3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr.Mark

Scherm PB heeft kuren

Vanaf afgelopen week heeft mijn PB allemaal kuren met zijn scherm. hij geeft gewoon willekeurig paarse vlekken op mijn scherm.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Inactief
    Anoniem

ziet er mij een grafische kaart probleem uit of misschien systeem bestanden voor grafische kaart.
    Al eens een nieuwe install van osx erover geprobeerd?

Bijdrager
    Festinger

Ik heb een dergelijk verschijnsel in een Philips 17″ LCD TFT scherm gehad. Er ontstond een vlek ergens in het scherm, en die groeide in de loop van de tijd. Wel bijzonder was, dat de vlek soms ook kleiner werd. Aan de rand van de vlek waren er ook pixels die een beetje knipperden. Na een paar weken gaf het scherm helemaal de geest, hij gaf dan 80% van de tijd onbruikbaar wit beeld (en nog steeds die blauwige vlek). Overigens was door de vlek heen, op sommige plekken nog wel onderliggend (verkleurd) beeld zichtbaar.

Het scherm was al uit de garantie, ik ben er nooit achter gekomen wat nu de werkelijke oorzaak was.

Als ik een gooi moet doen naar de oorzaak: Het was niet de videokaart, het betrof immers een los TFT scherm, het maakte niet uit op welke computer ik het scherm aansloot.

Het was wellicht een soort corrosie of degradatie van de pixels zelf, of die van de transistoren die de pixels aanstuurden. Want een deel van de vlek was zichtbaar als een donkere verkleuring als het scherm uit stond. Het feit dat de vlek groter werd, en dat het scherm uiteindelijk helemaal onbruikbaar werd moet gekomen zijn door de aanstuurelectronica. Ik kan me voorstellen dat er ook corrosie kan optreden op de printbanen van de printplaat, of door slecht gesoldeerde componenten. Dat soort fouten is heel lastig om te ontdekken.

Deze vlek werd uiteindelijk zo’n 50 x 100 pixels groot. Verder zat er nog een hele lange dunnere “staart” aan deze vlek, bijna de helft van het scherm groot. Echt geen gezicht, het leek wel vogelpoep:P

Excuus voor de slechte kwaliteit van deze afbeelding, ik heb hem met de camera van een GSM moeten maken.

@Mr Mark:
    Als jij hetzelfde probleem hebt als ik, dan lijkt het erop dat je scherm aan het defect raken is.:(

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.