24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Daan

Scherm nieuwe Mac Pro

Hallo,

Ik heb de nieuwe Mac Pro 6 core besteld, en ik ga er maar natuurlijk een scherm bij kopen nu zit ik te twijfelen tussen een Apple Thunderbolt Display of een Dell P2815Q 4K display. De Dell heeft een frame rate van 30Hz op 4K, is dit storend of merk je dat alleen bij sommige spelletjes? Laat, als je wil, even weten wat jij zou doen en waarom.

Thanks!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

30Hz is veel te laag, pas vanaf 60Hz en hoger ziet het menselijk oog geen beeldverversingen meer….

30Hz is wel voor video geschikt.

Ik zou wachten op een vergelijkbaar scherm van Apple..

Bijdrager
    1984
    JoopJoopJoop op 24 januari 2014

Ik zou wachten op een vergelijkbaar scherm van Asus.

Dit jaar zal waarschijnlijk het jaar van de monitoren worden, en de prijzen zullen dalen.

CES 2014: 4K voor de Mac-massa

Bijdrager
    fatboysmart

30Hz is veel te laag, pas vanaf 60Hz en hoger ziet het menselijk oog geen beeldverversingen meer….

30Hz is wel voor video geschikt.

Ik zou wachten op een vergelijkbaar scherm van Apple..

Dat was in het CRT tijdperk (beeldbuizen). Bij lcd schermen is dat effect veel minder. Lcd’s flikkeren van nature vrijwel niet. Bij gaming kan een 60 Hz scherm denk ik wel iets beter beeld opleveren mits de videokaart het ook kan aansturen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@fatboysmart,

LCD schermen die “vrijwel niet” flikkeren zijn voor mij niet acceptabel, ook al zie je het misschien niet zelf (verschilt per pesoon), je hersenen registreren het wel, de gevolgen daarvan zijn (nog) niet bekend…

Waarom zouden er volgens jou LCD T.V’s met 100 Hz. of hoger op de markt zijn….???

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@1984 (feest dit jaar voor jou? ben je ook 30 geworden?)

jason kinsella charlotte bakken mashup1984 macintosh LEGO

JoopJoopJoop 10 uur geleden

Ik zou wachten op een vergelijkbaar scherm van Asus.

Dan moet je ook Lenovo noemen….

Er gaat toch niets boven een Apple Scherm..

Je gaat toch geen “vreemd” scherm hangen aan een nieuwe Mac Pro, heiligschennis…

Wie A zegt moet ook B zeggen….!!!

Bijdrager
    Rickje

Wat een onzin Joop.

Reli-Apple-gekkie.

Bijdrager
    Targaryen

Inderdaad zeg, wat een onzin weer van Joop. Da’s niet de eerste keer. Ik heb ook een Asus aan m’n MacBook Pro hangen, niks heiligschennis. Vreemde snuiter…

Bijdrager
    Buzz

Ik denk dat voor zo’n beslissing op de eerste plaats belangrijk is waarvoor je de computer en het scherm gaat gebruiken. 4K schermen zijn nog heel nieuw, en de ondersteuning op de Mac is nog bij lange na niet optimaal. Het zou goed kunnen dat het Dell of Asus 4K scherm helemaal (nog) niet werkt met je Mac Pro. Als een 4K scherm wel werkt is het zeer waarschijnlijk dat de tekst op je scherm te klein is om comfortabel mee te werken, zeker bij de ‘kleinere’ (24″ en 27″) 4K schermen.

Lees bijvoorbeeld deze review er maar eens op na:
    http://www.anandtech.com/show/7603/mac-pro-review-late-2013/11

Kortom, als je echt nu een nieuwe monitor nodig hebt bij je Mac Pro dan zou ik nog niet voor 4K gaan, behalve als je 4K video editing wil doen, en dan zou je waarschijnlijk voor de door Apple verkochte Sharp moeten kiezen. Je betaalt er flink voor, en dan nog zou ik die dan niet als enige scherm willen hebben.
    De Apple Thunderbolt Display is op dit moment een uitstekende keuze, al betaal je wel extra voor de ingebouwde hub (USB2, Ethernet, Firewire) en MagSafe voeding, die je op de Mac Pro niet direct hard nodig zal hebben. Het is uiteindelijk een scherm dat gemaakt is voor gebruik met MacBooks. Het zou natuurlijk ook erg goed kunnen dat het Apple scherm in de loop van de komende maanden of jaren opgevolgd wordt door een nieuwer model.

Een economische keuze zou een 27″ / 2560×1440 pixel scherm van een andere fabrikant (Dell) zijn. Het geld dat je uitspaart t.o.v. de Thunderbolt Display kan je dan over een jaar of wat gebruiken om bij te leggen bij een volwassen en goed ondersteund 4K en/of Retina scherm.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Rickje en @Targyen,

Wat doen jullie hier op dit forum???

Bedankt namens de TS voor de zinvolle bijdrage aan zijn vragen…

Jullie hebben vast ook een Mac Pro in bestelling staan..?

Bijdrager
    1984

Er gaat toch niets boven een Apple Scherm..

Je gaat toch geen “vreemd” scherm hangen aan een nieuwe Mac Pro, heiligschennis… (klik voorbeeld)

Wie A zegt moet ook B zeggen….!!!

vergelijking

Alternatieve beeldschermen voor je Mac: een overzicht

Bijdrager
    computer space

Als je een 4K scherm hebt, let dan vooral op of er 23.976 HZ native support is. Voor gewoon werken met OSX is 4K te klein, in de HDPI mode is er juist weer te weinig werkplek, dus een 4K scherm koop je vooral omdat je films wilt monteren en goed wilt kunnen voorvertonen. En dan moet je dus de bioscooprate native kunnen draaien voor juddervrije playback. 30 of 60 is dus niet interessant, maar kijk wat er op 23.976 gebeurt!
    Een LCD scherm flikkert NOOIT. De backlight in geval van CCFL draait op ongeveer 20000Hz, en bij PWM aansturing van LED zal het op zo’n 200Hz of hoger zitten. Allebei ruim voldoende om niet op te vallen. Wat je wel kunt zien is judder (frequentie-mismatch) of motion-flikker. 24p uit de bioscoop is erg laag, bij horizontaal bewegen lijkt dat op flikker, maar dit is algemeen geaccepteerd als film-look. In een bioscoop zit er steeds een zwartbeeld tussen (draaiende cylinder sluiter) waardoor het minder stoort dan native 24p op een LCD. Goede beamers doen dit tussen-beeld ook na, en zelfs bij LCD schermen begint het te komen.

Bijdrager

Ik zie het scherm van Dell al wel op de Amerikaanse site staan. Maar hier nog niet. Iemand al enig idee wat hij gaat kosten?

Bijdrager
    Rickje

@Rickje en @Targyen,

Wat doen jullie hier op dit forum???

– De uitspraken van mensen zoals jij relativeren
    – Anderen behoeden voor jouw extremisme

Wat doe jij op dit forum?

Bijdrager
    1984
    1984 op 20 januari 2014

It looks like Sharp is planning full support for OS X in its upcoming 32-inch 4K IGZO touchscreen LCD LED monitor (PN-K322B) expected to launch in the US this fall. Sharp previously announced the 36 mm thin 4K panel with pen support in July, but Macotakara.jp snapped the photo above of Sharp demoing the display running OS X from a connected MacBook … klik
    Zal het os van Apple dan veranderen …? Macios of zoiets of ga je de aanraak functies missen?

De Sharp PN-K321 € 3.999,00 (in Apple store)
    De Sharp PN-K322BH heeft een adviesprijs van 6.930 euro exclusief BTW

Bijdrager
    Buzz

Touchscreens zijn al heel lang te gebruiken met Macs, zie bijvoorbeeld de modbooks. Dat is dus niks nieuws, en hier niet zo relevant, lijkt mij.

Bijdrager
    Dapperdan

Heb zelf een NEC PA271W-BK 27″ eraan hangen,109 pixels per inch. Bevalt prima. Alleen dat ie geen ingebouwde videocam heeft vind ik minder. Volgens mij is de response-rate bij games belangrijker dan aantal Hertz, maar ben ook maar een lake;-) als het om specs gaat.

Bijdrager
    Rickje

Een lake of een leek? Of toch maar een noob?;)

Bijdrager
    1984
    Buzz_D op 24 januari 2014

Touchscreens zijn al heel lang te gebruiken met Macs, zie bijvoorbeeld de modbooks. Dat is dus niks nieuws, en hier niet zo relevant, lijkt mij.

Een modbook (verbouwde Macbook) is een tablet Computer, en daar ben ik bekend mee (MacPad) ,deze draaien standaard onder Windows 8 maar het is niet zo moeilijk om daar macosx op te draaien.
    Maar @Buzz_D graag wat uitleg over 32-inch 4K touchscreen , zover ik begrijp heb je daar ervaring mee. of meer kennis dan ik.
    Bij voorbaat dank voor info.

Bijdrager
    Buzz

Nee, ik weet er verder niets van. Ik denk alleen dat het weinig zin heeft om nu erg enthousiast over dit type apparaten te worden, zolang het niet door Apple zelf volledig in software wordt ondersteund. Daar is meer voor nodig dan alleen een driver van de fabrikant van het scherm. Zowel 4K als touchscreens werken op dit moment maar zeer matigjes op Macs.

Bijdrager
    Daan

Bedankt voor al jullie reacties, ik zal ze meenemen in de beslissing. Maar eerst.. wachten op mijn Mac Pro.

Bijdrager
    MacMaccie

Hoihoi…

Ik ben me ook aan t orienteren voor een 4k scherm voor mijn mac pro voor fotobewerking, en heb hier een topic voor geopend, mss heb je hier wat aan, alleen is deze 32″ die verder in t topic aangegeven staat pas vanaf november leverbaar :

Asus PQ321QE 31,5'' 4K Monitor

Ik doe m me voor de kerst kadeau, en heb nu nog een acd aan mijn mac pro hangen, dus ga hier zowiso op wachten

Bijdrager
    TheBigZ

@MacMaccie: Dit is al een ouder topic. Ze zijn weer eens vergeten de cache leeg te gooien bij OMT.:oops:

Bijdrager
    MacMaccie

Hoihoi.
    Ik zag t net ook al ja, ach, tis nog vroeg

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.