8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    marcz

Schermresolutie eindelijk instelbaar?

Al geruime tijd is het zo dat programma’s die de mogelijkheid bieden om een 1:1 afbeelding te maken, maar zelden een afbeelding op werkelijke grootte te geven. Het probleem zit hem in de schermresolutie die al jarenlang NIET meer 72 dpi is. Onder windows schijn je dat te kunnen calibreren, zodat 1 cm op je scherm ook 1 cm in de werkelijkheid is.
    En kijk eens wat ik nu via Tinkertool System zie:

Of vertel ik nu iets wat iedereen allang weet?
    Ik heb het nog niet uitgebreid getest, maar het lijkt me een uitstekend idee, want ik weet nu uit ervaring dat ik in Adobe Reader een vergroting van 140% moet hanteren om de werkelijke afmeting van iets te zien (op mijn PowerBook G4 met 15″ scherm)

Marc.

Bijdrager
    computer space

Werd tijd! Ben benieuwd hoe iconen en knoppen erop reageren.

Bijdrager
    macpro

Dat dit in OS X zit is al langer bekend.
    Als ik me niet vergis is dit een feature dat in Tiger is toegevoegd.
    Maar ik wist niet dat er al tools waren om het ook te kunnen gebruiken.

Bijdrager
    marcz
    ”macpro”

Als ik me niet vergis is dit een feature dat in Tiger is toegevoegd.

Je vergist je niet, kijk nog maar even goed naar mijn schermafbeelding!:wink:
    Marc.

Bijdrager
    computer space

Alleen in windows is het shuifje logischer. Daar wordt de lineaal mee verschaald zodat je er een echte lat naast kunt leggen. Dat is hier niet gedaan.

Bijdrager
    marcz

Klopt, en bovendien zijn de waarschuwingen in het venster van dien aard dat je voorlopig denkt: niet gebruiken!

Marc.

Bijdrager
    The Photographer

Waar staat dit schuifje dan standaard op ingesteld?
    Of is dat per beeldscherm verschillend?

Ik moet namelijk in Illustrator het op ongeveer 160% bekijken wil mij A4 net zo groot zijn als een echt papieren A4tje. (Powerbook G4, 15″ hoog resolutiescherm)

Bijdrager
    marcz
    ”The

Waar staat dit schuifje dan standaard op ingesteld?

In de schermafbeelding is te zien dat dat schuifje op 1 staat. Dat is de standaardinstelling en daar hoort een waarde van 72 ppi bij.
    Ik weet niet of dat beeldschermafhankelijk is, maar ik zal straks even op een paar andere beeldschermen kijken of ik andere waarden te zien krijg. Daarover bericht ik later nog wel.

Marc.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.