7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Lord Palf

Scherm zoom zonder keyboard?

Ik heb mijn MacBook aangesloten op mijn HDTV. Voor fullscreen films is dit ideaal. Daarnaast is een full HD desktop ook geweldig. Naast het kijken van films vanaf de bank wil ik ook wel eens wat rondsurfen, alleen zijn soms de lettertjes wat aan de kleine kant om van zo’n afstand goed te kunnen lezen. Gelukkig biedt OSX de optie om het complete scherm te zoomen met [ctrl] + scroll.

Voor het surfen van bookmarked sites heb ik echter geen keyboard nodig en zou ik prima uit de voeten kunnen met alleen mijn wireless mighty mouse. Helaas heb ik dan natuurlijk niet de mogelijkheid om het scherm te zoomen.

Nu ben in op zoek gegaan naar een manier om te zoomen met enkel een muis, maar tot op heden heb ik daar geen mooie (gratis) oplossing voor gevonden. Ik zou graag de squeeze knoppen hiervoor gebruiken. Wellicht is het mogelijk door een custom applescript te koppelen via de muisinstellingen (squeeze = [ctrl] keypress ofzo).

Heeft iemand ervaringen met of suggesties voor soortgelijk gedrag?

Bijdrager
    Brainalyser

Je kunt denk ik beter de sites groter weergeven in de browser inplaats van in te zoomen, dit kun je doen met [command] +, en met [command] – maak je ze dan weer kleiner, of [command] 0 om hem naar de oorspronkelijke grootte terug te zetten…

Je kunt dan de hele site groter maken of alleen de tekst, daarvoor moet je een vinkje zetten achter “Zoom Text Only”/”Alleen Tekst Zoomen” onder “View”/”Beeld”

Hoe je dat vervolgens in je muis alleen mapt weet ik niet…

Misschien een alternatief, wellicht bestaat er zoiets dat je met de apple remote kunt zoomen in browsers, dan kun je die eventueel in je zak doen en als het nodig is ff zoomen…

Alternatief heb ik voor je gevonden, kan dus met sofacontrol voor de mac, is alleen ook niet gratis, dus dan moet je toch illegaal bezig gaan…

Bijdrager
    Dagaloni

Ik heb even voor je gekeken bij de knoppen instellingen van de mighte mouse. Je zou de middelste knop een andere fuctie geven door op andere te klikken. Maar je moet dan een bestand ofzo iets maken. Je zou kunnen proberen dat als je de middelste knop of de zijkant als control instelt! Moeilijk maar ’t is een optie!

Bijdrager
    Lord Palf

Bedankt voor jullie reacties.

@ Brainalyser:
    De zoom in / out / reset met [command] truc is me bekend en is inderdaad beter dan screen zoom, ik zie hier echter niet de “Zoom Text Only” optie onder “View”, gebruik jij de Safari 4 beta misschien al? Die zou dit inderdaad moeten ondersteunen, nu schaalt alleen de tekst, wat prima is voor het bezoeken van een forum of sites met veel tekst, maar bij veel sites is de opgeschaalde tekst funest voor de layout van de site.
    Daarnaast blijft die een oplossing voor keyboard gebruik, hoewel deze functie ook via de menu’s te benaderen is met de muis.

@ Dagaloni:
    Je kunt inderdaad bij de mighty mouse instellingen een ‘Other’ actie kiezen. Je kunt hier inderdaad een AppleScript kiezen, maar aangezien ik totaal geen ervaring heb met AppleScript, heb ik geen idee hoe ik de [ctrl] toets kan simuleren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ga naar systeem voorkeuren —> landinstellingen –> invoer menu

Vink aan: toon invoer menu in menubalk (onderaan dit venster)
    Vink aan: toetsenbord weergave

Je kunt nu in het rechter deel van de menubalk uit het invoer menu (vlagje) je toetsenbord op het scherm zetten
    Klik op de groene button voor maximale grootte.
    VoilĂ  de toetsen kunnen nu bedient worden met de muis.
    Klik 1 keer op [ctrl] en je kunt zoomen.

Bijdrager
    Lord Palf
    ”hendrik

interessante truc, zal zeker nog eens van pas komen. helaas blijft de [ctrl] toets niet ‘plakken’, geen enkele toets overigens, dus voorgestelde actie blijkt helaas niet te werken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Lord
    ”hendrik

interessante truc, zal zeker nog eens van pas komen. helaas blijft de [ctrl] toets niet ‘plakken’, geen enkele toets overigens, dus voorgestelde actie blijkt helaas niet te werken.

Het werkt bij mij wel (ik werk momenteel met Tiger) , maar niet helemaal zoals het hoort.
    Als ik het toetsenbord opent, en ik klik 1 keer op control, dan kan ik zoomen met het wieltje.
    (de control toets blijft dan donker grijs)
    Klik ik een tweede keer dan stopt het zoemen. Maar als ik het weer aan wil zetten werkt het niet meer. (toets wordt gelijk weer lichtgrijs)
    Ik moet dan eerst het toetsenbord sluiten en weer openen.

Je kunt het volgende proberen (helpt bij mij overigens niet):
    Ga naar systeemvoorkeuren –> universele toegang –> toetsenbord
    En zet de toetsvergrendeling aan. (dat is dus voor [command] [ctrl] [option] [shift] )

Bij gebruik van het toetsenbord gebeurt er nu het volgende:
    1 keer indrukken en de vergrendeling is actief totdat er een handeling is verricht (b.v.b [command] Q )
    2 maal achter elkaar indrukken en de vergrendeling is constant. (dus dan sluit 2 x [command] en dan: Q Q Q steeds het programma dat naar de voorgrond komt)
    de toetsen blijven dan constant vergrendeld
    3e keer indrukken is dan ontgrendelen.

Eigenlijk is dit bedoelt voor mensen met een handicap (zoals een gebroken arm) die dus moeilijk twee toetsen tegelijk in kunnen drukken, maar ik vind het sowieso handig.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.