15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Joop Vos

Scherm van mijn MBP blijft zwart … :(

Van alles geprobeerd maar ik krijg het scherm niet aan de praat. Een tijdje geleden deed ie het op een onverwacht moment ook al. De comp lijkt in sluimerstand te gaan waar ie vervolgens niet meer uitkomt. Allerlei opstartprocedures doorlopen. Tig keer PRAM gereset, etc. Ook vanaf de opstart DVD blijft het scherm onleesbaar.

Via een andere MBP kom ik er via het lokale netwerk wel in maar kan helaas niet de/een mogelijke corrupte file > /Library/Preferences/SystemConfiguration wippen. Of zijn er instellingen die ik niet ken waardoor dat wèl mogelijk is? Ik ben geen expert namelijk …

Bijdrager
    Moriarty

Welke MacBook Pro gaat het om?

Welk bouwjaar?

Het kan zijn dat je een probleem hebt met je NVidia chip op je Logic Board, controleer wel even of de machine nog binnen de 4 jaar valt en het juiste type is via onderstaande link:
    Nvidia probleem

Mocht je niet weten of je machine nog binnen de 4 jaar valt, dan kan ik het uitzoeken als je even het serienummer PM’t:)

Bijdrager
    Joop Vos

@moriarty
    Ik was het door jouw genoemde document al eerder tegengekomen maar was er nog niet verder ingedoken.
    Jouw spoor verder gevolgd via Chipmunk en toen naar http://bit.ly/14JX8L … en ja hoor, het betreft hier een MBP met een NVIDIA GeForce 8600M GT … met waarschijnlijk het onderkende probleem. Dank voor je hulp !

Bijdrager
    Moriarty

Kijk dat is aan de ene kant mooi nieuws, aangezien Apple hier een Quality Program voor heeft lopen.

De reparatie zal dus gratis zijn (kan zijn dat je AASP een inspection fee in rekening brengt), kwestie van de machine langsbreuken bij een AASP en laten checken of de machine binnen de 4 jaar is en of deze een foutcode genereert op die Nvidia chip (AASP heeft hier software voor).

Mochten zij je niet willen helpen, stuur me dan een berichtje, dan regel ik de reparatie eventueel voor je.

Ik heb dit ook al eerder gedaan voor 2 andere forumleden…

Succes iig

Bijdrager
    Joop Vos

@moriarty
    Vandaag ingeleverd bij MaxMe in Groningen. Over een paar dagen weten we meer. Ze rekenen een ‘inspection fee’ van (ongeveer) € 40,-.

Bijdrager
    iep

Als je het daar hebt gekocht en er zit garantie op mogen ze dat niet. Als je het bij Apple hebt gekocht en Apple stuurt je er heen dan zou ik bij Apple gaan lopen klagen. Als je er echter zelf heen gaat terwijl Apple je er niet heen stuurt en je ‘m daar niet gekocht hebt dan heb je pech. Zo’n inspection fee is binnen de EU door de rechter verboden trouwens.

Bijdrager
    Moriarty

Ze mogen wel degelijk een inspection fee vragen – sterker nog ze zijn vanuit Apple verplicht!

Het is een vergoeding voor de kosten die de AASP maakt voor het onderzoeken van het probleem, Apple vraagt zelfs of je deze berekend hebt (ze zijn vrij in de hoogte, mits billijk).

€ 40,- vind ik een schappelijke prijs voor een reparatie BUITEN garantie – Apple heeft een Quality Program voor dit issue, het is dus GEEN garantie waar we hier over spreken iep.

Bij ons werkt het wel zo dat een eigen klant uiteraard geen inspection fee hoeft te betalen, daarom koop je een machine bij ons en niet online.

Bijdrager
    iep

Dit demonstreert ook weer typisch de houding van de gemiddelde APR: wetgeving wordt volledig aan de laars gelapt. Als je nog even de naam noemt weten we hier allemaal welke winkel we volledig moeten vermijden omdat ze zich niet aan de wet wensen te conformeren. Kan het consortium van OPTA/NMa en de Consumenten Autoriteit ook meteen onderzoek naar jullie doen en een boete opleggen.

De wet in Nederland, België en de rest van de EU is er overduidelijk in: er is sprake van garantie en dat moet volledig kostenloos (zoals een rechter al heeft bepaald mag je dus ook niet de verlengde garantie door een reparatie doorberekenen, het eindbedrag MOET 0 euro zijn). Wanneer er geen sprake is van garantie mag er wel een vergoeding worden gevraagd en die is door Apple kennelijk vastgesteld op 40 euro aan onderzoekskosten plus de rest van de kosten (materiaal, arbeid). APR’s hebben er echter nogal een handje van om sowieso om een vergoeding te vragen ongeacht de garantietermijn. Wat dat betreft wordt de wetgeving door APR’s nogal massaal aan de laars gelapt (hierover was ook al het e.e.a. te zien in Kassa). Zoals gezegd demonstreer je dat hier nu ook weer.

Zelf ben ik ook al een paar keer door Apple doorverwezen naar een AASP. Zij verwijzen je nooit door naar een APR omdat deze geen reparaties mag doen. Een APR mag wel een reparatie aannemen maar moeten ze wel naar een AASP doorsturen. Ik heb beide variaties gehad met apparatuur dat via de online Apple store was gekocht (en dus niet via een APR) en binnen de garantietermijn viel. Mij is nooit kosten in rekening gebracht, ook geen onderzoekskosten.

Huiswerk voor je: http://www.consuwijzer.nl waar duidelijk staat dat bij garantiegevallen er op geen enkele wijze een onderzoeksfee gevraagd mag worden.

Bijdrager
    Moriarty

Huiswerk voor jou: Wetboek i.p.v. onvolledige informatie op websites, begin niet over garantiebepalingen want dat verhaal heb ik zo onderhand wel 100 keer afgestoken hier…
    Je hebt bewijsplicht en die gaat over van de verkoper naar de consument na 6 maanden.

Jij hebt te bewijzen dat het defect er al vanaf dag 1 in zat en een productiefout betreft…wens je veel succes.

Bovendien gaat het verhaal hierboven helemaal niet op omdat er geen sprake is van garantie of verlengde garantie – het gaat hier over een quality program de machine is al ruim buiten de 3 jaar zelfs en garantie valt er dus niet te claimen.
    Je kunt er een rechtszaak van maken, dan krijgt de man de kosten in mindering gebracht van de 1 of 2 jaar die over zijn van een eventuele economische levensduur van 5 jaar.
    Totale kosten gedeeld door 5 x 3 is wat er dan in mindering gebracht wordt, lijkt me verstandiger om een inspection fee te betalen lijkt je niet?!

Overigens is de machine niet bij ons aangeboden, dus mij persoonlijk hier op aanspreken heeft totaal geen nut.
    De kosten voor een nieuw Logic Board overschrijden de kosten van de inspection fee (ook na bijna 4 jaar)

Bovendien weten we niet of de klant de machine ook bij Maxme in dit geval gekocht heeft, hij moet zich wel melden bij zijn verkoper mits hij gebruik wil maken van een consumentenrecht.

Bijdrager
    Joop Vos

Blijkt het toch de logic board te zijn. Geen garantie (MBP is bijna 4 jaar oud). € 900,- (afgerond) aan kosten. Pech dus. Maar ’t is niet anders!

Bijdrager
    Moriarty

Je hebt een PM!

Bijdrager
    Martyri

Dag Joop,

Ik heb ook een macbook early 2008, die geen beeld en opstartgeluid meer geeft,
    die heb ik ook ter reparatie aangeboden, met als verzoek het te onderzoeken op het
    Nvidia-probleem.
    En bij mij komt daar ook een dikke rekening uit, ivm vervanging logic-board.

Nu vroeg ik mij af, heeft dat bij jou nog tot een goedkopere oplossing geleid uiteindelijk?

Want ik zit er eigenlijk niet op te wachten om veel geld uit te geven voor uiteindelijk
    een zelfde logic-board met eenzelfde Nvidia-chip.

Ik hoop nog wat te horen,
    eventueel ook als andere mensen een betere oplossing weten?

bvd

Bijdrager
    Joop Vos

Nee, er was geen andere oplossing dan de logic board te laten vervangen. Overweging om het te doen ondanks kapitale kosten was o.a. om verkoopwaarde te behouden. Zonder logic board heb je namelijk geen computer en dus niets om van de hand te doen. De belangrijkste reden was echter dat we nu geen geld genoeg hebben om een nieuwe MBP met dezelfde config (veel ram!) aan te schaffen.

Bijdrager
    Martyri

Jammer dat het geen andere oplossing is geworden,
    iig bedankt voor het reageren.
    Ik ga zelf nog maar even nadenken over mijn oplossing.:)

Bijdrager
    iep
    Moriarty op 10 augustus 2011

Huiswerk voor jou: Wetboek i.p.v. onvolledige informatie op websites, begin niet over garantiebepalingen want dat verhaal heb ik zo onderhand wel 100 keer afgestoken hier…

Als jij zelf nou eens dat huiswerk advies ter harte had genomen had je geweten dat de informatie in het wetboek (het consumentenrecht in dit geval) en de EU richtlijn exact hetgeen is wat er op consuwijzer.nl staat. Daarnaast is er ook een officiële uitspraak van een officiële rechter op een officiële website waarin de rechter zeer duidelijk uitlegt dat een vergoeding niet mag. Kun je zo hoog en laag springen als je wilt maar het mag niet. Punt. Daarnaast werk ik itt niet voor een bedrijf die belang heeft bij het innen van een inspection fee. Daardoor is jouw informatie sowieso al enorm gekleurd. Als ik de wetteksten er bij naast houdt blijkt dat ook gewoon: je informatie mbt de inspection fee is absoluut niet correct.

Je hebt bewijsplicht en die gaat over van de verkoper naar de consument na 6 maanden.

Jij hebt te bewijzen dat het defect er al vanaf dag 1 in zat en een productiefout betreft…wens je veel succes.

Dat heeft dus totaal niets te maken met het vragen van een fee. Als jij kunt bewijzen dat het een productiefout is (of in het eerste half jaar de verkoper niet kan bewijzen dat het geen productiefout is) moet het kostenloos van de wet in Nederland en de EU. Dat het bewijzen van zo’n fout vrijwel onmogelijk is, is dan ook een geheel andere discussie. Je moet ook eens mijn reactie lezen want ik heb het ook alleen over een situatie waarin er sprake is van garantie. Wanneer zou er nou toch sprake zijn van garantie?;)

Bovendien gaat het verhaal hierboven helemaal niet op omdat er geen sprake is van garantie of verlengde garantie – het gaat hier over een quality program de machine is al ruim buiten de 3 jaar zelfs en garantie valt er dus niet te claimen.

Het is een verlengde garantie op een specifiek product, namelijk de videokaart. De term “quality program” is niks meer dan dat: een term. De juridische status staat daar geheel los van en dit kan uitgelegd worden als een verlengde garantie voor een specifiek onderdeel.

Je kunt er een rechtszaak van maken, dan krijgt de man de kosten in mindering gebracht van de 1 of 2 jaar die over zijn van een eventuele economische levensduur van 5 jaar.

Als je naar de rechter gaat om die inspection fee van de baan te krijgen zal een rechter helemaal niet dit oordeel vellen. Dat is namelijk ook helemaal niet de vraag en de kern van de zaak. Het enige waar de rechter over zal oordelen is de legaliteit van het toekennen van zo’n inspection fee. Wat jij hier nu noemt is 1 van de mogelijkheden die een rechter heeft wanneer je naar de rechter stapt omdat het product ondeugdelijk is en de verkoper je er niet mee wil helpen. Een totaal andere zaak.

Totale kosten gedeeld door 5 x 3 is wat er dan in mindering gebracht wordt, lijkt me verstandiger om een inspection fee te betalen lijkt je niet?!

Dat is geheel aan de persoon in kwestie zelf. Sommige mensen hechten zeer veel waarde aan idealen en principes. Die vinden het verstandiger om een precedent te scheppen en de boel voor de rechter te slepen. Laat een ander dan ook lekker zelf bepalen wat ie doet.

Overigens is de machine niet bij ons aangeboden, dus mij persoonlijk hier op aanspreken heeft totaal geen nut.

Ik spreek je ook niet aan op dat vlak, ik spreek je aan over de onjuiste informatie mbt de inspection fee.

De kosten voor een nieuw Logic Board overschrijden de kosten van de inspection fee (ook na bijna 4 jaar)

De kosten van een Magic Mouse overschrijden de kosten van de inspection fee (ook na bijna 4 jaar). Kortom, het is een dom prijsvergelijk en zegt verder ook helemaal niets. Als iets binnen de garantie valt en je hebt recht op de garantie is zo’n inspection fee nog altijd illegaal. En je krijgt die fee niet terug dus is het logic board + inspection fee.

Bovendien weten we niet of de klant de machine ook bij Maxme in dit geval gekocht heeft, hij moet zich wel melden bij zijn verkoper mits hij gebruik wil maken van een consumentenrecht.

En wederom: reden te meer om het algemeen te houden en gewoon alle opties te noemen. Wat er dan moet gebeuren is aan de topicstarter. Het is zijn Mac en hij kent het volledige verhaal waardoor hij ook de enige is die er iets zinnigs over kan zeggen en er uberhaupt over kan beslissen. Als hij het via de fabrikant wil spelen is prima maar dan lijkt het me van belang om ‘m te informeren dat de verkoper een betere plek is gezien de garantie en ook dat dit alleen op papier zo is (verkopers doen moeilijk omdat fabrikanten een lagere garantietermijn hanteren en de verkoper dus voor alle onkosten komen te staan wat ze vaak niet kunnen dragen).

Dat verhaal over de inspection fee is eigenlijk ook vrij simpel. Als je een product inlevert krijg je te horen dat men een inspection fee in rekening kan brengen wanneer blijkt dat het NIET onder de garantie valt (dat staat ook op het reparatieformulier). En dat is geheel legaal want zo’n fee mag alleen niet wanneer dingen binnen de garantie vallen, er wordt niets gezegd over dingen die buiten de garantie vallen. Die inspection fee is dus alleen voor dingen buiten de garantie en dat is de officiële lezing van Apple aldus een AASP.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.