24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    HeadBangMachine2

Scherm nieuwste Imac Intel deugt niet?

We hebben sinds vorige week 2 nieuwe Imacs op het werk in gebruik genomen, beide 2 GHz Intel Core 2 Duo. Vette machines op zich, alleen roept het nieuwe glossy beeldscherm wat vragen op.

Namelijk: de kleuren verlopen op het scherm van boven naar beneden van donker naar licht. Het verschil is vrij groot dus zeg maar donkerblauw boven en lichtblauw onder. Het is zelfs zo dat als je bijv een solid blauw vlak van boven naar beneden trekt dit resulteert in een verloop.

Bovendien hangt het ervan af onder welke hoek je het beeldscherm bekijkt. Draai je het beeldscherm wat voorover of achterover dan heeft dit direct effect op de kleuren, de kleuren worden dan respectievelijk donkerder of lichter.

Dit is natuurlijk funest voor je kleurenbeheer!! Het is nu praktisch onmogelijk om een redelijke overeenkomst te maken tussen je ontwerp op het scherm en hoe het uiteindelijk gedrukt wordt. Aan PMS waaiers heb je nu ook niet veel meer.

Dit probleem heb ik niet wanneer ik een MacMini gebruik samen met een Apple Cinema scherm: de kleuren blijven dan overal en altijd hetzelfde.

Kortom: deze Imacs maar weer inruilen? Weet iemand een oplossing?

Bijdrager
    Dick de Roos

Dit lijkt mij niet in orde. Kleurverloop over het scherm is in geen geval acceptabel.
    Terug met dat ding dan maar.
    Is het de 20″ of de 24″ versie?

Bijdrager
    Rick Mulder
    Bijdrager
    computer space

Dat is een normale kwaal van LCD schermen. Neem eens een Macbook, die heeft dat helemaal erg, of mijn oude Sega Gamegear of de eerste stoelschermpjes in het vliegtuig (niet te pruimen in relatie tot moderne schermen). Feit is dat Apple in de nieuwste een goedkoper scherm heeft zitten dan in de laatste witte, dus dat kan e.e.a. verklaren. Ook is het zo dat wanneer je insteekt op meer helderheid en snelheid, zichthoek en kleurverschuiving vaak beroerder wordt.

Bijdrager
    1984
    ”HeadBangMachine2″

Dit is natuurlijk funest voor je kleurenbeheer!! Het is nu praktisch onmogelijk om een redelijke overeenkomst te maken tussen je ontwerp op het scherm en hoe het uiteindelijk gedrukt wordt. Aan PMS waaiers heb je nu ook niet veel meer.

Als je serieus met kleur wil werken dan is glossy geen optie.:roll:

Bijdrager
    demandiebakt

dat was mij ook opgevallen, ik wist dat het op mn macbook zo was, maar dat is een portable dus die staat 90% van de tijd in mn hut voor muziek, maar mn imac thuis is echt gewoon super! ik heb de laatste editie van de “oude” en dus witte imac thuis en als ik daar foto’s op bewerk heb ik nergens last van, nu was ik om een macbook te kopen in de apple store in rotterdam en ik zag op de nieuwe imac’s dat het lastiger is om de kleuren goed te zien (kijkhoek en weerspiegeling), ik vind het voorloopig nog niks die glossy, doe mij dan maar een cinemadisplay..
    en ik hoop dat ze die niet ook van zo’n glasplaat gaan voorzien.

Bijdrager
    David123

Ik heb ook een nieuwe 20 inch iMac en nu ik dit lees valt het me op dat bij ook de onderkant lichter is als aan de bovenkant.
    Het ligt ook heel erg aan de afstand. Hoe dichter ik bij het scherm kom hoe groter het verloop zichtbaar is.

Zo erg vind ik het nou ook weer niet maar leuk is anders… Wat kan of zal ik doen?

Bijdrager
    computer space
    ”David123″

Wat kan of zal ik doen?

Er mee leven, het is een LCD kwaal.

Bijdrager
    David123

Wat is trouwens die software update voor de 20 inch en 24 inch van 5 mb?

Ik dacht het aan mijn iMac lag maar het is dus een lcd kwaal. Hebben ze dat allemaal dan?

Bijdrager
    Geedee

Zelfs mijn wit bolletje heeft het, tenminste het scherm dat erop zit.

Bijdrager
    computer space

Het heeft te maken met de opbouw van zo’n scherm. Doordat je twee polarisatietralies voor elkaar hebt liggen heeft de hoek van kijken invloed op de hoeveelheid licht die vanuit de kijkpositie van de eerste tralie nog door het open deel van de tweede tralie gaat. Als dat pakketje in theorie 0 dik zou zijn, dan had je het effect ook niet. Maar dat is natuurlijk niet. Een een diffuus iets aan het eind van het lichtpad plaatsen zal enorm de helderheid en het contrast beperken.
    Bij een CRT wordt fosfor direct op de glasplaat aangestraald met elektronen, dus het licht wordt helemaal aan het eind van het pad gegenereerd. Dat is veel makkelijker egaal te krijgen.
    10 jaar geleden zou een soort micro-CRT het helemaal gaan worden, maar ik heb die techniek nooit meer gezien. Daar zat niet een elektrode in op grote afstand van de fosforlaag, maar voor iedere pixel 3 minescule electronenkanonnen direct achter de fosfor.

Bijdrager
    David123

Het komt er dus op neer dat bij elk lcd scherm (dus ook bij de iMac). Het kijken vanuit een bepaalde hoek ten opzichte van beeldscherm invloed op het beeld.

Was dat ook bij de witte iMac (de vorige)?

Bijdrager
    sally

Veel minder.
    Er zijn in ieder geval enorme verschillen.
    Mijn iMacG5 20 heeft veel minder last van kijkhoek en sowieso in alle opzichten een beter scherm dan mijn iMacG4.
    De nieuwste iMac vind ik erg problematisch kwa kijkhoek (en reflectie natuurlijk)

Bijdrager
    David123

Moet ik het dan maar accepteren of hoort dit bij de garantie? Ik ben niet echt een hardcore DTP-er of zo en kan er wel mee leven. Verder is het scherm prima, geen dode pixels ofzo…. helemaal top!!

Maar als jullie zeggen dat het bij de garantie hoort…..

Bijdrager
    marcogoole

Misschien ligt het aan mij, maar als er zoveel problemen zijn met dat glossy scherm, waarom maken ze die dan? Ik ben dringend toe aan ’n nieuwe mac (heb nog zo’n blauwe G4 en ’t beestje is traaaag) en was helemaal opgewonden toen ik die nieuwe zag. Maar zo’n glossy scherm… Ik wil met m’n rug naar ’n raam zitten, maar met m’n huidig oud scherm (nog zo’n grote bak) lukt dat niet. Terwijl ik op m’n werk zo’n 24 inch-cinemadisplay heb, mat, en daar zit ik ook met m’n rug naar ’n raam en daar heb ik dus niks last van. Wat te doen? Maar wachten tot ze ’n nieuwe versie, zonder glossy scherm, uitbrengen??? Maar hoe lang gaat dat weer duren….

marco

Bijdrager
    sally

Koop een witte, nu het nog kan. Geweldig scherm.

Bijdrager
    velvet
    ”Xantos”

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=351264 :sealed:

Citaat van dat forum:

Ah, but this issue doesn’t affect the 20″, only the 24″

:) Dat wilde ik toch maar even gezegd hebben. Ik wil nl. de imac voor voornamelijk fotobewerking aanschaffen en zit natuurlijk niet te wachten op een verkleuringen en vlekken en .. brrr. Maar mijn keuze was allang gevallen op de 20″. Dus dan zou ik iets veiliger zitten dan met de 24″. I hope. :lol:

Bijdrager
    David123

Nou ik heb een 20 inch en ik zie het anders ook dat het bovenaan donkerder is als als onderaan het scherm (of andersom).

Bijdrager
    velvet
    ”David123″

Nou ik heb een 20 inch en ik zie het anders ook dat het bovenaan donkerder is als als onderaan het scherm (of andersom).

Oja?:wink:

”David123″

Ik heb ook een nieuwe 20 inch iMac en nu ik dit lees valt het me op dat bij ook de onderkant lichter is als aan de bovenkant.

Omdat over het algemeen wordt gesproken over de 24″ en dat men daar ook de meeste problemen mee ondervind, hoop ik op exemplarische problemen bij de 20″. Maar ja, wie weet.

Bijdrager
    Dick de Roos

Er zijn problemen met het 20″ scherm. Althans: men is niet onverdeeld enthousiast over de weergave van het scherm. Maar de kwaliteit van het 24″ scherm zou beter moeten zijn. Kleuren, verdeling enz. is beter.
    Ik zit hier achter een 17″ G4 iMac, die na het opstarten (van het scherm) ook geen egale lichtverdeling heeft.
    Ik heb nog wel hoop dat ik straks blij ben met mijn nieuwe machine. :roll:

Bijdrager
    David123

De kleuren van mijn scherm zijn super!! Alleen het is aan de bovenkant iets donkerder (lees meer contrast) als aan de onderkant. Moet ik ‘m nu terug sturen of niet?

Inactief
    Anoniem

Mijn scherm van de witte iMac 24″ wordt vervangen. Krijg ik dan ook zo’n brak scherm uit de nieuwe iMac of krijg ik gewoon dezelfde als eerst?:?

Bijdrager
    demandiebakt

als het goed is dezelfde als eerst, de nieuwe schermen zijn ook in de inbouw wat anders las ik dus ze passen denk ik niet eens..

Bijdrager
    bjorngra
    ”Dick

Er zijn problemen met het 20″ scherm. Althans: men is niet onverdeeld enthousiast over de weergave van het scherm. Maar de kwaliteit van het 24″ scherm zou beter moeten zijn. Kleuren, verdeling enz. is beter.
    Ik zit hier achter een 17″ G4 iMac, die na het opstarten (van het scherm) ook geen egale lichtverdeling heeft.
    Ik heb nog wel hoop dat ik straks blij ben met mijn nieuwe machine. :roll:

Ik heb ook gelezen dat de 20″ schermen slechter zouden zijn dan de 20″ schermen van de witte iMacs.
    Op het eerste gezicht vond ik de nieuwe schermen toch stukken beter dan in de ‘oude’ iMacs. En dat glas ervoor, tsja kijk eens naar de dure Pioneer Plasma tv’s die zien er ook geweldig uit en daar klaagt niemand over de spiegeling. Ik ben benieuwd hoe die van mij is.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.