7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Sophie1990

Schermverversing Macbook air 2013?

Hey,

Ik ben momenteel een poging aan het doen om een taak te programmeren voor een experiment, alleen het probleem is dat de proefpersonen een bepaalde stimulus maar 14 ms. mogen zien. Het is dus belangrijk dat ik weet wat de schermverversingstijd is zodat ik daar rekening mee kan houden bij het programmeren. Ik kan deze alleen nergens vinden. Na wat speuren op het internet weet ik dat het normaal bij systeemvoorkeuren -> beeldschermen moet staan maar het Hz gedeelte is bij mij spoorloos
    Ik heb echter ook ergens gelezen dat het beeldscherm van de Macbook air 2013 een LCD scherm is(?) en dat deze niet werken met verversingstijden maar ze staan gewoon ‘aan’. Dan kan er alsnog een vertraging optreden met het wisselen van verschillende beelden en ik vroeg me af of iemand weet hoe ik erachter kan komen hoe lang zo’n vertraging dan duurt.

Dus eigenlijk twee vragen:
    -Werkt de Macbook air 2013 met schermverversingstijden en zo ja, waar kan ik deze vinden (en aanpassen)?
    -Als deze hier niet mee werkt, is er dan nog sprake van vertraging bij het wisselen van beelden (of tussen het commando dat een programma geeft van toon dit en de daadwerkelijke vertoning) en waar/hoe kan ik dit vinden?

Hopelijk is het een beetje duidelijk omschreven…

Bijdrager
    r.heijma

Ik snap het helemaal maar 14ms is wel erg kort. Ga je dat echt zien?

Maar ik zou het gewoon proberen en kijken wat het oplevert. Maar hoe controleer je hoe lang het beeld echt blijft staan? Met een highspeed camera?

Bijdrager
    Sophie1990

Het is de bedoeling dat het subliminaal wordt gepresenteerd, dus dat mensen het wel zien maar niet bewust registreren. Als het goed is kan het programma waarmee ik programmeer na het doorlopen van het experiment zeggen hoe lang de stimulus daadwerkelijk is vertoond aan de proefpersoon, dus geen high-speed camera gelukkig :p. Maar voordat ik begin met experimenteren is het handig om te weten hoe het precies zit met presentatie en schermverversingstijden bij de Mac zodat ik daar rekening mee kan houden bij het programmeren.

Bijdrager
    BartbookAir

Experiment in de psycholinguĂŻstiek?;-)
    Blijkbaar kan je die refresh rate enkel selecteren als je een extern scherm aansluit. Ik zou vermoeden dat het 60Hz is, maar het zou even goed 75Hz kunnen zijn. Ik vrees dus dat je wat zal moeten experimenteren tijdens het programmeren, tot je aan 14ms komt.

Bijdrager
    MacKevin11

Eerlijk gezegd zou ik, als het een serieus experiment betreft, een scherm van 100Hz aan schaffen.
    Dan kun je elke waarde tussen 0 en 100ms gebruiken, dus werk je in stappen van 1ms.
    Als je een beeldscherm van 60Hz hebt wordt dit al lastiger, dan werk je in stappen van 1,67ms.

Klinkt leuk in ieder geval!
    In ieder geval veel succes ermee;)

Bijdrager
    Sophie1990

Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik zal dan denk ik in eerste instantie experimenteren hoe dicht ik met het programmeren bij de 14 ms. kom en mocht dat niet werken, dan zal ik eens kijken of een extern scherm behulpzaam kan zijn (Y)

Bijdrager
    TheBigZ

Als je een 60p filmpje maakt (met Final Cut Pro X) en daar Ă©Ă©n beeldje in stopt met subliminal informatie, zal dat beeldje 1/60 seconde (16.7 ms) te zien zijn op je scherm (TV/externe monitor), onder de voorwaarde dat je dat filmpje ook daadwerkelijk met 60Hz afspeelt.

NB iMovie 10 kan wel 60p materiaal bewerken maar exporteert dat als 30p en is hiervoor dus ongeschikt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.