10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    janneman003

Schermafbeelding tiff – jpeg

Ik maak veel gebruik van schermafbeelding om een selectie van mijn scherm door te mailen / te gebruiken voor websites.
    Nu saved schermafbeelding standaard in tiff. Ik moet dit dan steeds nog eens openen en opnieuw saven in jpeg dmv voorvertoning. Vrij vervelend en omslachtig.
    Weet iemand hoe ik rechtstreeks kan saven in jpeg ipv tiff ???

Bijdrager
    KarelWillem

Type in Terminal:

defaults write com.apple.screencapture type jpg

Dat is alles.

Bijdrager
    Hansi2124

Vreemd. Bij mij (10.6.6) wordt het standaard gesaved in png …..

Bijdrager
    KarelWillem

Bij mij ook. :lol:

Maar dat kan ook hoor:

defaults write com.apple.screencapture type png

Bijdrager
    rbandel

Indien je het niet via Terminal aandurft…

Is er een programmatje die dat voor je doet en waarmee je simpel de verandering kan doorvoeren.

http://www.grepsoft.net/shotchoice.html

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Janneman003: Negeer de antwoorden tot nu toe:) Ze hebben het allemaal over de schermafbeeldingen die je maakt door op ??3 of ??4 te drukken, terwijl jij het hebt over het programma Schermafbeelding …

Voor zover ik zo snel kan zien is het niet mogelijk om een ander formaat te kiezen in dat programma — ik zou dan ook aanraden om in plaats daarvan de door mij genoemde toetscombinaties te gebruiken, eventueel gecombineerd met de tip van KarelWillem om de afbeeldingen in JPEG-formaat te krijgen.

Bijdrager
    KarelWillem

Inderdaad vreemd dat Schermafbeelding een afbeelding in tiff maakt.

Echt weer zo’n programmaatje waarvan Apple is vergeten waar de ontwikkelaar ook al weer zat.
    Die ligt waarschijnlijk ergens in een bezemkast weg te rotten of zo.

Bijdrager
    prullenbak

Jakko zegt het goed:

Janneman, gebruik voortaan gewoon de sneltoetsen die jakko aangeeft (Uitleg)

Dan werkt t gewoon weer met png (of jpg als je t verandert in terminal zoals hierboven aangegeven)

En terminal is niet eng, als je weet wat je doet (en in dit geval weet je wat je doet).

Bijdrager
    Racketeers

Of de widget Screenshotplus

Sleutelbeheerder
    Night

Ik heb nog even in de pref file gekeken van Grab (Engelse naam), maar daar staat alleen de laatste bewaar-locatie in. Ook dáár dus geen mogelijkheid om het om te zetten naar een ander formaat dan TIF.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.