mijn reactie is op te vatten als een kritiek op je post (namelijk dat de vraag niet goed gelezen is danwel niet beantwoord is.

Hier dan mijn tip: In programma’s/hulpprogramma’s vind je het programmaatje schermafbeelding.
      Heb even een snel testje gedaan en het de schermafbeeldingen zijn duidelijk scherper dan die je maakt met de bekende shortcuts. De afbeeldingen worden in TIFF formaat bewaard.

Bijdrager
      McHank

hee, dat is idd scherper! Ik denk dat ik dat maar ga gebruiken dan.. Toch zonde van het gemak van de keyboard shortcuts.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.