14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    csteelooper

Schermtoetsenbordsoftware voor Mac OS X

in dit topic uit 2009 vraagt iemand naar een schertoetsenbord voor OS X. Hij/zij wordt gewezen op de Keyboard & Character Viewer in Mac OS X.

Nu zoek ik voor een van mijn kennissen schermtoetsenbordsoftware voor Mac OS X. Voor hem is de ingebouwde oplossing die hierboven wordt genoemd nadrukkelijk NIET voldoende[/b], omdat deze één HELE grote tekortkoming heeft (maar daarom is het dan ook een Viewer): Het is niet mogelijk om toetscombinaties (bijv.: [SHIFT]+K, [COMMAND]+Q [CTRL]+K, etc.) te gebruiken. Op de viewer kun je de ‘wisseltoetsen’ namelijk wel indrukken, maar die blijven vervolgens niet actief tot na het indrukken van het tweede deel van de toetscombinatie.
    Dus bijvoorbeeld: Als je [COMMAND]+Q wilt indrukken en je drukt in de Viewer op [COMMAND], dan gaat die toets meteen weer ‘los’ als je de muis los laat. Het daarna indrukken van de Q resulteert (uiteraard) in het plaatsen van een letter q op het scherm; niet in het stoppen van een programma.

Omdat de persoon in kwestie motorische beperkingen heeft, is dit voor hem een flink gemis. Totnogtoe werkt hij met Windows en gebruikt het ingebouwde Schermtoetsenbord. Dat ziet er niet uit, maar het doet wat het moet doen. Ik zou graag willen weten of er voor Mac OS X Lion ook soortgelijke software (liefst gratis) bestaat. Er hoeven geen chique features als Tekstvoorspelling in te zitten.

In de tussentijd heb ik hem gezegd dat hij wel gewoon kan typen. Hij kan CAPS LOCK gebruiken voor hoofdletters, dat werkt wel, en verder zijn commando’s vaak, zo niet altijd, toegankelijk via de menu’s. Toch zou het voor hem op de lange termijn erg fijn zijn als hij ook sneltoetsen kan gebruiken.
    Daarom vraag ik of jullie even met mij (ons) mee willen denken over software die dit mogelijk zou maken en tevens compatible is met Lion.

Eén gunst wil ik jullie alvast vragen: Kom NIET met dingen als ‘Gebruik de zoekfunctie’, ‘Google “Screen Keyboard Mac”‘ of antwoorden met dergelijke strekking, want dat heb ik uiteraard al LANG gedaan. Ik heb ook al 1 softwarepakket gevonden, maar dat is een PPC-app en die werkt dus niet met Lion, dus daar heeft hij geen r**t aan; zijn Mac zal immers worden geleverd met Lion.

Bijdrager
    Siparti

Omslachtig maar waar: je kunt Snow Leopard installeren (of i.p.v. Lion of op een partitie) en daar je PPC-app in draaien.

Bijdrager
    poing

Wie weet is het een idee om is bij een instellingen waar mensen komen met lichamelijke handicaps te informeren of zij wellicht adressen weten waar je speciale software of computer aanpassingen kunt krijgen, of bij revalidatie centra. Zij hebben vaak ook ervaring met computer en software aanpassingen.

Bijdrager
    Macosxachist

Minder omslachtig: gewoon de viewer van OS X gebruiken èn in het systeemvoorkeurenpaneel Universele toeging de optie ‘Grendeltoetsen’ inschakelen.

Bijdrager
    bitsflew

KeyStrokes® 4 van AssistiveWare, de beta versie is compatible met Lion.

Bijdrager
    F_Vervoort

Eerlijk gezegd, ik snap je probleem niet. Als ik bij voorkeuren -> universele toegang kijk, dan zie ik de optie “Grendeltoetsen”.

Klik die aan en je kan de toetsen vergrendelen

Ik werk nu met Lion, maar volgens mij zat dit ook in de vorige systeemversie

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het vergrendelen van die ‘modefier’ toetsen zit al jaren in OS-X. Zeker weten doe ik het niet, maar het zat volgens mij al in Tiger en misschien zelfs daarvoor al.

(En het is vind ik niet alleen handig voor mensen met een handicap want wil je b.v.b. tekst vergroten dan druk je twee maal op de cmd toets en daarna slechts meerdere keren op de “+”.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De grendeltoetsen inschakelen lijkt mij inderdaad ook de makkelijkste oplossing. Eén keer een toets als ? of ? indrukken en die toets blijft “actief” tot je volgende toetsaanslag, twee keer indrukken en hij blijft actief tot je hem nog eens indrukt. Het wordt in beeld weergegeven dat de toets actief is, dus in samenwerking met de normale toetsenbordweergave kom je dan denk ik toch waar je wilt zijn.

Bijdrager
    csteelooper

Ok jongens… Ik had inderdaad nog niet aan Universele Toegang gedacht. Zal dat straks als ik weer bij hem ben eens proberen. Zou namelijk retehandig zijn.

En dan is er nog een zijspoortje wat betreft dit onderwerp. Op dit moment heb ik Automatisch Inloggen ingeschakeld bij mijn kennis, maar omdat hij een Serverversie draait staat dit standaard uit. Ik vroeg me af of het mogelijk is om, als Automatisch Inloggen uit is, een schermtoetsenbord (al dan niet ingebouwd) tevoorschijn te toveren waarmee hij zijn credentials kan invoeren? Ik draai zelf nog geen Lion dus ik kan niet kijken of zoiets zich toevallig ook in Universal Access bevind… In ieder geval heb ik nu dus Automatisch Inloggen uitgeschakeld, zodat hij zonder wachtwoord het systeem in kan. Tot nog toe is hij erg te spreken over de Mac en dat zou ik graag zo houden.

@Siparti: een downgrade naar SL is voor nieuwe Macs niet echt een optie lijkt me, alleen al aangezien daar een DVD-drive voor nodig is en deze niet voor handen is. Ik houd het denk ik bij de ingebouwde systeemvoorzieningen en anders bij AssistiveWare’s KeyStrokes. Die laatste kende ik al maar was nog niet (goed) compatible met Lion.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat je zo iets bedoeld:

Ga naar systeemvoorkeuren —> accounts
    Selecteer het beheerders account en klik op “inlog opties
    Klik op het slotje indien dit dicht staat en voer het beheerders wachtwoord in.
    Als je nu “toon invoermenu in inlog venster” aan klikt heb je de mogelijkheid om een toetsenbord te tonen op het inlog scherm.

Dat zelfde “invoer” menu kun je ook als je eenmaal bent ingelogd in je menubalk zetten.
    Dat doe je zo:
    In systeemvoorkeuren klik je op “taal en tekst” en dan op de “toon invoerbronnen” tab. Daarin kun je het aan zetten en o.a. een scherm versie van het toetsenbord op het scherm zetten via een menu in de balk (icon is de vlag van de gekozen systeem taal).

Dergelijke hulpmiddelen zitten ook al een hele tijd in de vorige versies van Mac OS-X.

Bijdrager
    csteelooper

Dank u Hendrik. Da’s nog eens handig. Het invoermenu kende ik al en staat ook al bij mijn kennis in de menubalk, maar ik wist niet waar ik de optie ‘Toon Invoermenu in Inlogvenster’ kon vinden. Nu blijft er nog een heel klein probleempje over (vooral met iTunes lastig). De Toetsenbordweergave i.c.m. Grendeltoetsen werken prima als schermtoetsenbord. Maar één ding wil nog niet lukken: In Mac OS X kun je meerdere items selecteren door te klikken terwijl je Shift inhoudt, of je kunt een programma Geforceerd stoppen doormiddel van het kiezen van Forceer Stop (alleen als je Option inhoudt terwijl je klikt. Díe dingen lukken hem dus nog niet. Hij kan een wisseltoets niet samen met de muis gebruiken. Ik bedoel: Als ik Shft+Klik selecteer ik meerdere items in bijv. Finder of iTunes. Als hij Shift+Klikt met de Toetsenbordweergave, wordt dit als een normale klik geïnterpreteerd. In Finder is dit geen probleem, want je kunt toch nog selecteren door te slepen. Maar in onder andere iTunes werkt dat niet. Is er toevallig ook een optie die dit gedrag verandert?

Bijdrager
    F_Vervoort

• Universele toegang -> grendeltoetsen aanzetten
    • ga naar iTunes (of finder)
    • selecteer een icoon
    • druk op de shift toets (op het toetsenbord)
    • selecteer een ander icoon
    • opnieuw de shift indrukken
    • Opnieuw een icoon selecteren …

Of indien de icoontjes samen staan (lijstvorm)
    • icoon selecteren
    • shift indrukken
    • ‘tot hier’-icoon selecteren. zo kan je meteen een hele reeks selecteren (bv in iTunes)

Het is niet ideaal, maar het zou misschien een tijdelijke oplossing kunnen zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik begrijp wat je bedoelt want hier werkt het ook niet en dat lijk mij gewoon een grote bug.

Er zit dus een verschil wat betreft shift-klik e.d. tussen werken met het echte toetsenbord en met de schermversie ervan en dat zou stomweg gelijk moeten zijn.

Bijdrager
    csteelooper

@F_Vervoort: nee, dat werkt dus nu juist niet. Met het fysieke toetsenbord erbij is het geen probleem; met het schermtoetsenbord (toetsenbordweergave) gaat wat jij zegt niet werken. Zelfs je eerste methode (klik, shift, klik, shift, etc.) werkt dan niet. Dat heb ik namelijk al geprobeerd. Het probleem is dat ík zelf met gemak een fysiek toetsenbord kan bedienen, maar voor mijn kennis is dat gewoonweg niet mogelijk. En juist in iTunes vormt dat een probleem, omdat selectie middels slepen daar niet mogelijk is.
    Het komt er op neer dat het systeem kennelijk niet ‘ziet’ dat je een wisseltoets actief hebt als je met de muis werkt. Het probleem doet zich alleen voor bij gebruik van het schermtoetsenbord (toetsenbordweergave); niet bij een fysiek toetsenbord.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.