17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Tomovich

Scherm voor Mac Mini én als TV

Hallo

Ik ben van plan om een Mac Mini te kopen wanneer deze vernieuwd wordt. Ik verwacht dat dit weldra zal gebeuren. Momenteel heb ik een iMac en ben ik dus ook op zoek naar een monitor voor bij de Mac Mini. De monitor moet ook dienst doen als TV. Zijn er bepaalde zaken waarop gelet moet worden voor het kiezen van een monitor die ook als TV gebruikt zal worden. Of omgekeerd, voor het kiezen van een TV die als monitor moet dienst doen?

Bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

Dat ligt er helemaal aan hoe en waarmee je ‘TV’ wilt kijken.

Gaat dit helemaal via Internet, dan kun je volstaan met elke willekeurige monitor.

Heb je een TV-tuner nodig, dan moet je dus een combi-monitor aanschaffen:
    https://www.bol.com/nl/l/computer/desktops-monitoren-monitoren-tv-tuner/N/10460+4283541747/index.html

Bijdrager
    Tomovich

Ik zou films bekijken die op de Mac staan maar ook een Telenet digicorder huren om live TV te kijken. Heb ik dan zo een tv-tuner nodig?
    Geeft een monitor beeld even goed weer als een TV?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Tomovich.

Bijdrager
    OMT-fan

Je kunt toch net zo goed een TV kopen?
    Ik heb mijn mac mini via HDMI aan mijn HDTV hangen (en audio naar mijn receiver) en dat werkt perfect.

Bijdrager
    KarelWillem

Een Digibox wordt aangesloten via HDMI.
    Dus een monitor met minimaal twee maal HDMI, of een HDMI + Displayport is voldoende.

Een goede monitor (minimaal 1920 x 1080) kan prima fungeren als ‘TV’.

Een TV-tuner is niet nodig, want dat verzorgt je Digibox/Digicorder.

Bijdrager
    KarelWillem
    OMT-fan op 23 mei 2016

Je kunt toch net zo goed een TV kopen?…

Ja, en nee.

Een ±24 inch TV kost net zoveel als een goede monitor, maar blijft meestal achter in beeldkwaliteit.

Een grotere TV lijkt leuk, maar dan zit je wel naar Full-HD te kijken op 32 of 40 inch op een afstand van 40 centimeter.
    Dat kijkt niet lekker. Of je moet het fijn vinden om vanaf de andere kant van je kamer op je Mac te werken.

Bijdrager
    Tomovich

Ik had gedacht aan max 30 inch, dus dan is het beter een monitor te kopen? Welke specificaties moet ik hiervoor in de gaten houden?

Bijdrager
    T-sec

Een goede Samsung LCD LED TV van 23-27 inch heeft ook HDMI en DVI ingangen en geeft een prima werkbaar beeld voor niet al te ingewikkelde programma’s. Die heb je al vanaf ca. €200,00 en kunnen zonder tussenkomst ook gewoon (Ziggo) Digitale TV via de kabel weergeven. Een extra setopbox kan natuurlijk altijd.

Bijdrager
    KarelWillem

Een TV van 23 tot 30 inch zal zelden meer dan Full-HD zijn.

Een 30 inch TV (dat zal dan sneller 32 inch worden) met full-HD is als monitor echt niet optimaal geschikt.

Voordeel: het is wel lekker goedkoop:
    https://nl.pepper.com/aanbiedingen/32-telefunken-full-hd-smart-tv-eur-21927-incl-verzenden-23199

Tip: gewoon een TV bestellen en uit proberen. Dan weet je het.
    Terugsturen is tegenwoordig uiterst eenvoudig nml.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  KarelWillem.

Moderator
    Night

De nieuwe Samsung UHDTV’s zijn toch 4K? (40″ voor ca. € 700,00)

Bijdrager
    computer space

Neem een 27 inch full HD MVA paneel met 72/60Hz. Dan kun je films op 24Hz kijken, heb je goede kijkhoeken en mooi diep zwart. Dacht dat Benq zoeen heeft voor 150€.

Bijdrager
    TheBigZ
    T-sec op 23 mei 2016

Een goede Samsung LCD LED TV van 23-27 inch heeft ook HDMI en DVI ingangen …

+1. Te koop voor circa €190, 24″ scherm + TV.
    http://tweakers.net/pricewatch/456800/samsung-t24e390ew-zwart.html

Dit Samsung scherm heeft een PLS paneel (geen TN) wat vergelijkbaar is met IPS.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, en voor € 139,- heb je een 24″ LG:
    http://www.monitorstore.nl/product/573249/lg-24m47vq.html?s=k

Kun je nog even laten meespelen of je ingebouwde speakers wilt of niet.

Bijdrager
    Brombeer
    computer op 23 mei 2016

Neem een 27 inch full HD MVA paneel met 72/60Hz. Dan kun je films op 24Hz kijken, heb je goede kijkhoeken en mooi diep zwart. Dacht dat Benq zoeen heeft voor 150€.

Zoiets heb ik hier aan een mini staan als “TV”. Gelinkt model is weliswaar niet meer nieuw te koop en hij is wat traag, maar inderdaad: wat een prachtig zwart heeft dat matte MVA panel.

Bijdrager
    Tomovich

In hoeverre zijn de Hz belangrijk? Welk verschil maakt dit?

Bijdrager
    TheBigZ

Als je het echt wilt weten:
    http://www.tftcentral.co.uk/articles/motion_blur.htm

Voor de meeste toepassingen: niet.

Bijdrager
    Tomovich

Ik heb nog het een en ander gelezen en blijkt dat ik toch beter voor een monitor ga. Niet alleen krijg je meer waar voor je geld maar is het inderdaad ook zoals KarelWillem zegt, je zit slechts op 40cm te kijken bij computerwerk.
    In ieder geval bedankt voor de reacties!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.