13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ricardo95

Scherm, uitgerekt in breedte….

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuw scherm besteld, vandaag binnen gehad. Aangesloten, maar is nogal uit elkaar gerekt qua breedte.

Via VGA aangesloten op mijn macbook air. Is een Full HD beeldscherm, 27 inch en heb de resolutie op 1280×1024 staan. Maar alles lijkt net een beetje uit verhouding getrokken te zijn.

Ik vraag me af of dit op te lossen is, of dat ik voor een scherm met hogere resulotie had moeten gaan. Kan ik dit ergens in instellingen nog wijzigen/verbeter?

Het gaat om de Philips 273V7QDAB.

Bijdrager
    McPim

Dat scherm hoort op een resolutie van 1920×1080 te draaien, dus dat klopt dat dit er vreemd uitziet. Je moet ‘m via HDMI aansluiten, niet VGA. Welke Macbook heb je precies?

Bijdrager
    tomc

1280×1024 heeft een andere verhouding dan 1920×1080.
    Je zou je scherm op 1280×720 moeten zetten.

Maar ik snap niet waarom je niet gewoon gebruikt maakt van de volledig 1920×1080 resulotie.

Bijdrager
    tomc

<p class=”cite”>McPim op 9 november 2019 om 10:37</p>
    Dat scherm hoort op een resolutie van 1920×1080 te draaien, dus dat klopt dat dit er vreemd uitziet. Je moet ‘m via HDMI aansluiten, niet VGA. Welke Macbook heb je precies?

VGA zou ook gewoon moeten werken hoor

Bijdrager
    McPim

Nou, blijkbaar werkt het niet hè… Je gaat zo’n scherm toch niet via een analoge interface aansluiten? Daarom herkent de MBA de resolutie waarschijnlijk ook niet. Via HDMI gaat dat normaal gesproken vanzelf, plug and play.

Bijdrager
    Ricardo95

De resolutie van 1920×1080 is niet beschikbaar. De 2 die ik in mijn OP noemde zijn de enige 2 die ik kan selecteren. Ik heb een Macbook Air uit 2013. Ik heb alleen maar een verloop van MD naar VGA. Het lijkt me niet dat HDMI heel veel verschil zou moeten maken toch? Anders moet ik even kijken daar een verloop voor te halen.

Bijdrager
    McPim

Jawel, probeer maar ☺️. Of neem een MD naar DVI verloop, misschien makkelijker te vinden. In principe krijg je met beiden dan wél de native resolutie van het scherm beschikbaar.

Moderator
    Night

Inderdaad. VGA is echt ‘old school’ uit de tijd dat 3:4 verhoudingen nog standaard waren. Het is een echt eenrichtingsverkeer protocol. Wil je daar meer / andere resoluties uithalen, dan zul je kunstgrepen moeten toepassen zoals SwitchResX, maar zelfs dat is geen garantie voor een goed werkend geheel.

(M)DP en HDMI zorgen voor tweerichtingverkeer dus krijgen te weten welke resoluties de ontvangende monitor aankan.

Bijdrager
    Ricardo95

Okee top bedankt voor de info! Heb sowieso even wat met mijn kabels lopen klooien en nu pakt hij wel 1920×1080. Binnenkort even kijken voor een DP of HDMI dan maar. Bedankt voor de reacties in iedergeval!

Moderator
    Night

Jouw beeldscherm heeft in ieder geval zowel een HDMI als een DVI aansluiting. Mijn voorkeur zou naar een TB3 naar DVI adapter gaan.

Maar als het nu werkt én op de juiste resolutie, waarom zou je dan onnodig geld uitgeven. Mocht je echter in de tokomt onverhoopt problemen krijgen, weet je wat je opties zijn.

Ik ben overigens wel benieuwd welke refresh-rate je op die resolutie door je VGA stekkertje gepompt krijgt, aangezien de Philips 60hz aankan. Theoretisch moet dat in ieder geval makkelijk kunnen.

Bijdrager
    McPim

Bijzonder dat ‘met de kabels klooien’ opeens de goeie resolutie geeft 👍🏻. Eens met Night, als je zo tevreden bent, niks meer aan doen. 60hz is wel een stuk fijner voor je ogen, dus check inderdaad of je dat nu hebt. Een VGA aansluiting blijft analoog, dus wellicht dat DVI toch net iets scherpere letters geeft, bij dezelfde resolutie. Het is maar net hoe goed je ogen zijn en hoe kritisch je bent..

Moderator
    Night

Resolutie blijft resolutie zou je denken. Benieuwd of dat inderdaad te zien zou zijn: analoog of digitaal.

Bijdrager
    McPim

Night op 9 november 2019 om 20:29
    Resolutie blijft resolutie zou je denken.

Niet echt, er komt meer bij kijken als er een analoge conversie tussen zit. Hoe groot dat verschil is en of je dat ziet valt alleen proefondervindelijk vast te stellen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.